Jak sztuczna inteligencja wpłynie na sektor bankowy? To będzie ewolucja czy rewolucja?
Ewolucja. Sztuczna inteligencja jest narzędziem, z którego korzystamy od dłuższego czasu, by poprawiać jakość naszych usług, by lepiej zarządzać ryzykiem oraz by usprawniać procedury bezpieczeństwa.
Patrząc z punktu widzenia klienta, co w najbliższych pięciu latach zmieni sztuczna inteligencja w jego relacjach z bankiem?
Zacznijmy od tego, jakie są podstawowe potrzeby klientów w relacji z bankiem. Pierwsza to potrzeba bezpiecznego miejsca, w którym klient przechowuje swoje pieniądze i zarządza nimi. Druga: jak ma za dużo pieniędzy, to chciałby je gdzieś zainwestować, jak ma za mało, to chciałby je pożyczyć na cywilizowanych warunkach. Do tego typu procesów sztuczna inteligencja z punktu widzenia klienta właściwie może być niezauważalna. Bardzo dużo rzeczy dzieje się pod spodem, to znaczy klient się loguje do aplikacji i bankowe systemy bezpieczeństwa sprawdzają, czy jego zachowania odpowiadają temu, co robił wcześniej. Jeśli tak – super, to jest nasz klient. Jeśli nie, to wtedy jest najprawdopodobniej alert, może trzeba zadzwonić do tego klienta, przerwać sesję.
Sztuczna inteligencja może rozpoznać klienta, ale też odpowiada za coraz większą plagę deep fake’ów, za podrabianie głosu itd.
Jak z każdym narzędziem, może ono być użyte dobrze i źle. Są już mechanizmy, wiele firm nad nimi pracuje, które ostrzegają o deep fake’ach. Banki, chcąc nie chcąc – ale bardziej chcąc – będą potrzebowały tej technologii, żeby chronić siebie i klientów.
Sztuczna inteligencja zastąpi żywego doradcę?
Moim zdaniem nie, ona zmieni jego rolę. Może być narzędziem, które wspiera doradcę i klienta w budowaniu relacji. Oczywiście, jest pytanie, kto będzie między bankiem a klientem, czy to będzie nadal relacja bezpośrednia, czy pojawi się jakiś agent w postaci AI, któremu będzie można powiedzieć: „zrób mi ofertę produktów oszczędnościowych”, a on w ułamku sekundy dokona przeglądu całej oferty rynkowej, dostarczając tabelkę z suchym zestawem faktów. Tylko ilu klientów będzie chciało z tego skorzystać i zaufa agentowi AI?