Amerykańskiego biznesu w Polsce może być jeszcze więcej

Firmy z udziałem amerykańskiego kapitału pozytywnie wpływają nie tylko na polską gospodarkę czy rynek pracy. Inwestują też w innowacje, ludzi i społeczną odpowiedzialność biznesu. Obecnie mają przede wszystkim jeden postulat – zapewnienie stabilności prawa.

Publikacja: 08.09.2023 02:15

Przedstawiciele amerykańskich firm podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu zapowiadali dalsze inwesty

Przedstawiciele amerykańskich firm podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu zapowiadali dalsze inwestycje w Polsce

Foto: mat. pras.

. .

MATERIAŁ SPONSOROWANY MCDONALD’S POLSKA

W Polsce działa obecnie 1576 spółek będących własnością przedsiębiorstw amerykańskich. Zainwestowały 26 mld dol., co odpowiada 4,1 proc. wartości polskiego PKB, a wartość ich aktywów szacuje się na blisko 59 mld dol. Stworzyły łącznie 327 tys. miejsc pracy, z czego co czwarte powstało po 2018 r.

– McDonald’s jest obecny w Polsce od ponad 30 lat. Zatrudniamy ponad 31 tys. pracowników, współpracujemy z 92 franczyzobiorcami i tysiącami polskich gospodarstw – mówił Tomasz Rogacz, dyrektor generalny McDonald’s Polska, podczas panelu dyskusyjnego „Wpływ amerykańskich inwestycji na polską gospodarkę”, zorganizowanego przez Amerykańską Izbę Handlową w Polsce – AmCham.

– W latach 2024–2026 zainwestujemy kolejne 2,5 mld zł w otwarcie 120 nowych restauracji i remodeling istniejących lokali. Stworzymy ponad 7 tys. kolejnych miejsc pracy, a w całym łańcuchu dostaw – ponad 13 tys. Mógłbym wymieniać jeszcze więcej liczb, ale najważniejsze, że nasze inwestycje tworzą ekosystem wartości dodanej nie tylko pod względem ekonomicznym, finansowym. To także przenoszenie na polski rynek know-how, pewnych systemów zachodniego myślenia i zasad korporacyjnych, które mają wpływ na rozwój innowacji, społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju – zaznaczył Tomasz Rogacz.

Obopólne korzyści

Także Radosław Kaskiewicz, prezes i dyrektor zarządzający 3M East Europe Region (3M to koncern produkcyjny, zatrudniający w Polsce ok. 5 tys. osób), zauważał, że bardzo istotne jest oddziaływanie amerykańskich firm na poziom innowacyjności polskiej gospodarki.

– My mocno inwestujemy w automatyzację, robotyzację, przemysł 4.0, a także badawczo-rozwojową część naszego biznesu, by oferować rozwiązania i produkty o wysokim poziomie innowacyjności. Jest to możliwe dzięki fantastycznym zasobom ludzkim w Polsce, zasobom naukowym, wykształconym pracownikom, ale też dzięki współpracy z naszymi partnerami biznesowymi – mówił Kaskiewicz. Jak opisywał, 3M coraz częściej korzysta z potencjału innowacyjności i wysokiej jakości oferty polskich firm jako dostawców. – My stawiamy wysokie wymagania, jeśli chodzi o standardy, ale przynosi to obopólne korzyści – oceniał Kaskiewicz.

Paradoks innowacji

– Pozytywny wpływ amerykańskich firm na polską gospodarkę ma kilka płaszczyzn – zauważył z kolei Rafał Ogrodnik, dyrektor finansowy i operacyjny Warner Bros. Discovery w Polsce.

– To m.in. aspekt stabilizacji i dobrych zasad funkcjonowania biznesu, zaangażowania i współpracy z lokalnymi dostawcami i lokalną społecznością itp. Pod względem innowacyjności widzimy zaś pewien paradoks – stwierdził Ogrodnik.

Jak wskazywał, z jednej strony Polska ciągnie się w ogonach rankingów pod względem innowacyjności, z drugiej zaś strony w skali mikro poszczególne biznesy, dzięki świetnie wykształconym pracownikom, są w stanie wypracować rozwiązania i technologie, które wyprzedzają rozwiązania w innych krajach. Jako przykład podał wymyślony w Polsce, unikatowy w skali światowej, system adresowania reklam w telewizji naziemnej.

Polska poprawia swoją atrakcyjność inwestycyjną – ocenili uczestnicy dyskusji

Polska poprawia swoją atrakcyjność inwestycyjną – ocenili uczestnicy dyskusji

Foto: Wojciech Kordowski

Inwestycje w pracowników

– Polscy innowatorzy tworzą wiedzę, która jest wykorzystywana na całym świecie – przyznała też Izabela Stanisławiszyn, szefowa promocji w Amazon Polska, nawiązując do pierwszej inwestycji Amazon w Polsce: zakupu polskiej firmy IVONA, która stworzyła nowatorski syntezator mowy, a który „zamienił” się w słynną asystentkę głosową Amazona – Alexę.

