Salon samochodowy we Frankfurcie

Europa stała się dla branży najbardziej przewidywalna.

Aktualizacja: 15.09.2015 00:38 Publikacja: 14.09.2015 22:00

Dlatego właśnie lokalne (choć ważne, bo odbywające się w Niemczech), frankfurckie targi samochodowe nagle nabrały globalnego wymiaru. Kolejne koncerny zapewniają, że to z Europy przyjdzie wzrost. A wraz z nim i zyski.

W Chinach jest spowolnienie, rynek amerykański to wielka niewiadoma. O Europie wiadomo chociaż, że sprzedaż będzie rosła. Coraz więcej modeli aut jest „krojonych" pod europejski gust i widać to nie tylko po wysypie SUV-ów, które pokochali Europejczycy, ale przede wszystkim po spadających wskaźnikach emisji CO2. Auta z napędem hybrydowym będą teraz przebojem na Starym Kontynencie i nikomu nie przeszkadza, że kosztują więcej niż z napędem tradycyjnym.

Innowacyjne rozwiązania

– Europa jest dzisiaj postrzegana jako miejsce, gdzie trzeba być, jeśli jakiś producent chce utrzymać się na rynku jako globalny gracz – uważa Stefano Aversa, prezes firmy analityczno-konsultingowej AlixPartners Europe. – Dzisiaj jest tak, że to właśnie z rynku niemieckiego, szwedzkiego oraz kilku innych, ale europejskich, pochodzą najbardziej innowacyjne rozwiązania w systemach bezpieczeństwa i redukcji spalania. W Europie nie ma już takiej sytuacji, że po górce następuje dołek, jak w USA czy w Azji. Ten rynek przynajmniej się ustabilizował, chociaż trwało to dobrych kilka lat – mówił „Rzeczpospolitej" Aversa.

To dlatego Mitsubishi będzie atakował tej jesieni rynek nowym hybrydowym Outlanderem, który przy spokojnej jeździe spala 1,1 litra na 100 km, Toyota dopieściła nowego Priusa, a niemieckie Audi zapowiada we Frankfurcie premierę elektrycznego auta koncepcyjnego oraz hybrydowego SUV-a. Wydarzeniem będzie najnowszy Porsche z napędem elektrycznym i kolejne BMW doładowywane z gniazdka elektrycznego. Nowy dyrektor generalny BMW Harald Krueger zapowiada przy tym szerszą współpracę z firmami IT. Wiadomo, że koncern zamierza ściśle współdziałać z Apple. Podobno szef Apple Tim Cook zwiedzał lipską fabrykę BMW, skąd wyjeżdża między innymi model i3 z napędem elektrycznym. I podobno i3 bardzo mu się spodobało. – BMW i Apple muszą mieć korzyści z tej współpracy. W innym przypadku nie miałoby to sensu – mówił po wizycie Cooka w wywiadzie dla „Sueddeutsche Zeitung" Harald Krueger. I nie zmienia tego fakt, że Apple już przymierzał się do wprowadzenia na rynek własnego auta. A BMW nie zamierza być poddostawcą aut dla partnera.

Różne prognozy

Analitycy są jednak zdania, że najlepsze czasy dla europejskiej i światowej motoryzacji już minęły. Chińczycy nie kupią wszystkiego, więc i koncerny samochodowe nie mają co liczyć na wielkie zyski. Ale nie brak i optymistów, którzy mówią, że dzisiejsza sytuacja na chińskim rynku to „nowa normalność". I trzeba się do niej dostosować.

Z Frankfurtu płyną także bardzo optymistyczne informacje. Fiat, Ford czy General Motors zakończyły restrukturyzację, a General Motors oficjalnie zapowiedział wyjście Opla ze strat w 2016 roku.

W przypadku GM i Opla w pełni powiodła się strategia wycofania Chevroleta z najważniejszych rynków w Europie oraz ekspresowe tempo wprowadzania nowych modeli – Adam, Karl, Mokka i Astra, a także nowych silników, w tym „szepczących diesli", które stały się technologicznym przełomem na rynku.

Wiceprezes GM ds. finansowych Chuck Stevens nie ukrywa, że to właśnie innowacje będą teraz ciągnęły sprzedaż Opla.

O lepszych wynikach finansowych w Europie mówią również przedstawiciele Nissana i Hyundaia, ale i producentów, którzy mieli na kontynencie ogromne kłopoty, wśród nich przede wszystkim Fiat Chrysler Automobiles i PSA Peugeot Citroen.

Za lepszymi wynikami idzie wzrost zatrudnienia. Audi informuje o zwiększeniu liczby pracowników o 8 proc. między styczniem a czerwcem 2015 roku, do 81,64 tys. I planuje jeszcze przyjęcie kolejnych 6 tys. wysoko wykwalifikowanych profesjonalistów.

Daimler zapowiada zwiększenie liczby miejsc pracy o 1,6 proc., do 284,4 tys. O zapotrzebowaniu na nowych pracowników wspominają też koreańscy producenci Kia i Hyundai.

Dlatego właśnie lokalne (choć ważne, bo odbywające się w Niemczech), frankfurckie targi samochodowe nagle nabrały globalnego wymiaru. Kolejne koncerny zapewniają, że to z Europy przyjdzie wzrost. A wraz z nim i zyski.

W Chinach jest spowolnienie, rynek amerykański to wielka niewiadoma. O Europie wiadomo chociaż, że sprzedaż będzie rosła. Coraz więcej modeli aut jest „krojonych" pod europejski gust i widać to nie tylko po wysypie SUV-ów, które pokochali Europejczycy, ale przede wszystkim po spadających wskaźnikach emisji CO2. Auta z napędem hybrydowym będą teraz przebojem na Starym Kontynencie i nikomu nie przeszkadza, że kosztują więcej niż z napędem tradycyjnym.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki