Motoryzacja: w luksusie nie ma kryzysu

Segment marek premium wciąż notuje wzrosty. Również w Polsce drogie auta sprzedają się nieźle.

Publikacja: 04.04.2013 01:44

Infinity Q50 pojawi się w tym roku także na polskim rynku

Infinity Q50 pojawi się w tym roku także na polskim rynku

Foto: materiały prasowe

Światowym liderem w rankingu sprzedaży producentów aut luksusowych pozostaje niemiecki koncern BMW, który prowadzi od 2005 r. Drugie miejsce ma Audi, które w 2011 r. wyprzedziło Mercedesa. Teraz szefowie Audi twierdzą, że zdetronizują BMW w 2020 r.

Każda z trzech czołowych marek premium odnotowała wzrost sprzedaży w 2012 r. i w pierwszych dwóch miesiącach 2013. Do gry wchodzą także nowi gracze – jak japoński Infiniti, który hybrydowym Q50 chce podbić Europę.

Popyt na terenówki

Według danych Instytutu Samar, także w Polsce segment aut premium rósł. W lutym zarejestrowano w sumie 1863 samochody droższych marek, o 7,7 proc. więcej niż rok wcześniej i o 15 proc. więcej niż w styczniu.

Równie dobrze wyglądają wyniki od początku roku: w ciągu dwóch miesięcy wzrost sprzedaży wyniósł 14,5 proc. W tym samym czasie liczba rejestrowanych samochodów marek popularnych zwiększyła się zaledwie o 4,2 proc.

Wyjątkowo dobrze radzi sobie u nas Audi, które od stycznia notuje wzrost sprzedaży o prawie 40 proc. O prawie 9 proc. zwiększył liczbę rejestracji Mercedes, o nieco ponad 9 proc. BMW, o 4,4 proc. Volvo, o prawie 28 proc. podskoczyły w górę wyniki Lexusa.

Systematycznie rośnie popyt na drogie terenówki: o blisko jedną dziesiątą więcej aut sprzedał Land Rover, o przeszło jedną piątą Jeep. Równie dobrze mają się auta sportowe. Porsche, które ubiegły rok zakończyło na świecie najlepszymi wynikami w historii marki, w Polsce od stycznia sprzedało o 60 proc. więcej aut niż w pierwszych dwóch miesiącach ub. roku. O 42 proc. więcej sprzedano Jaguarów.

Nowe strategie

Na polskim rynku zamierza się umocnić japoński Infiniti, który w tym roku zaproponuje swój najnowszy model – hybrydę  Q50. W wersji podstawowej z silnikiem 2,2 litra ma on kosztować poniżej 150 tys. złotych. Wersja z bogatym wyposażeniem (m.in. czujnikami cofania, oponami run-flat), to wydatek o ok. 15 tys. zł większy.

– Za 150,9 tys. zł można też będzie kupić najnowsze BMW z serii 3 GT, a  za tysiąc złotych więcej Z4 – mówi Katarzyna Gospodarek, rzeczniczka BMW w Polsce.

To właśnie element nowej strategii oferowania aut bardziej dostępnych w trudnych dla konsumentów czasach. Ale na polski rynek bawarski koncern przygotowuje także auto elektryczne – BMWi3. Na razie nie podano jego ceny.

Na naszym rynku sprzedają się również auta naprawdę drogie, jak  land rovery po 700 tys. zł (najdroższy – ponad 800 tys.). – Nie narzekamy – mówi „Rz" Marcin Dąbrowski, dyr. zarządzający w firmie AML Polska, która sprzedaje u nas jaguary. Najdroższy „poszedł" za 890 tys. zł.

Salon Aston Martin Warszawa od stycznia do końca marca sprzedał 5 samochodów – średnia cena to 1,5–1,6 mln zł. W kwietniu jeden z klientów odbierze specjalnie przygotowany model vanquish za 1,7 mln zł.

– Jest popyt na najdroższe modele. To specyfika polskiego rynku – podsumowuje Marcin Kolasa, szef sprzedaży Aston Martin Warszawa.

Pisaliśmy o tym

Genewa w cieniu recesji

„Rz", 8 marca 2013

Genewa w oparach luksusu

„Rz", 11 marca 2013 Ekonomia24.pl

Światowym liderem w rankingu sprzedaży producentów aut luksusowych pozostaje niemiecki koncern BMW, który prowadzi od 2005 r. Drugie miejsce ma Audi, które w 2011 r. wyprzedziło Mercedesa. Teraz szefowie Audi twierdzą, że zdetronizują BMW w 2020 r.

Każda z trzech czołowych marek premium odnotowała wzrost sprzedaży w 2012 r. i w pierwszych dwóch miesiącach 2013. Do gry wchodzą także nowi gracze – jak japoński Infiniti, który hybrydowym Q50 chce podbić Europę.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy