„Niewygodna prawda": Gdy dziennikarze przegrywają z politykami

„Niewygodna prawda" to wciągający, oparty na faktach film o końcu wielkiego dziennikarstwa.

Publikacja: 20.04.2016 18:01

– Niezadawanie pytań to porażka dla narodu – mówi jeden z bohaterów filmu Jamesa Vanderbilta. Wierzy, że dziennikarze są czwartą władzą. Tylko czy dzisiejsze demokracje wciąż na to pozwalają?

W tym roku Oscara dla najlepszego filmu roku zgarnął „Spotlight", film o grupie dziennikarzy „Boston Globe", która w 2002 roku przygotowała raport o pedofilii w Kościele. Akcja filmu Vanderbilta toczy się dwa lata później. Trwa kampania wyborcza, o drugą kadencję ubiega się George W. Bush.

Dziennikarka CBC Mary Mapes otrzymuje od informatora dokumenty świadczące o niechlubnej przeszłości Busha. W 1968 r. skończył on studia w Yale. Toczyła się wojna wietnamska, w kraju trwał nabór do wojska. George Bush senior, wówczas kongresman, załatwił synowi przydział do specjalnej jednostki Gwardii Narodowej, niewysyłanej na front. Co więcej, George junior po jakimś czasie z zajęć dezerterował. Te fakty kompromitują prezydenta USA, stale powtarzającego frazesy o patriotyzmie.

Mary Mapes, autorka reportaży z Abu Ghraib, współpracowała z jednym z najmocniejszych programów informacyjnych „60 minutes" i z legendarnym komentatorem Danielem Irvinem Ratherem, który robił materiały o zamachu na prezydenta Kennedy'ego, przeprowadzał wywiady z Saddamem Husajnem, nadawał korespondencje z Afganistanu podczas inwazji radzieckiej.

Rather traktował Mapes trochę jak córkę lub najzdolniejszą uczennicę. Ona widziała w nim mistrza i opiekuńczego ojca. Pracowali razem wielokrotnie, także przy sprawie Busha. I oboje zapłacili za to wysoką cenę, bo po emisji materiału sukces święcili tylko przez chwilę. Zaraz potem zaczęto wytykać im błędy i nieścisłość. A informatorzy zaczęli się wycofywać.

James Vanderbilt zrobił film bardzo gorzki. W „Niewygodnej prawdzie" dziennikarstwo przegrywa. Z pośpiechem, z nowym stylem uprawiania zawodu, z komercją. W filmie pada kwestia: „Jeśli do programu informacyjnego zaprosisz celebrytę, ceny reklam natychmiast rosną". Przede wszystkim jednak dziennikarstwo przegrywa z polityką. Sztaby prawników i specjalistów od PR nie dopuszczą, by cokolwiek zakłóciło kampanię kandydata na prezydenta. A prawda? „Spot- light" pokazuje, jak naczelny „Boston Globe" dał swym dziennikarzom czas na śledztwo. Dwa lata później szefowie CBS chcą sensacji, która podniesie oglądalność stacji. Mapes musi zakończyć pracę w ciągu kilku dni, a gdy sytuacja staje się niebezpieczna, nikt nie daje czasu na drążenie sprawy. Interesy i polityczne zastraszenie robią swoje.

Po tej sprawie Rather zakończył karierę, Mapes została wyrzucona z pracy. Wkrótce potem odebrała nagrodę za materiały o Abu Ghraib, ale do telewizji nie wróciła.

„Niewygodna prawda" to szansa zajrzenia za kulisy telewizji. Niełatwa, ale bardzo ciekawa opowieść o końcu dziennikarstwa, ze świetnymi kreacjami Kate Blanchett i Roberta Redforda. Także dla nich trzeba ten film zobaczyć.

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów