Nowy rywal Avonu

Kolejna spółka stawia na konsultantów. Do Polski wchodzi amerykańska firma Partylite – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 17.08.2009 04:56

Prezes firmy Partylite

Prezes firmy Partylite

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Partylite stawia na sprzedaż bezpośrednią kosmetyków i akcesoriów do wyposażenia wnętrz, zwłaszcza świec zapachowych, które produkuje już od kilkudziesięciu lat. Firma najmocniejszą pozycję ma w USA, ale działa już także w 14 krajach europejskich. Działalność w Polsce rozpoczyna 1 września, właśnie ruszył proces rekrutacji konsultantów, którzy rozpoczną sprzedaż w całym kraju.

Zdaniem przedstawicieli branży w Polsce jest miejsce dla kolejnego gracza. Polski rynek, na którym działają już w tym systemie choćby Amway, Avon, Oriflame czy Herbalife, wart jest 2,2 mld zł i rośnie w stabilnym tempie do 5 proc. rocznie. Na świecie na zakupy zamawiane z katalogów lub bezpośrednio u konsultantów klienci w tym roku wydadzą ponad 392 mld dol., a w 2012 r. wartość rynku sięgnie niemal 450 mld dol. – główne rynki to USA i Korea Południowa.

– Ten sposób na zakupy rozwija się w Polsce znacznie krócej niż w innych krajach, dlatego jego znaczenie jest ciągle mniejsze. Rynek jednak stabilnie rośnie – mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

Spokojne są także sklepy sprzedające podobne produkty. – Nie obawiamy się tego typu konkurencji, w naszych sklepach klienci mogą wybierać spośród najszerszej oferty akcesoriów do wyposażenia wnętrz i mebli – mówi Karolina Horoszczak, rzecznik polskiego oddziału Ikei.

W Polsce w tym systemie nadal sprzedają się głównie kosmetyki – w ub.r. ich udział wynosił ponad 70 proc., jednak w ciągu ostatnich lat sukcesywnie spada. W Europie Zachodniej takie produkty generują 35 – 45 proc. wartości sprzedaży bezpośredniej. Także w Polsce zyskują inne produkty – w ub.r. artykuły gospodarstwa domowego odpowiadały za 16,1 proc. rynku, a odżywki i artykuły dietetyczne za 8,4 proc.

Sprzedaż bezpośrednia w Polsce daje pracę 752 tys. osób, z których kobiety stanowią niemal 90 proc. Dla 85 proc. to zajęcie dodatkowe, pozwalające na podreperowanie domowego budżetu.

Partylite należy do notowanego na giełdzie w Nowym Jorku koncernu Blyth. Jego przychody w roku finansowym kończącym się 31 stycznia 2009 r. wyniosły 1,05 mld dol., niemal 10 proc. mniej niż rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 4 mln dol. po ponad 80-proc. spadku rok do roku.

[ramka][srodtytul]Anne M. Butler, prezes Partylite[/srodtytul]

Działalność w Polsce traktujemy jako początek ekspansji w tej części Europy – zobaczymy, jak nasze produkty się tu przyjmą, i będziemy decydować, czy wejść do Czech i na Węgry. Bardzo ostrożnie planujemy naszą ekspansję, a kryzys to doskonała okazja. Poza tym w Polsce przez ostatnie lata trwał boom na rynku mieszkaniowym, sprzedawało się dużo mieszkań, ludzie przywiązują też coraz większą uwagę do tego, jak mieszkają. Dlatego spodziewamy się, że wydatki na domowe akcesoria będą nadal rosły. Obecnie rekrutujemy konsultantów, jestem zaskoczona dużym odzewem. [/ramka]

Partylite stawia na sprzedaż bezpośrednią kosmetyków i akcesoriów do wyposażenia wnętrz, zwłaszcza świec zapachowych, które produkuje już od kilkudziesięciu lat. Firma najmocniejszą pozycję ma w USA, ale działa już także w 14 krajach europejskich. Działalność w Polsce rozpoczyna 1 września, właśnie ruszył proces rekrutacji konsultantów, którzy rozpoczną sprzedaż w całym kraju.

Zdaniem przedstawicieli branży w Polsce jest miejsce dla kolejnego gracza. Polski rynek, na którym działają już w tym systemie choćby Amway, Avon, Oriflame czy Herbalife, wart jest 2,2 mld zł i rośnie w stabilnym tempie do 5 proc. rocznie. Na świecie na zakupy zamawiane z katalogów lub bezpośrednio u konsultantów klienci w tym roku wydadzą ponad 392 mld dol., a w 2012 r. wartość rynku sięgnie niemal 450 mld dol. – główne rynki to USA i Korea Południowa.

Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne