19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 15.01.2025 15:43 Publikacja: 27.04.2023 18:40
Ilona Łepkowska
Foto: FOTON/PAP
— Bardzo potrzebna jest dziś dyskusja na temat niebezpieczeństw, ale też i szans - bo ten medal ma dwie strony, jakie niesie sztuczna inteligencja — mówi „Rzeczpospolitej” Ilona Łepkowska, przewodnicząca Gildii Polskich Scenarzystów Filmowych. — Jak możemy z niej skorzystać? Czego się obawiamy? Według najbardziej katastroficznych wizji olbrzymia ilość kontentu scenariuszowego czy pisarskiego może być dostarczana przez sztuczną inteligencję. Myślę zresztą , że dziennikarze też powinni się tego nowego zjawiska obawiać. Proste teksty może już z powodzeniem pisać sztuczna inteligencja. Inny problem wiąże się z tym, że AI uczyła się i nadal uczy na naszych tekstach. Jest to więc pewien rodzaj wykorzystania naszej twórczości do zrobienia czegoś innego, zawłaszczenie naszej pracy. Możemy sobie tego nie życzyć. Podobno był moment, kiedy można było zastrzec, by czyjeś teksty były wykorzystywane przez sztuczną inteligencję. Mało kto jednak wówczas o tym myślał i wiedział. Chcemy więc teraz wezwać do dyskusji inne związki i organizacje twórcze, zorganizować rodzaj konferencji i rozmawiać czy możemy coś w tej sprawie zrobić czy też pozostaje nam bezradne rozłożenie rąk i stwierdzenie, że taka jest kolej rzeczy i właśnie ziszczają się jakieś katastroficzne sny. Potrzebujemy porady prawników i dyskusji środowisk twórczych na temat zjawiska, które może się okazać groźne i niszczące dla oryginalnej twórczości.
„Kompletnie nieznany” Jamesa Mangolda z Timothéem Chalametem jako młodym Bobem Dylanem odniósł sukces w Ameryce. Teraz wchodzi na ekrany kin m.in. w Polsce.
W wieku 94 lat zmarł senior polskiego teatru i kina, aktor współpracujący z Józefem Szajną i Jerzym Grzegorzewskim w Studio, gdzie zagrał ostatni spektakl w styczniu. W „Odysei” Warlikowskiego był Odysem, zastępując zmarłego nagle Zygmunta Malanowicza.
Los Angeles walczy z ogniem. Przełożono ogłoszenie nominacji do Oscarów. Przekładane i zawieszane są terminy premier oraz produkcji. Odbudowę miasta może komplikować konflikt gubernatora Davida Newsoma (demokrata) i prezydenta Donalda Trumpa.
W wieku 89 lat zmarła Barbara Rylska, popularna aktorka teatralna i filmowa. Kinomani uwielbiali ją m. in. za rolę żony męża, „który z zawodu jest dyrektorem” w „Poszukiwany, poszukiwana”. Ceniono ją za nowe wersje klasycznych piosenek.
„Babygirl” Haliny Reijn i „Kiedy nadchodzi jesień” Francois Ozona to dwa filmy skrajnie różne. Co je łączy? Tolerancja i brak moralizatorskiego tonu.
Najnowsza produkcja skandalizującego reżysera – Patryka Vegi – zebrała w polskich mediach miażdżące recenzje. Widzowie też nie dopisali. Danych zza granicy na razie brak.
W wieku 94 lat zmarł senior polskiego teatru i kina, aktor współpracujący z Józefem Szajną i Jerzym Grzegorzewskim w Studio, gdzie zagrał ostatni spektakl w styczniu. W „Odysei” Warlikowskiego był Odysem, zastępując zmarłego nagle Zygmunta Malanowicza.
Los Angeles walczy z ogniem. Przełożono ogłoszenie nominacji do Oscarów. Przekładane i zawieszane są terminy premier oraz produkcji. Odbudowę miasta może komplikować konflikt gubernatora Davida Newsoma (demokrata) i prezydenta Donalda Trumpa.
W wieku 89 lat zmarła Barbara Rylska, popularna aktorka teatralna i filmowa. Kinomani uwielbiali ją m. in. za rolę żony męża, „który z zawodu jest dyrektorem” w „Poszukiwany, poszukiwana”. Ceniono ją za nowe wersje klasycznych piosenek.
„Babygirl” Haliny Reijn i „Kiedy nadchodzi jesień” Francois Ozona to dwa filmy skrajnie różne. Co je łączy? Tolerancja i brak moralizatorskiego tonu.
Nienawiść jest dziś wszędzie. Politycy coraz częściej dzięki niej wygrywają, nie licząc się z ceną, jaką płacą za to społeczeństwa – mówi wybitny dokumentalista Gianfranco Rosi.
„Douglas is Cancelled” to brytyjska satyra opisująca cancel culture, ale i funkcjonowanie współczesnych mediów.
Collet-Serra zjadł zęby na kinie sensacyjnym z Liamem Neesonem. Teraz zrealizował „Kontrolę bezpieczeństwa”, rzecz tyleż bezpieczną, nawiązującą do klasyki, ale przede wszystkim satysfakcjonującą.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas