Reklama
Rozwiń

W grupach kapitałowych potrzebne spójne reguły

Grupowe polityki mają tylko wyznaczać kierunek.

Publikacja: 19.08.2021 10:00

Przy rosnącym zagrożeniu karami i sankcjami ryzyko braku zgodności staje się istotne z perspektywy ciągłości działalności przedsiębiorstwa. Coraz więcej regulacji wprowadza tzw. rozszerzoną odpowiedzialność spółek matek za działania lub zaniechania spółek zależnych. Zakres odpowiedzialności i spektrum obszarów, których może ona dotyczyć, wiąże się z potrzebą realnego nadzoru i wglądu ze strony spółki dominującej. Sankcje z tytułu non compliance mają także coraz bardziej personalny wymiar – odpowiedzialność osobista menedżerów i kadry zarządzającej jest realna, jak nigdy dotąd. Scentralizowany system compliance lub grupowe standardy minimum przestają być tylko dobrą praktyką, a mogą stać się koniecznością.

Co centralizować

Dylemat praktyczny na poziomie grupy kapitałowej dotyczy wprowadzania na szczeblu podmiotu dominującego polityki compliance, która miałaby obowiązywać wszystkie podmioty z grupy. Na ile będzie to efektywne, egzekwowalne i na jakim poziomie ogólności ją zaprojektować?

Budowa systemu compliance powinna być przemyślanym i cyklicznie powtarzanym procesem umożliwiającym udoskonalanie rozwiązań i ich stałe dostosowywanie do zmieniających się potrzeb przedsiębiorstwa. Podstawę większości systemów będą stanowiły takie elementy, jak kodeks etyczny lub kodeks postępowania. To, jakie zasady się w nich znajdą i jaka szczegółowa polityka będzie potrzebna konkretnym spółkom, można ustalić na podstawie zindywidualizowanej analizy ryzyka.

Analiza ryzyka – uwzględniająca m.in. skalę działalności, typ operacji, branżę, strukturę zatrudnienia czy apetyt na ryzyko – powinna być punktem wyjścia do zbudowania systemu zarządzania zgodnością. Obszary, które podmiot dominujący uzna za najbardziej istotne z perspektywy specyfiki działalności gospodarczej, powinny znaleźć odzwierciedlenie w polityce i procedurach obowiązujących w całej grupie.

Nie zawsze działalność spółek w grupie jest jednak jednorodna. Z tej perspektywy to, co wspólne dla spółek w grupie, będzie wyznaczać ramy centralnego systemu compliance, a to, co podmioty w ramach struktury różni i co wymaga dostosowania do lokalnych przepisów, będzie treścią polityk i procedur obowiązujących daną spółkę.

Kultura przede wszystkim

Najważniejszym zadaniem kadry zarządzającej grupą kapitałową jest promowanie w organizacji kultury compliance. Przekaz powinien iść z samej „góry", wzmacniany konkretnymi działaniami i rozwiązaniami na poziomie każdego podmiotu.

To, że kierownictwo odgrywa kluczową rolę w budowaniu postaw etycznych, potwierdzają odpowiedzi respondentów Światowego Badania Uczciwości w Biznesie przeprowadzonego przez EY w 2020 r. Jednocześnie wyniki badania EY wskazują, że uczciwość kadry kierowniczej jest postrzegana odmiennie przez zainteresowanych i pracowników. 60 proc. pracowników niższego szczebla nie jest przekonanych, że ich kadra kierownicza reprezentuje zasady etyki zawodowej. Z kolei ponad połowa członków zarządów (55 proc.) jest przekonana, że tak jest.

Przyzwolenie na zachowania nieetyczne może wpływać na decyzję o podjęciu takich działań. Prawie połowa ankietowanych (46 proc. respondentów, w tym 51 proc. kadry kierowniczej) uważa, że w ich organizacji są menedżerowie, którzy poświęcą uczciwość dla krótkoterminowych zysków finansowych.

Wspólny front

Polityki, które w ramach centralnego systemu compliance obowiązują spółki zależne, sprzyjają jednolitości systemu zarządzania zgodnością. Uregulowania na poziomie spółki dominującej nadają odpowiednią rangę konkretnym zagadnieniom.

Warto w globalnych dokumentach wskazać na wagę takich zagadnień, jak przepisy antykorupcyjne, weryfikacja kontrahenta, konflikt interesów czy kontakty z funkcjonariuszami publicznymi. Dla spółek zależnych to sygnał, że te kwestie trzeba uregulować w lokalnych politykach.

Lokalne potrzeby

W sygnalizowaniu potencjalnych naruszeń kluczowe jest zaufanie do organizacji, przeświadczenie, że tożsamość sygnalisty nie zostanie ujawniona, sprawą zajmie się niezależne ciało zapewniające dyskrecję oraz poufność postępowania, a zgłoszenie nie będzie skutkowało działaniami odwetowymi.

Z perspektywy niezależności i anonimowości, ale także budowania kultury „speak up", dla funkcjonowania systemu zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów korzystne mogą być rozwiązania grupowe, choć centralne rozwiązania mogą okazać się niewystarczające.

Dyrektywa nakłada obowiązek wdrożenia kanałów zgłoszeniowych na każdy podmiot o określonej wielkości, niezależnie od przynależności do grupy kapitałowej. To z jednej strony nie wyklucza możliwości włączenia w proces spółki matki, ale z drugiej – nie zdejmuje ze spółki córki odpowiedzialności z tytułu konieczności wdrożenia odpowiednich kanałów. Postanowienia dyrektywy w tym zakresie, w tym dotyczące praktycznych aspektów organizacji kanałów zgłoszeniowych i zarządzania nimi, budzą i będą budziły dyskusje interpretacyjne. Spodziewamy się, że wyjaśnienie tych kwestii będzie przedmiotem dalszych prac na szczeblu unijnym oraz szczegółowych uregulowań w krajowych przepisach transponujących dyrektywę.

Projektując rozwiązania globalne należy także pamiętać o specyfice działalności spółki, środowisku regulacyjnym, jakiemu podlega czy reżimie prawnym kraju, w którym operuje. Potrzeby konkretnej spółki zależnej mogą wymagać odrębnej diagnozy oraz zaprojektowania polityki i procedur tak, by zabezpieczać jednostkowe ryzyka i spełniać wymogi lokalnych regulacji. Także sam proces wdrożenia polityk i procedur może być ważnym etapem dostosowania globalnych regulacji do realiów spółki.

Zwinność biznesowa

Dylematem praktycznym jest poziom szczegółowości polityki dla grup. Projektując rozwiązania mające wspierać etykę biznesu i zgodność regulacyjną nie należy tracić z oczu pomocniczej funkcji compliance. Compliance ma stwarzać środowisko dla bezpiecznego rozwoju, a nie ten rozwój ograniczać. Z tej perspektywy grupowe polityki powinny raczej wyznaczać kierunek postępowania, wskazywać wartości, budować kulturę organizacji opartą na uczciwości, niż ustanawiać szczegółowe i sztywne regulacje, których restrykcyjne przestrzeganie może uniemożliwić prowadzenie biznesu spółkom zależnym. Polityki oparte na globalnych wartościach, ale tworzone i wdrażane lokalnie, pozwolą danemu podmiotowi na zachowanie zgodności i zwinności biznesowej jednocześnie.

Dodatki
W Nokii słuchamy głosu pracowników i doceniamy ich zaangażowanie
Dodatki
Kupujesz – pomagasz. Akcje charytatywne na Allegro
Dodatki
Żabka – razem możemy więcej
Dodatki
Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor skuteczny i prosty sposób na dłużników samorządowych
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Dodatki
Xtreme Fitness Gyms – dynamiczny rozwój franczyzy w branży fitness
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku