Jeszcze w lutym władze PKP Polskich Linii Kolejowych zakładały, że na swoje inwestycje wydadzą ok. 7 mld zł. Już wiadomo, że te założenia są nierealne. Wydatki sięgną, jak wynika z najnowszego Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do 2015, o ok. 4,8 mld zł. – Szacujemy, że faktyczne wydatki wyniosą ok. 5 mld zł – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Kolejnym założeniem, którego nie udało się zrealizować, jest poziom wykorzystania dotacji unijnych. Na koniec tego roku miał on wzrosnąć do ok. 40 proc. przyznanych na lata 2007–2013 środków z programu Infrastruktura i Środowisko.
– Obecnie do Brukseli zostały wysłane faktury na 15,02 proc. środków. Szacujemy, że do końca roku kwota ta wzrośnie do ok. 17 proc. – mówi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu odpowiedzialna za wykorzystanie unijnych dotacji.
Plany niezrealizowane
Uchwalając najnowszy Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do 2015 roku, przyjęty przez rząd w listopadzie, podsumowano program w latach 2011–2012. W tym czasie PKP PLK zrealizowały 28 inwestycji o wartości 6,4 mld zł. To zaledwie jedna trzecia planowanych wydatków. Powstało też mniej linii kolejowych – ok. 957 km (41 proc. zakładanego planu).
Na lata 2007–2013 PKP Polskie Linie Kolejowe mają do dyspozycji 4,8 mld euro w ramach rządowego programu Infrastruktura i Środowisko, wydała z tego ok. 720 mln euro. To i tak postęp. Jeszcze rok temu pula wykorzystanych dotacji wynosiła zaledwie 100 mln euro.