Kiedy opłaty za autostrady w Niemczech?

Winiety za korzystanie z niemieckich dróg mogą pojawić się w ciągu dwóch lat

Publikacja: 26.04.2011 02:30

Kiedy opłaty za autostrady w Niemczech?

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

– Uważam, że zagraniczni kierowcy powinni płacić za korzystanie z naszych dróg – twierdzi Horst Seehofer, szef bawarskiej CSU, będącej partnerem koalicyjnego rządu Angeli Merkel. Tym argumentem uzasadnia konieczność wprowadzenie rocznych winiet o wartości 100 euro dla wszystkich samochodów osobowych zarejestrowanych w Niemczech.

Kanclerz Merkel nie chce na razie nic na ten temat słyszeć i odrzuca podobne pomysły, przynajmniej do następnych wyborów za dwa lata. Seehofer jest jednak przekonany, że opłaty zostaną wprowadzone wcześniej. Nie tylko za korzystanie z autostrad, ale też wszystkich dróg publicznych. – Tego wymaga sprawiedliwość w sytuacji, gdy Niemcy płacą za korzystanie z francuskich autostrad czy dróg w Austrii – brzmi argument zwolenników wprowadzenia opłat.

W resorcie transportu trwa już od dłuższego czasu analiza różnych wariantów opłat. Ocenia się, że winieta za 100 euro dla wszystkich użytkowników niemieckich dróg przysporzy Skarbowi Państwa 4,2 mld euro. Kto jeździ mało lub też korzysta z tranzytu przez Niemcy, miałby możliwość zaopatrzenia się w winietę za 30 euro ważną dwa miesiące. 10 euro miałaby kosztować winieta dziesięciodniowa. Opłaty mają dotyczyć także samochodów ciężarowych do 12 ton, które obecnie także nie płacą za przejazd. Cięższe auta już od kilku lat obowiązuje myto obliczane na podstawie systemu rejestrującego ilość faktycznie przejechanych kilometrów.

Niemcy są jednym z nielicznych krajów w Europie, które nie pobierają żadnych opłat od samochodów osobowych i małych ciężarówek poruszających się po autostradach. Budowa i utrzymanie dróg finansowane są ze środków publicznych. Jednak do kasy państwowej wpływa rocznie nieco ponad 50 mld euro z tytułu opłat rejestracyjnych, podatku od paliw oraz myta od ciężarówek.

Z obliczeń ADAC wynika, że niemieccy użytkownicy dróg płacą obecnie w formie podatków i opłat co najmniej cztery razy więcej, niż wynoszą koszty rozbudowy i utrzymania sieci dróg i autostrad. Zdaniem ADAC winieta nie powinna więc kosztować więcej niż 30 – 40 euro, o którą to sumę powinny zostać obniżone inne opłaty związane z posiadaniem w Niemczech samochodu osobowego.

– Uważam, że zagraniczni kierowcy powinni płacić za korzystanie z naszych dróg – twierdzi Horst Seehofer, szef bawarskiej CSU, będącej partnerem koalicyjnego rządu Angeli Merkel. Tym argumentem uzasadnia konieczność wprowadzenie rocznych winiet o wartości 100 euro dla wszystkich samochodów osobowych zarejestrowanych w Niemczech.

Kanclerz Merkel nie chce na razie nic na ten temat słyszeć i odrzuca podobne pomysły, przynajmniej do następnych wyborów za dwa lata. Seehofer jest jednak przekonany, że opłaty zostaną wprowadzone wcześniej. Nie tylko za korzystanie z autostrad, ale też wszystkich dróg publicznych. – Tego wymaga sprawiedliwość w sytuacji, gdy Niemcy płacą za korzystanie z francuskich autostrad czy dróg w Austrii – brzmi argument zwolenników wprowadzenia opłat.

Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?