Whirlpool kupuje Indesit

Potwierdzają się wcześniejsze informacje „Rz" – to Amerykanie przejmą włoskiego producenta. Transakcja ma zostać sfinalizowana ?do końca roku.

Publikacja: 14.07.2014 08:27

Whirlpool kupuje Indesit

Foto: Bloomberg

Oferta Whirlpoola okazała się najlepsza spośród złożonych przez szwedzki Electrolux oraz firmy chińskie. Amerykanie za 60,4 proc. akcji Indesitu chcą zapłacić rodzinie Merloni 760 mln euro. Whirlpool w komunikacie zapowiada, że może kupić jeszcze udziały od innych członków rodziny – większość ulokowała je w wehikule finansowym zwanym Fineldo.

Firma ostatecznie może zatem przejąć akcje dające jej w sumie 66,8 proc. głosów na WZA spółki. Koncern jest pod względem wartości największym producentem sprzętu AGD na świecie, a teraz jeszcze umocni się na tej pozycji.

Strony transakcji zapowiadają, że ma zostać sfinalizowana do końca roku. – Oczekujemy, że to szansa na wzrost i podnoszenie wartości naszego europejskiego biznesu, ale także dla firmy Indesit – mówi cytowany w komunikacie Jeff M. Fettig, prezes Whirlpool Corporation.

– Oczekujemy, że dzięki transakcji powstanie bardziej wydajny producent AGD – podkreśla Marc Bitzer, szef Whirlpoola na region EMEA.

Strony zapowiadają teraz starania o uzyskanie zgód władz antymonopolowych na transakcję. Na razie nie podano szczegółów planów połączenia ani co stanie się z rzeszą pracowników obu firm – wiele kompetencji będzie się przecież pokrywało, choćby w fabrykach.

– W ostatnich miesiącach władze naszej firmy wielokrotnie wyrażały opinię, że najlepszym partnerem dla Indesit Company byłaby duża globalna korporacja działająca w naszej branży. Wybór właśnie Whirlpoola, gracza numer jeden na światowym rynku AGD, pokrywa się z tym przekonaniem – mówi Zygmunt Łopalewski, rzecznik Indesit Company Polska.

Whirlpool pojawił się w polskim przemyśle w 2002 r., kiedy przejął Polar, znanego krajowego producenta lodówek. Choć ta krajowa marka z rynku już zniknęła, to firma jest jednym z wiodących producentów AGD – w swoich zakładach we Wrocławiu produkuje też kuchnie, piekarniki czy zmywarki.

Z kolei Indesit w dwóch zakładach w Łodzi produkuje lodówki, okapy i kuchnie, a w Radomsku – pralki i zmywarki. Firma ma też zakład, w którym powstają plastikowe komponenty do sprzętu AGD.

Co zrobi Whirlpool z zakładami, których zadania się pokrywają? W tej chwili trudno powiedzieć. Na pewno firma będzie miała solidny problem we Włoszech. Indesit od dawna mniej lub bardziej oficjalnie mówi o potrzebie restrukturyzacji zakładów, w których produkcja spada, podobnie jak sprzedaż sprzętu w sklepach w tym kraju. Jednak nie jest to takie proste, ponieważ związkowcy mają tak mocną pozycję, że są w stanie torpedować wszelkie zmiany. – Europa to najwolniejsze miejsce na świecie, jeśli chodzi o cięcie kosztów – mówił Jeff M. Fettig dla „Wall Street Journal". Dziennik pisał, że Whirlpool w osiem miesięcy zamknął przynoszącą straty fabrykę w Fort Smith w stanie Arkansas, w której pracowało tysiąc osób.

We Włoszech trzy lata firma próbował zredukować zatrudnienie o 500 osób – jak zauważa dziennik tylko z częściowym sukcesem. Zobaczymy, jak takie operacje będą się odbywały teraz, bo zmiany są więcej niż pewne. Oby nie skupiły się na polskich zakładach, bardziej efektywnych niż włoskie.

Oferta Whirlpoola okazała się najlepsza spośród złożonych przez szwedzki Electrolux oraz firmy chińskie. Amerykanie za 60,4 proc. akcji Indesitu chcą zapłacić rodzinie Merloni 760 mln euro. Whirlpool w komunikacie zapowiada, że może kupić jeszcze udziały od innych członków rodziny – większość ulokowała je w wehikule finansowym zwanym Fineldo.

Firma ostatecznie może zatem przejąć akcje dające jej w sumie 66,8 proc. głosów na WZA spółki. Koncern jest pod względem wartości największym producentem sprzętu AGD na świecie, a teraz jeszcze umocni się na tej pozycji.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową