Obecnie standardem w branży TSL są pojazdy z silnikiem Diesla, które w Europie stanowią aż 97 proc. samochodów ciężarowych.
Polska branża transportu ciężkiego ma obowiązek uwzględniania zaleceń Unii Europejskiej dotyczących redukowania poziomu emisji CO2. Głównym założeniem działania Komisji Europejskiej jest ograniczenie gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 r. oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Z dokumentu Europejski Zielony Ład wynika, że niezbędna jest 90-proc. redukcja emisji CO2 do 2050 r. z całego transportu, a co więcej, niemal wszystkie samochody osobowe, samochody dostawcze, autobusy oraz nowe pojazdy ciężkie powinny wówczas być bezemisyjne.
Jedną z coraz popularniejszych metod ograniczenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery, a jednocześnie pierwszym ważnym krokiem do uzyskania neutralności emisyjnej, jest wdrażanie pojazdów zasilanych paliwem LNG. Skroplony gaz ziemny (LNG) to czysta, bezbarwna i nietoksyczna ciecz powstająca po schłodzeniu gazu ziemnego do –162°C. LNG jako paliwo wykorzystywane w samochodach ciężarowych i transporcie morskim może odegrać istotną rolę w realizacji celów energetycznych i klimatycznych ze względu na czystszy proces spalania i znacznie niższą emisję CO2 w porównaniu z olejem napędowym.
Europa liderem
Europa jest jednym z liderów walki ze szkodliwymi emisjami, pochodzącymi z transportu drogowego, a unijne regulacje w tym zakresie są coraz bardziej restrykcyjne. To wyzwanie dla firm transportowych, które aktywnie poszukują paliw alternatywnych, gwarantujących pozytywny efekt ekologiczny. Dobrym rozwiązaniem będzie skroplony gaz ziemny LNG, który jest coraz chętniej wykorzystywany w polskich flotach.
Firmy transportowe dopiero zyskują wiedzę odnośnie do kosztów związanych z wykorzystaniem skroplonego gazu ziemnego jako napęd w ciężarówkach. Przedsiębiorcy korzystający z pojazdów zasilanych gazem już teraz mogą liczyć na benefity na zachodzie Europy. Przykładowo w Niemczech są oni zwolnieni z opłat drogowych do końca 2023 r., a podobne plany ma m.in. rząd włoski.