Dobre prognozy dla rynku transportowego

W Unii Europejskiej i Polsce utrzymuje się wysoki popyt na transport, przede wszystkim drobnicowy.

Publikacja: 24.06.2021 02:30

Dobre prognozy dla rynku transportowego

Foto: AdobeStock

Branża TSL spodziewa się paru tłustych lat, tłumacząc optymizm dobrymi wskaźnikami makroekonomicznymi. Eurostat przewiduje, że tegoroczna dynamika wzrostu gospodarczego przekroczy 4 proc., a w przyszłym roku sięgnie nawet 4,3 proc. (4,4 proc. w strefie euro).

Z upływem miesięcy prognozy są coraz bardziej optymistyczne. Rozwojowi sprzyjać będą spożycie (dzięki dużym, wymuszonym oszczędnościom w strefie euro), rosnące inwestycje oraz zwiększający się popyt na wytwarzane w Europie dobra.

MFW także podniósł wskaźniki wzrostu dla całego świata na 4,4 proc. w tym roku i 3,8 proc. w przyszłym. Długofalowo inwestorzy nastawiają się na boom infrastrukturalny. Z raportu OECD „Transport 2050" wynika, że transport towarowy może do 2050 roku wzrosnąć o 150 proc. Dwa lata temu ITF szacował, że aktywność sektora transportu towarowego potroi się w tym okresie.

Tegoroczne prognozy zostały jak dotąd potwierdzone przez armatorów. Utrzymuje się wysoki popyt na transport morski, szczególnie drobnicowy. Indeks cen przewozów kontenerowych Drewery wyniósł 21 czerwca 6727 dol. i był o 3 proc. większy od notowanego tydzień wcześniej. Za 40-stopowy kontener na trasie z Szanghaju do Rotterdamu trzeba było płacić średnio 11 196 dol., o 6 proc. więcej niż tydzień wcześniej. W relacji odwrotnej koszt wysyłki zmalał o 8 proc. do 1583 dol.

Wysoki poziom przewozów morskich sprawia, że pełne ręce roboty mają kolejarze, szczególnie z transportem kontenerów. UTK podał, że w I kwartale 2021 roku masa przewozów intermodalnych wzrosła o 15,14 proc. r./r., do 6,2 mln ton – podał Urząd Transportu Kolejowego. Wykonana przy tym praca przewozowa osiągnęła prawie 1,9 mld tonokilometrów, co stanowiło wzrost o ponad 10 proc. Urząd podał, że udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym osiągnął poziom 10,9 proc. (wg masy) i 14,8 proc. (wg wykonanej pracy).

Także ruch drogowy jest coraz większy, na co wskazują pomiary. Według Webfleet Solutions, firmy, która oferuje nadzór nad milionem samochodów użytkowych, ruch ciężarówek w Europie jest na poziomie 98–99 proc. notowanego w 2019 roku. W Polsce natężenie ruchu ciężkiego było o 13 proc. większe niż notowane w 2019 roku, wynika z pomiarów GDDKiA.

Chociaż na drogach jest gęściej, zleceniodawcy narzekają na brak pustych samochodów. Nierównowaga podaży i popytu sprawia, że ceny za usługi przewozowe utrzymują się w większości na zadowalającym dla przewoźników poziomie.

Statystyki rejestracji samochodów ciężarowych pokazują optymizm wśród przewoźników. W maju zarejestrowano 2,9 tys. ciężarówek o dmc powyżej 3,5 tony, trzy razy więcej niż przed rokiem, ale 300 mniej niż w 2019 roku, porównuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Producenci oferują terminy odbioru ciężarówek, naczep i zabudów w połowie przyszłego roku. Nawet place z używanymi pojazdami świecą pustkami. Zostały na nich ciężarówki z przebiegiem ponad miliona kilometrów. Używany samochód lub naczepa o mniejszym przebiegu znajdują chętnego w kilka minut i nikt nie targuje się o ceny. ©?

r.p.

Branża TSL spodziewa się paru tłustych lat, tłumacząc optymizm dobrymi wskaźnikami makroekonomicznymi. Eurostat przewiduje, że tegoroczna dynamika wzrostu gospodarczego przekroczy 4 proc., a w przyszłym roku sięgnie nawet 4,3 proc. (4,4 proc. w strefie euro).

Z upływem miesięcy prognozy są coraz bardziej optymistyczne. Rozwojowi sprzyjać będą spożycie (dzięki dużym, wymuszonym oszczędnościom w strefie euro), rosnące inwestycje oraz zwiększający się popyt na wytwarzane w Europie dobra.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Ekonomia
Pracownik w centrum uwagi organizacji
Ekonomia
Korzyści dla firmy z wynajmu długoterminowego
Ekonomia
Czy sukces może uśpić czujność lidera?
Materiał Promocyjny
Porównywarka finansowa, czyli jak szybko wybrać najlepszy produkt bankowy
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Ekonomia
Świetny debiut Diagnostyki na GPW. Akcje mocno w górę