Według środowych danych GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w październiku (15,8 pkt) obniżył się względem września (wtedy -13,9 pkt). Jest właściwie najniższy w tym roku, symbolicznie niżej (na poziomie -15,9 pkt) był tylko w lipcu. Wskaźnik wyprzedzający wyniósł w październiku -11,6 pkt, co również oznacza spadek względem września (wówczas –9,7 pkt) i najniższy poziom w tym roku (na równi z odczytem z sierpnia).
Co to jest bieżący i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej?
Wskaźniki ufności konsumenckiej powstają na podstawie wywiadów GUS wśród Polaków. Są miarą naszych nastrojów zakupowych. Przyjmuje się, że konsument oceniający dobrze bieżącą rzeczywistość (własną sytuację finansową, sytuację gospodarczą państwa, stan rynku pracy itp.) i bez obaw o najbliższą przyszłość jest bardziej skłonny do wydatków na towary i usługi. Jeśli natomiast widzimy obraz raczej pesymistyczny, raczej naszą konsumpcję ograniczamy.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest konstruowany na podstawie pytań m.in. o aktualną ocenę sytuacji swojej i państwa. Wyprzedzający dodaje do tego także pytania o oczekiwania na najbliższych 12 miesięcy. Oba wskaźniki mogą przyjmować wartości od -100 do +100 pkt.
Czytaj więcej
Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło we wrześniu o 10,3 proc. rok do roku, poniżej konsensusu prognoz - podał w poniedziałek Główny Urząd Statystyczny (GUS). Zatrudnienie w przedsiębiorstwach znów spadło: o 0,5 proc. rdr.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej. Nowe dane GUS
Wszystkie składowe bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największy spadek – o 5 pkt proc. - odnotowano dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju. Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 1,9 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 1,6 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 0,6 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,5 pkt proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów.