Oczekiwania firm z sektora MŚP wobec leasingodawców

Elastyczności i wsparcia w przeprowadzeniu przez proces inwestycji leasingowej oczekują od firm leasingowych mikro-, mali i średni przedsiębiorcy. Na liście oczekiwań jest też oczywiście odejście od papierowej formuły zawierania umów leasingu. To jednak apel do rządu.

Publikacja: 12.06.2024 21:00

Podczas debaty dyskutowano między innymi o dostosowaniu oferty do oczekiwań poszczególnych branż

Podczas debaty dyskutowano między innymi o dostosowaniu oferty do oczekiwań poszczególnych branż

Foto: EKF

Materiał powstał we współpracy ze Związkiem Polskiego Leasingu

Leasing to dziś jedno z najważniejszych kół zamachowych polskiej gospodarki. W 2023 r. sfinansował zakup aktywów, a więc inwestycje firm o wartości ponad 100 mld zł. Branża poprawiła wynik z 2022 r. o ponad 16 proc., a głównym motorem zwyżek był leasing pojazdów.

Najważniejsi klienci firm leasingowych

Mikro-, małe i średnie firmy to przy tym najważniejsi klienci firm leasingowych. Ponad 60 proc. z nich finansuje swoje inwestycje leasingiem. Jak wykazało badanie „Małe firmy o leasingu 2024”, zrealizowane na zlecenie Związku Polskiego Leasingu przez CBM Indicator, 57 proc. małych firm poleciłoby leasing jako wygodną formę finansowania. Ponad 70 proc. firm, które korzystają lub korzystały z leasingu, jest skłonnych polecić tę formę finansowania.

– Najbliższe dwa lata będą dobre i bardzo dobre dla polskiej gospodarki. Z każdym kwartałem gospodarka będzie się rozpędzała. Ale choć pieniądze z KPO już napływają do naszego kraju, to dopiero w 2025 r. będziemy obserwowali boom inwestycyjny – mówił w czasie wtorkowej debaty Europejskiego Kongresu Finansowego poświęconej oczekiwaniom klientów firm leasingowych z sektora mikro-, małych i średnich firm Ernest Pytlarczyk, główny ekonomista Banku Pekao.

Zauważył przy tym, że tego rodzaju przedsiębiorstwa mają coraz mniejszy udział w inwestycjach i zatrudnianiu (nie dotyczy to mikrofirm). Cechuje je też niska innowacyjność i zaangażowanie cyfrowe. Tylko 14 proc. małych i średnich firm w Polsce sprzedaje online. Dla porównania, w Szwecji robi tak 36 proc. takich firm, a w Irlandii i Danii – po 35 proc. Za granicą swoje towary sprzedaje jedynie 5 proc. małych i średnich firm, podczas gdy w Austrii i Belgii – po 16 proc., a w Danii – 14 proc. Średnia unijna to w tym przypadku 9 proc.

Organizatorzy debaty ze Związku Polskiego Leasingu zapytali, jakie oczekiwania wobec firm leasingowych mają mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa i co mogłoby sprawić, że jeszcze chętniej będą one sięgały po finansowanie swoich inwestycji leasingiem.

Lista oczekiwań

– Klienci oczekują od firm leasingowych dostosowania oferty do specyfiki poszczególnych branż. Także do możliwości danego klienta i jego wielkości. Ważna jest elastyczna umowa, uwzględniająca m.in. sezonowość biznesu – mówiła Monika Koszewska, wiceprezeska spółki Gambit. – W branży hotelarsko-gastronomicznej, którą reprezentuję, firmom łatwiej jest spłacać raty w okresie letnim niż zimowym – tłumaczyła.

Zauważyła też, że mali przedsiębiorcy nie sięgają po leasing, bo mogą go nie rozumieć. – Brakuje im często wiedzy na temat finansów. Nie sięgają jednak po usługi doradcze, bo obawiają się, że doradcy będą dbać nie o ich interesy, lecz o swoje – mówiła Monika Koszewska.

– Bliskość doradcy leasingowego i klienta ma bardzo duże znaczenie. Ta relacja jest bardzo bliska i istotna – przyznał Andrzej Popielski, wiceprezes zarządu PKO Leasing. – Klient potrzebuje kogoś, kto przeprowadzi go przez proces zawarcia umowy leasingowej – dodał.

Wskazał też, że klienci oczekują od firm leasingowych profesjonalnej obsługi, łatwości i szybkości w dostępie do finansowania. – Dostarczamy im to. A naszą przewagą nad kredytem jest też to, że opłata wstępna może wynosić zero – stwierdził wiceprezes zarządu PKO Leasing.

Tomasz Kisiel, członek zarządu Pekao Leasing, wskazał, że klienci firm leasingowych oczekują od nich tego, o co od dawna walczy branża leasingowa, czyli odejścia od obowiązku ręcznego podpisywania umów. To poważna bariera, utrudniająca życie firmom leasingowym i ich klientom. Ważna jest też digitalizacja całego procesu obsługi klienta.

Ewa Łuniewska, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego, przekonywała, że leasing jest niezwykle ważny dla rozwoju gospodarczego Polski. – Wszystkie firmy dostarczające finansowanie dla firm lub pojedynczych klientów mają ogromny wpływ na rozwój gospodarczy – mówiła prezes Łuniewska. – Gospodarka potrzebuje finansowania i inwestycji – dodała.

Jej zdaniem w najbliższych latach pojawią się nowe branże, które staną się polskimi czempionami w Europie, takimi jak dziś jest nasza branża transportowa, bardzo ważny klient firm leasingowych. I ci nowi czempioni także będą napędzać branżę leasingową.

Materiał powstał we współpracy ze Związkiem Polskiego Leasingu

Materiał powstał we współpracy ze Związkiem Polskiego Leasingu

Leasing to dziś jedno z najważniejszych kół zamachowych polskiej gospodarki. W 2023 r. sfinansował zakup aktywów, a więc inwestycje firm o wartości ponad 100 mld zł. Branża poprawiła wynik z 2022 r. o ponad 16 proc., a głównym motorem zwyżek był leasing pojazdów.

Pozostało 92% artykułu
Europejski Kongres Finansowy
Magdalena Proga-Stępień: Jakość obsługi i relacja z klientem dają przewagę
Europejski Kongres Finansowy
Maciej Reluga: Jest coraz lepiej i będzie lepiej
Europejski Kongres Finansowy
Bankowcy apelują do rządu o dialog
Europejski Kongres Finansowy
Adam Ocharski: Sztuczna inteligencja wesprze budowanie relacji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Europejski Kongres Finansowy
Poważne rozmowy o długu i euro