– Amazon inwestuje w rozwój infrastruktury badawczej, rozwój talentów i kompetencji naszych pracowników – podkreślała Izabela Stanisławiszyn.

Amazon utworzył 70 tys. miejsc pracy w Polsce i kładzie bardzo mocny nacisk na możliwości rozwoju zawodowego pracowników. Wyrazem tego może być specjalny program „Amazon for Poland”, w tym m.in. 8 tys. euro dla jednej osoby do wykorzystania na szkolenia podnoszące kwalifikacje i umiejętności.

Zmiana geopolityki szansą dla Polski

Maciej Michał Kropidłowski, wiceprezes banku Citi Handlowy, opisywał z kolei rozwój mniej znanej inwestycji amerykańskiego Citi w Polsce – centrum usług wspólnych. – Zaczynaliśmy od prostych operacji, które do dziś zostały w praktyce całkowicie zautomatyzowane. Polska, dzięki dobrze wykształconym ludziom, ma w tym zakresie ogromny potencjał – podkreślał.

Jego zdaniem m.in. ten potencjał zwiększa nasze szanse na pozyskanie nowych inwestorów i poprawę perspektyw rozwoju gospodarczego. – Jesteśmy świadkami historycznej geopolitycznej zmiany. Globalizacja zmienia się w nearshore i friendshore, inwestowania w miejsca, które są bliskie pod względem bliskości geograficznej oraz bliskie pod względem wspólnych wartości. Polska stoi tu przed wielką szansą, by pozyskać jeszcze więcej kapitału dla rozwoju – ocenił Kropidłowski.

Chcemy inwestycji głównych

– Nowa geopolityka, która nastąpiła po pandemii i wybuchu wojny w Ukrainie, może rzeczywiście być atutem, który możemy wykorzystać – uznał Paweł Kurtasz, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Prezes zaznaczył przy tym, że Polska jest bardzo atrakcyjnym rynkiem do lokowania inwestycji zagranicznych. Po latach inwestycji udało się nadrobić zapóźnienie infrastrukturalne, transportowe czy energetyczne, mamy zasoby pracy o bardzo wysokich kompetencjach, a koszty pracy – choć rosną – wciąż są konkurencyjne.

– Jesteśmy gotowi, by przyjmować główne inwestycje zagraniczne, a nie tylko – jak to było w większości dotychczas – koinwestycje – poinformował prezes Kurtasz. – Chcemy pod tym względem konkurować z Europą Zachodnią, tak aby te główne inwestycje były lokowane w Polsce, a te towarzyszące – u naszych wschodnich czy też zachodnich sąsiadów – podkreślał.

Postulaty biznesu

Zdaniem uczestników dyskusji jest to możliwe, choć nie oznacza to, że amerykański biznes nie ma żadnego „ale”, jeśli chodzi o warunki i otoczenie prowadzenia działalności w Polsce.

Na pierwszej pozycji listy postulatów przygotowanych przez AmCham jest zapewnienie większej stabilności regulacyjnej. Jak mówił Rafał Ogrodnik, obecnie problemem jest m.in. sposób przygotowania i jakość nowych przepisów. Jak wskazywali paneliści, często nowe ustawy przygotowywane są bez konsultacji z biznesem, w niezwykle szybkim tempie i bez odpowiedniego vacatio legis.

– Przez 33 lata udowodniliśmy, że warto inwestować w Polsce, to kraj stabilny i bezpieczny. Ale konkurencja nie śpi – zauważał Radosław Kaskiewicz. – Potencjalni nowi inwestorzy pytają np. o dostęp do zielonej energii w Polsce. Kwestie ESG, w tym zielonej transformacji, są dla nas niezwykle istotne. Podobnie jak kwestie technologicznych wyzwań na rynku pracy pod względem reskillingu i upskillingu, byśmy nie zostali w tyle pod względem innowacji, bo to byłoby trudno nadgonić w przyszłości. Ale mimo wszystko jestem pełen optymizmu – podsumował Kaskiewicz.

Czytaj więcej

There could be even more American business in Poland

MATERIAŁ SPONSOROWANY MCDONALD’S POLSKA


Biznes
Putin szykuje się na powrót zachodnich firm do Rosji. Ogłosił wytyczne
Biznes
Włoski gigant zbrojeniowy zwiększa przychody
Biznes
Negocjacje UE i USA w sprawie ceł – czy dojdzie do porozumienia?
Biznes
Lucyna Stańczak-Wuczyńska: Jesteśmy w punkcie krytycznym
Biznes
Pokojowa bańka, czyli nadzieje i realia końca wojny o Ukrainę