Wałbrzych zaopatrzy w silniki nowy model Yarisa

Wałbrzyski zakład Toyoty zaopatruje w silniki i skrzynie biegów fabryki samochodów we Francji i Czechach

Aktualizacja: 02.08.2011 16:16 Publikacja: 02.08.2011 15:24

Wałbrzych zaopatrzy w silniki nowy model Yarisa

Foto: Bloomberg

Fabryka Toyoty w Wałbrzychu rozkręca produkcję dla nowej generacji popularnego modelu Yaris. Z zakładu już wyjeżdżają silniki i skrzynie biegów do aut, które na rynku pojawią się dopiero jesienią. Nowy samochód otrzyma z Wałbrzycha zestaw 1-litrowego silnika benzynowego wraz ze skrzynią biegów oraz skrzynie biegów do benzynowej jednostki o pojemności 1,33 litra oraz 1,4-litrowego diesla.  - Do końca roku wyprodukujemy 21,2 tys. zestawów oraz 45,6 tys. skrzyń biegów - mówi Grzegorz Górski, kierownik ds. korporacyjnych Toyota Motors Manufacturing Poland.

Przygotowania do produkcji podzespołów do nowego modelu fabryka w Wałbrzychu rozpoczęła jeszcze wiosną 2010 roku. W połowie obecnego roku wszystkie działy zakładu były już gotowe do rozpoczęcia masowej produkcji. Z początkiem lipca linie produkcyjne dedykowane dla nowego Yarisa ruszyły na pełnych obrotach.

Kiedy silniki z wałbrzyskiej fabryki wypróbują polscy kierowcy? - Polska premiera nowego Yarisa planowana jest na przełomie września i października. W tym samym terminie odbędzie się premiera na pięciu głównych rynkach europejskich - informuje Toyota.

Yaris produkowany jest w montowni Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) w Valenciennes na północy Francji. Wałbrzyska fabryka  wysyła  do TMMF skrzynie biegów od 2002 roku, tj. od  uruchomienia produkcji w Polsce. Silniki - od 2005 roku. Obecnie blisko 50 tys. szt. silników i 110 tys. szt. skrzyń biegów rocznie trafia do Francji z linii montażowych polskiego zakładu, co stanowi 19 proc. wartości jego produkcji. Głównym odbiorcą jest jednak fabryka Toyoty w czeskim Kolinie, gdzie produkowane są bliźniacze modele Toyota Aygo, Peugeot 107 oraz Citroen C1.

Silniki to jedna ze specjalności polskiej motoryzacji. Prestiżowymi nagrodami uhonorowano w tym roku małolitrażowy silnik TwinAir produkowany przez fabrykę Fiat Powertrain w Bielsku Białej. W ramach konkursu International Engine od the Year 2011, produkt z Bielska otrzymał nie tylko najwyższe wyróżnienie, ale także zgarnął nagrodę dla najlepszego debiutu (Best New Engine 2011) oraz dla najbardziej ekologicznej jednostki napędowej (Best Green Engine 2011). Z kolei w ubiegłym roku nagrodę Best New Engine 2010 otrzymał inny silnik produkowany przez Powertrain – MultiAir Turbo o pojemności 1,4 litra.

Nagrodzony TwinAir  jest montowany jest w produkowanym w tyskich zakładach Fiat Auto Poland modelu Fiat 500 (o mocy 85 KM z turbodoładowaniem). Trafił także do najnowszego samochodu produkowanego w polskich fabrykach – Lancii Ypsilon, której seryjna produkcja rozpoczęła się w tyskich zakładach przed kilkoma tygodniami.

Największą część produkcji silników stanowią jednak jednostki wysokoprężne. Toyota w Polsce produkuje je w zakładzie w Jelczu-Laskowicach. Stamtąd dostarczane są do fabryk aut w Wielkiej Brytanii, Francji i Turcji.

Jednostki wysokoprężne produkuje także tyska fabryka Isuzu. Dostarcza je m.in. dla gliwickiej fabryki Opla. W ubiegłym roku zakład Isuzu zwiększył produkcję do 160 tys. silników ze 122 tys. rok wcześniej, a w roku obecnym chce wyprodukować nawet 220 tys. sztuk.

Silniki Diesla są jednym z trzech filarów eksportu polskiej motoryzacji. Jego znaczenie rośnie po kryzysie. W 2010 roku eksport silników wysokoprężnych wzrósł o ponad 16 proc. do 2 mld euro, a udział w całości ekspediowanej za granicę produkcji sektora skoczył z ok. 0,9 proc. do prawie 12 proc.W pierwszych czterech miesiącach 2011 roku - to ostatnie dane podsumowane przez firmę analityczną AutomotiveSuppliers.pl - zwiększył się o blisko 29 proc. i osiągnął wartość 885 mln euro.

Fabryka Toyoty w Wałbrzychu rozkręca produkcję dla nowej generacji popularnego modelu Yaris. Z zakładu już wyjeżdżają silniki i skrzynie biegów do aut, które na rynku pojawią się dopiero jesienią. Nowy samochód otrzyma z Wałbrzycha zestaw 1-litrowego silnika benzynowego wraz ze skrzynią biegów oraz skrzynie biegów do benzynowej jednostki o pojemności 1,33 litra oraz 1,4-litrowego diesla.  - Do końca roku wyprodukujemy 21,2 tys. zestawów oraz 45,6 tys. skrzyń biegów - mówi Grzegorz Górski, kierownik ds. korporacyjnych Toyota Motors Manufacturing Poland.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Zmarł duchowy przywódca izmailitów, miliarder i filantrop Aga Chan IV
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Biznes
KE zapowiada deregulację, Chiny odpowiadają cłami odwetowymi, a Polska poza europejskim modelem AI
Biznes
GPW: Spółki z sektora medycznego pod lupą
Biznes
Wojna celna Trumpa zawieszona, przemysł w Europie się stabilizuje, a Wielka Brytania chce resetu z UE
Biznes
Sądne dni w sporze o imperium Zygmunta Solorza