Kultura i biznes – ważne cele, wspólne korzyści

Kultura od zawsze potrzebowała wsparcia i mecenatu. By była dostępna dla szerszego grona osób, niezbędna jest pomoc ze strony biznesu. Współpraca ta powinna być usystematyzowana, a środki powinny być wydatkowane przez firmy w sposób transparentny.

Publikacja: 18.10.2024 00:01

Instytucje kultury finansowane są przez państwo i samorządy. To jednak zazwyczaj nie wystarcza, by mogły poczuć się swobodnie w doborze artystów, w prezentowaniu różnorodnych programów, także tych trudniejszych i mniej popularnych, prowadząc przy okazji działalność edukacyjną.

Nieodzowne wydaje się tu wsparcie biznesu, który tę potrzebę rozumie i na nią odpowiada. W polskich warunkach firmy, szczególnie te największe, chętnie angażują się w promocję kultury, finansując muzea, galerie, filharmonie, teatry dramatyczne i operowe i cykle wydarzeń kulturalnych.

Dzieje się to z korzyścią dla wszystkich, zarówno odbiorców i instytucji, jak i samych przedsiębiorstw, które budują wartość marki w oparciu o szlachetne i wartościowe projekty. Zaangażowanie w kulturę ma przełożenie na postrzeganie marki, ale też stanowi wartość z punktu widzenia inwestorów.

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest dziś nie tylko hasłem, ale też elementem działalności, który przekłada się na realną wycenę firm. Wspieranie instytucji kultury wpisuje się w strategie ESG.

Jak to działa? Zmiany, jakie nastąpiły na przestrzeni lat, widać gołym okiem. Instytucje wychodzą naprzeciw oczekiwaniom publicznym. Mocno rozrosły się działy edukacji, które oswajają ze sztuką najmłodszych, ale też edukują dorosłe osoby. Organizowane są warsztaty i wykłady, a wystawom muzealnym towarzyszy mnóstwo niezwykle ciekawych i niestandardowych wydarzeń. Dzięki temu grono zainteresowanych sztuką sukcesywnie rośnie.

O tym, jak nawiązywać i budować relacje między biznesem a sztuką, jak powinny wyglądać dobre praktyki w tym zakresie, czy ta współpraca jest perspektywiczna, rozmawiać będą podczas debaty „Biznes dla Kultury: Partnerstwo na Przyszłość” Ewa Bogusz-Moore, dyrektorka Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Maciej Englert, reżyser teatralny, Agnieszka Lajus, dyrektorka Muzeum Narodowego w Warszawie, Lidia Kołucka, dyrektora wykonawcza ds. sponsoringu w Orlenie, a także Grażyna Kulczyk, przedsiębiorczyni i filantropka, oraz Piotr Voelkel, polski przedsiębiorca, mecenas projektów kulturalnych i edukacyjnych.

Dyskusja odbędzie się 18 października podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

Partner relacji: ORLEN

Instytucje kultury finansowane są przez państwo i samorządy. To jednak zazwyczaj nie wystarcza, by mogły poczuć się swobodnie w doborze artystów, w prezentowaniu różnorodnych programów, także tych trudniejszych i mniej popularnych, prowadząc przy okazji działalność edukacyjną.

Nieodzowne wydaje się tu wsparcie biznesu, który tę potrzebę rozumie i na nią odpowiada. W polskich warunkach firmy, szczególnie te największe, chętnie angażują się w promocję kultury, finansując muzea, galerie, filharmonie, teatry dramatyczne i operowe i cykle wydarzeń kulturalnych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie
Biznes
Potrzeba bezpiecznej transformacji
Materiał Partnera
Związek Firm Public Relations promuje dobre praktyki przetargowe w branży PR
Biznes
Właściciel Facebooka zwolnił pracowników za niewłaściwe wykorzystanie bonów na posiłki
Biznes
Adam Kiciński rezygnuje z pełnienia funkcji członka zarządu w CD Projekcie