Bruksela mediatorem w sporze o klimatyzację

Komisja Europejska zapowiedziała, że podejmie mediację w ostrym sporze o czynnik chłodzący w klimatyzacji w samochodach Mercedesa.

Publikacja: 08.08.2013 11:29

Bruksela kierując się potrzebą działań tworzących zaufanie chce zagwarantować bezstronność analizy prowadzonej przez niemiecki urząd motoryzacji KBA i zaoferowała niezależne wsparcie techniczne w tym postępowaniu wyjaśniającym

- Głównym celem tego jest uspokojenie producentów i konsumentów, że użyto wszelkich środków dla zapewnienia zasad obiektywności i przejrzystości w ocenie ryzyka — wyjaśnił rzecznik komisarza przemysłu Antonio Tajaniego.

Władze we Francji zabroniły sprzedaży większości nowych modeli Mercedesa, bo ich producent Daimler stosuje czynnik chłodzący, którego cechy nie spełniają nowej unijnej dyrektywy o walce z ocieplaniem klimatu. Zaczęła obowiązywać od tego roku.

Daimler oświadczył, że odmówił wycofania czynnika R134a ze względów bezpieczeństwa związanych z jedynym produktem zastępczym, R1234yf Honeywella. Pod koniec 2012 wycofał do warsztatów wszystkie auta Mercedesa z amerykańskim czynnikiem, bo twierdzi, że symulacje kolizji wykazały, iż jest on bardziej zapalny niż pierwotnie sądzono.

Honeywell i DuPont są globalnymi dostawcami R1234yx, który według prognoz ma zapewnić wiele miliardów dolarów ze sprzedaży.

Dyrektywa Unii mówi, że w nowych samochodach nie wolno używać czynnika, który 150 razy bardziej od dwutlenku węgla skaża środowisko; poprzednia norma mówiła o 1000 razy. Producent nowego, Honeywell twierdzi, że jest tylko 4 lat silniejszy od CO2 w ocieplaniu klimatu.

KBA jest pierwszym oficjalnym organem badającym zarzuty Daimlera,, ale mocno krytykowano go za tajny charakter jego testów. Ich wyniki mają być znane w najbliższych dniach. Komisja Europejska oświadczyła, że wyniki zostaną opublikowane dopiero po porównaniu danych uzyskanych przez KBA z wynikami innych badań sektora motoryzacji, które uznawały te zagrożenia za minimalne.

Rywal Mercedesa, BMW wprowadził nowy czynnik R134a w samochodzie elektrycznym i3, Mazda przeszła na ten sam czynnik w krzyżówce CX5.

Bruksela kierując się potrzebą działań tworzących zaufanie chce zagwarantować bezstronność analizy prowadzonej przez niemiecki urząd motoryzacji KBA i zaoferowała niezależne wsparcie techniczne w tym postępowaniu wyjaśniającym

- Głównym celem tego jest uspokojenie producentów i konsumentów, że użyto wszelkich środków dla zapewnienia zasad obiektywności i przejrzystości w ocenie ryzyka — wyjaśnił rzecznik komisarza przemysłu Antonio Tajaniego.

Biznes
KE zapowiada deregulację, Chiny odpowiadają cłami odwetowymi, a Polska poza europejskim modelem AI
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Biznes
GPW: Spółki z sektora medycznego pod lupą
Biznes
Wojna celna Trumpa zawieszona, przemysł w Europie się stabilizuje, a Wielka Brytania chce resetu z UE
Biznes
Sądne dni w sporze o imperium Zygmunta Solorza
Biznes
Ontario zakazuje prowadzenia interesów z firmami z USA. Silny cios w Elona Muska