Kto pocałuje Złotą Żabę

Wielkie nazwiska, olbrzymia reklama, a jednocześnie posmak niezależnego kina artystycznego – tak można najogólniej scharakteryzować przeboje Plus Camerimage - pisze Barbara Hollender

Publikacja: 23.11.2012 10:22

Kto pocałuje Złotą Żabę

Foto: Rzeczpospolita

Podczas Plus Camerimage jury ocenia wartość zdjęć, o laury walczą więc nie filmy, reżyserzy czy aktorzy, lecz operatorzy. Rzadko się jednak zdarza, by dobre zdjęcia można było oglądać w złych filmach. Dlatego w Konkursie Głównym znalazły się świetne tytuły. Niektóre z nich odniosły już sukcesy na festiwalach w Cannes, Berlinie, Wenecji.

Wśród nich „Atlas chmur" Andy'ego i Lany Wachowskich oraz Toma Tykwera (zdjęcia: Frank Griebe, John Howard Toll). Akcja tego filmu toczy się w różnych miejscach świata i w różnym czasie – od wieku XIX aż do postapokaliptycznej przyszłości 100 lat po wojnie nuklearnej. Wielkie hollywoodzkie widowisko łączy się tu z refleksją na temat życia, losu człowieka, przemijania. Niełatwy obraz z filozoficznymi konotacjami „Holy Motors" (zdjęcia: Yves Cape, Caroline Champetier) pokazuje też Leos Carax.

W dzisiejszym kinie znów modne stało się szukanie tematów w przeszłości. Artyści znajdują tam prawdy o życiu i mechanizmach rządzących społeczeństwami. Czuje się to również w programie imprezy bydgoskiej. Słynny „Mistrz" Paula Thomasa Andersona (zdjęcia: Mihai Malaimare Jr) jest opowieścią o początkach scjentologii, Ameryce lat 50. i relacjach człowieka, który kreuje się na proroka, z prostym żołnierzem, przeżywającym traumę po II wojnie światowej.

O dwie dekady cofa się Brytyjczyk Roger Michell w „Hyde Park on Hudson" (zdjęcia: Lol Crawley). W czerwcu 1939 r. Franklin Delano Roosevelt gości w swoim domu w Hyde Park, w stanie Nowy Jork, króla i królową Anglii. Wielka Brytania stoi w obliczu nieuchronnej wojny z Niemcami, rodzina królewska zabiega więc rozpaczliwie o wsparcie prezydenta USA. Ale głowę Roosevelta zaprzątają nie tylko sprawy państwowe.

Do czasu wojny wraca Marcin Krzyształowicz w „Obławie" (zdjęcia: Arkadiusz Tomiak), w niekonwencjonalny, daleki od schematów sposób pokazując postawy ludzi w nieludzkim czasie.

Do autentycznych wydarzeń z listopada 1979 r. cofa się też Ben Affleck w „Operacji Argo" (zdjęcia: Rodrigo Prieto). W okresie rewolucji w Iranie islamscy bojownicy przypuszczają atak na ambasadę USA w Teheranie, biorąc do niewoli 52 Amerykanów. Szóstce przetrzymywanych udaje się uciec i schronić w domu kanadyjskiego ambasadora. Specjalista z CIA Tony Mendez podejmuje próbę przetransportowania ich poza granice Iranu.

Do rewolucji irańskiej nawiązuje też Reza Dormishian w „Hatred" (zdjęcia: Touraj Aslani) – opowieści o dwójce emigrantach z Iranu, którzy próbując zbudować sobie w Turcji lepsze życie, dopuszczają się napadu na bank. Z kolei Bahman Gobadi opiera swój film „Pora nosorożca" (zdjęcia: Touraj Aslani ) na dziennikach kurdyjsko-irańskiego poety Sadegha Kamangara, który po 30 latach spędzonych w więzieniu odzyskał wolność i pojechał do Turcji, by tam odnaleźć swoją żonę, zawiadomioną przed laty, że jej mąż nie żyje.

Tajemnice przeszłości kryje bohaterka filmu „Jesus Hospital" Sang-cheola Lee i Ahga Shin (zdjęcia: Sun-young Lee). Jej sekret znają tylko dwudziestoletnia córka oraz sędziwa matka, która leży w śpiączce w szpitalu.

