Sukces Renaulta w Rosji dzięki Dusterowi

Sprzedaż samochodów w Rosji zmalała po 7 miesiącach o 6 proc., ale Renault, druga marka za Ladą, kontynuuje ofensywę dzięki Dusterowi 4x4x - pisze „La Tribune”

Publikacja: 10.08.2013 14:42

Dacia Duster

Dacia Duster

Foto: Bloomberg

Renault traci w  krajach Unii Europejskiej, ale dzięki umiędzynarodowieniu produkcji wyrównuje sobie gdzie indziej. W Rosji  zwiększył po 7 miesiącach sprzedaż o 9 proc. do 122 646 pojazdów uzyskując 8 proc. udziału w rynku, podczas gdy ten zmalał o 6 proc. Ustąpił tylko producentowi Lady AwtoWAZ-owi, a wyprzedził Kię i Huyndaia, Chevroleta i Volkswagena.

Eksplozja sprzedaży Dustera

Renault swą pozycję zawdzięcza Dusterowi Daci, którego  sprzedaż strzeliła po 7 miesiącach o 168 proc., a  tylko w lipcu o 35 proc. Pojazd z napędem na 4 koła  zyskał popularność w Rosji dzięki swej wszechstronności -  nadaje się do użytku podczas ostrej zimy na  niezbyt dobrych drogach, a przy tym nie kosztuje  dużo. Stanowi więc 40 proc. sprzedaży Renaulta w tym kraju.

Pojazd powstaje w moskiewskiej  fabryce Renaulta, uruchomionej 5 kwietnia 2005 r. przez ówczesnego prezesa Louisa Schweitzera, w celu produkowania innego modelu Daci - Logana. Renault był jedną z pierwszych firm zagranicznych, które uruchomiły w Rosji produkcję. Początkowo było to 60 tys. sztuk rocznie, obecnie jest ponad 185 tys. Zakład  wykorzystuje w pełni swe moce przez 5800 godzin w roku. Samochody z napędem na 4 kola stanowią  70 proc.

Duster ma cenę podstawową ok.11 tys. euro, ale Rosjanie wolą auto w bogatszej wersji wyposażenia, a więc droższe. Jest mimo wszystko tańsze od podobnych modeli Kii i Huyndaia, ale droższe od Chevroleta Niwy (dawniej Lady). Duster stanowi połowę produkcji zakładu Renaulta w Moskwie, z miejscowym wsadem 40 proc.

Akcjonariusz AwtoWAZ, rozmowy z ZIL

Poza zakładem w Moskwie Renault jest właścicielem 25 proc. AwtoWAZ-a, nad którym przejmie wraz z Nissanem pełną kontrolę. Zakład w Togliatti uruchomił już nową linię do produkcji samochodów  na bazie Logana. Teraz powstają na niej samochody Lady i Nissana, wkrótce dojdą  auta Renaulta.

Farncuzi rozmawiają też  o uruchomieniu produkcji furgonetka w zakładach ZIL, które wypuszczały m.in. czarne limuzyny dla radzieckich przywódców  - Prowadzimy negocjacje, ale za wcześnie jeszcze mówić o umowie - stwierdził dyrektor generalny MosavtoZIL, Igor Kułgan, filii ZIL ds.zawierania umów o produkcji  samochodów. Jego zdaniem, umowa zostanie podpisana być może we wrześniu.

Dziennik Wiedomosti" podał, że Renault  i Fiat podpisały w ubiegłym tygodniu z ZIL wstępną umowę (list intencyjny)  w perspektywie zawarcia ostatecznego porozumienia pod koniec roku. Chodzi o uruchomienie od I kwartału 2014 produkcji furgonetek Master i Ducato, po 25 tys. sztuk obu marek rocznie.

la tribune

Biznes
Zmarł duchowy przywódca izmailitów, miliarder i filantrop Aga Chan IV
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Biznes
KE zapowiada deregulację, Chiny odpowiadają cłami odwetowymi, a Polska poza europejskim modelem AI
Biznes
GPW: Spółki z sektora medycznego pod lupą
Biznes
Wojna celna Trumpa zawieszona, przemysł w Europie się stabilizuje, a Wielka Brytania chce resetu z UE
Biznes
Sądne dni w sporze o imperium Zygmunta Solorza