Sztuczna inteligencja? Polskie firmy: Na razie podziękujemy

Niemal połowa polskich firm uważa, że rozwiązania oparte na AI nie wpływają w odczuwalnych sposób na ich wyniki. Nie widzą w niej szansy na swój rozwój. Tylko co piąta uważa AI za pomocną w przetrwaniu w swojej branży.

Publikacja: 26.09.2024 15:39

Sztuczna inteligencja? Polskie firmy: Na razie podziękujemy

Foto: AdobeStock

Taki odbiegający od powszechnej narracji obraz podejścia polskich firm do sztucznej inteligencji (AI) maluje raport ID Logistics z badań przeprowadzonych na kilkuset polskich firmach, głównie z branży handlowej, FMCG oraz mody i urody.

AI niekoniecznie dla polskich firm

Prawie połowa firm w Polsce postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania AI wdraża zaledwie co czwarta. Zdaniem ankietowanych główną korzyścią wynikającą z wdrożeń sztucznej inteligencji jest optymalizacja procesów, jednak zdecydowanie największą barierą pozostają wysokie koszty.

– Środowisko biznesowe w Polsce ma świadomość, że innowacje to kluczowy czynnik rozwoju przedsiębiorstw i nie można pozwolić sobie na straty w tym wyścigu. Firmy wiedzą również, że to strategiczny element budowy przewag konkurencyjnych – mówi Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics w Polsce. – Uczestnicy badania wskazali jednak na liczne bariery, które hamują rozwój innowacyjności i blokują dalsze inwestycje firm – dodaje.

Czytaj więcej

Naukowcy odkryli setki gigantycznych rysunków na ziemi. Zastosowali przełomową metodę

54 proc. firm uczestniczących w badaniu dostrzega wzrost znaczenia innowacyjności w branży, w której działają, ale najczęściej wskazywanym kierunkiem rozwoju jest automatyzacja – wymieniło ją 52 proc. Z kolei na sztuczną inteligencję wskazało tylko 34 proc. Z badania ID Logistics wynika także, że tylko 21 proc. firm w Polsce korzysta z rozwiązań opartych na tej technologii.

Częściej z takich procesów korzystają firmy z branży e-commerce oraz przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 r. przychody powyżej 20 mln zł, działające także poza polskim rynkiem. Część obaw związanych w wdrożeniem AI dotyczy kwestii bezpieczeństwa danych.

Inne rzeczy ważniejsze dla polskiego biznesu niż sztuczna inteligencja

Firmy uczestniczące w badaniu wskazały także, że inwestycje związane z AI nie są kluczowe dla ich przetrwania na rynku, uważa tak jedynie 19 proc. Ankietowani podkreślili także potrzebę ograniczania ryzyka poprzez wybór bezpiecznych i kosztowo efektywnych rozwiązań, które są dostosowane do potrzeb firmy. 31 proc. jest zdania, że ich firma powinna stale inwestować w rozwiązania AI, a one same wpływają na podnoszenie jakości usług. Nie są to jednak wyniki wskazujące na absolutnie kluczowe znaczenie sztucznej inteligencji w dalszym rozwoju firm. Jednocześnie wśród części badanych pojawiają się obawy, że w przyszłości rozwój AI może spowodować redukcją zatrudnienia.

– Proces automatyzacji i digitalizacji rynku pracy trwa od dziesięcioleci. Widać to w wielkich koncernach motoryzacyjnych, nowoczesnych laboratoriach, jak i w sektorze logistyki, gdzie wiele prac, które do niedawna wykonywali ludzie, realizują dziś roboty. W zdecydowanej większości są to prace, które maszyny przejęły albo ze względu na bezpieczeństwo pracowników albo były to czynności bardzo rutynowe i powtarzalne, które zwolniły przestrzeń do rozwoju w innych sektorach firmy – podkreśla Małgorzata Hornig, dyrektor HR w ID Logistics Polska. - W dobie ogromnego zaawansowania cyfrowego Polska utrzymuje rekordowo niski stopień bezrobocia. Popyt na pracowników nie maleje, a większość prognoz wskazuje, że będzie on rosnąć z powodu niżu demograficznego. Jedyne, czego możemy być pewni, to fakt, że w najbliższych latach na rynku pracy zajdą kolejne zmiany. I tak jak w poprzednich dekadach część specjalizacji zniknie, a w ich miejsce pojawią się nowe – dodaje Małgorzata Hornig.

Taki odbiegający od powszechnej narracji obraz podejścia polskich firm do sztucznej inteligencji (AI) maluje raport ID Logistics z badań przeprowadzonych na kilkuset polskich firmach, głównie z branży handlowej, FMCG oraz mody i urody.

AI niekoniecznie dla polskich firm

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Biznes
„GW": Wstrząs w imperium Solorza. „Dzieci obawiają się wydziedziczenia"
Biznes
Ustawa o systemie kaucyjnym trafiła do notyfikacji KE. Rząd jednak zdąży?
Biznes
Polska w światowej czołówce. Chodzi o produkcję czipów