Dzieci niespokojnego świata

Wiele filmów, których akcja toczy się współcześnie, opowiada o dzieciach zmuszonych do tego, by stawić czoła potwornie trudnym problemom. Żyjąca w Luizjanie, w delcie Mississippi 6-letnia bohaterka „Bestii z południowych krain" Behna Zeitlina (zdjęcia: Ben

Richardson) walczy o dom, który zabiera jej powódź, i o życie ojca – jedynego bliskiego jej człowieka.

Komona z „Wiedźmy wojny" Kima Nguyena (zdjęcia: Nicolas Bolduc) podczas wojny domowej w afrykańskim państwie zostaje porwana przez partyzantów do ich oddziału. W wieku 14 lat nosi dziecko z gwałtu i próbuje na nowo odzyskać swoje życie.

Jedenastoletnia Brytyjka Skunk z „Broken" Rufusa Norrisa (zdjęcia: Rob Hardy) żyje w teoretycznie spokojnym świecie. Ale i ona musi zmierzyć się ze zbyt trudnymi jak na jej wiek dylematami, gdy zaprzyjaźnia się z mężczyzną, który zostaje przez jej koleżankę oskarżony o gwałt.

Z kolei bohaterowie argentyńskich „Dzikusów" Alejandra Fadela (zdjęcia: Julian Apezteguia, Manuel Rebella) to nastolatki, które uciekają z poprawczaka.

Jak zawsze zaprzątają też twórców relacje w rodzinie.   „Na zawsze Laurence" Xaviera Dolana (zdjęcia: Yves Balanger) to niełatwa opowieść o mężczyźnie, który zmienia płeć. Z kolei Piotr Trzaskalski opowiada w „Moim rowerze" (zdjęcia: Piotr Śliskowski) o trzech pokoleniach mężczyzn – dziadku, synu i wnuku, którzy próbują odbudować naderwane więzi i odpowiedzieć sobie na trudne pytania o własną tożsamość i życiowe priorytety.

Poza „Moim rowerem" i „Obławą", które trafiły do konkursu głównego, na Plus Camerimage o nagrody będą walczyć inne rodzime filmy. W Konkursie Filmów Polskich jury oceni zdjęcia w „80 milionach" (Piotra Śliskowskiego), „Imagine" (Adama Bajerskiego), „Sekrecie" (Jakuba Kijowskiego), „Supermarkecie" (Jana Holoubka), „Zabić bobra" (Michała Pakulskiego), „Jesteś Bogiem" (Radosława Radczuka) oraz „Yumie" (Tomasza Dobrowolskiego).

Podczas Plus Camerimage jury ocenia wartość zdjęć, o laury walczą więc nie filmy, reżyserzy czy aktorzy, lecz operatorzy. Rzadko się jednak zdarza, by dobre zdjęcia można było oglądać w złych filmach. Dlatego w Konkursie Głównym znalazły się świetne tytuły. Niektóre z nich odniosły już sukcesy na festiwalach w Cannes, Berlinie, Wenecji.

Wśród nich „Atlas chmur" Andy'ego i Lany Wachowskich oraz Toma Tykwera (zdjęcia: Frank Griebe, John Howard Toll). Akcja tego filmu toczy się w różnych miejscach świata i w różnym czasie – od wieku XIX aż do postapokaliptycznej przyszłości 100 lat po wojnie nuklearnej. Wielkie hollywoodzkie widowisko łączy się tu z refleksją na temat życia, losu człowieka, przemijania. Niełatwy obraz z filozoficznymi konotacjami „Holy Motors" (zdjęcia: Yves Cape, Caroline Champetier) pokazuje też Leos Carax.

Pozostało 83% artykułu
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie
Cykl Partnerski
Przejście do nowej energetyki musi być bezpieczne
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Film
Rekomendacje filmowe na weekend: western, dramat polityczny i dokument - filmy o wybrańcach
Film
"Wybraniec" - Przedwyborczy pasztet Donalda Trumpa
Film
Młodzi widzowie rządzą w Kulturze
Film
„Napad” na Netfliksie i mroczne lat dziewięćdziesiąte