W kinie rok młodego widza. Dorośli oszczędzają

O 20 proc. więcej widzów niż przed rokiem zgromadziły kina w Polsce w pierwszym kwartale 2023, choć bilety były droższe. Co oglądano najchętniej?

Publikacja: 26.04.2023 03:00

„The Super Mario Bros. Movie”, film animowany nawiązujący do kultowej w latach 80. gry komputerowej,

„The Super Mario Bros. Movie”, film animowany nawiązujący do kultowej w latach 80. gry komputerowej, przyniósł już 875 mln dol.

Foto: illuminationmacguff.com

W pierwszym kwartale 2023 r. kina w Polsce odrabiały straty. Ale ich wyniki nadal odbiegają od tych sprzed pandemii.

– Według naszych szacunków w pierwszym kwartale 2023 r. kina w Polsce sprzedały 12,5 mln biletów – mówi Tomasz Jagiełło, prezes sieci kin wieloekranowych Helios.

Rok temu było to 10,4 mln, co oznacza wzrost o około 20 proc. rok do roku i jest w zgodzie z oczekiwaniami dla całego roku, przedstawionymi przez szefa Heliosa przy okazji podsumowania danych za 2022 r.

– Wygląda na to, że możemy liczyć na 20-proc. wzrost w skali roku – mówi Tomasz Jagiełło.

Czytaj więcej

Nowe kina tylko siłą rozpędu

– Wprawdzie kwiecień nie spełnił oczekiwań branży, ale czekamy na wyniki frekwencyjne kolejnych miesięcy. W kwietniu zabrakło tzw. blockbusterów, czyli filmów, które w Stanach Zjednoczonych zarabiają po 100 mln dol. W maju i czerwcu będziemy mieli w Polsce po cztery premiery filmów o takim potencjale – mówi Tomasz Jagiełło.

Do rokujących premier majowych zalicza „Strażników Galaktyki 3”, „Szybcy i wściekli 10” oraz repertuar familijny: „Super Mario Bros” oraz „Mała Syrenka”.

„Super Mario Bros”, grany od 5 kwietnia w Stanach Zjednoczonych, a od 6 lub 7 kwietnia także w innych krajach, przyniósł już twórcom ponad 870 mln dol. wpływów z biletów (dane Boxoffice Mojo).„Mała Syrenka” dopiero wchodzi na ekrany. Jej światowa premiera ma się odbyć 26 maja.

– Frekwencja kinowa w Polsce obecnie w dużej mierze zależy od młodych widzów. Widzowie dorośli są bardziej selektywni, bo mocniej odczuwają zawirowania gospodarcze – na nich skupiają się kłopoty, takie jak płatności rat kredytów bankowych czy oszczędności na wakacje. Dlatego też są bardziej wymagający, jeśli chodzi o repertuar – mówi Jagiełło.

Czytaj więcej

Małe i wielkie kina poszukują wsparcia UOKiK i rządu

Według danych Boxoffice.pl (nie obejmują informacji o filmach dystrybutora UIP), w I kwartale 2023 r. najwięcej widzów przyciągnął do kin w Polsce „Avatar: Istota z Wody” (1,6 mln). Drugie miejsce należało do „Asterix, Obelix: Imperium Smoka” (0,75 mln). Trzecie do „Mumie” (0,48 mln). Na kolejnych dwóch miejscach są „Ant-Man i Osa: kwantomania” (0,47 mln) i pierwszy w TOP5 film tylko dla dorosłych: polski erotyk „Heaven in Hell” (0,43 mln). Ten ostatni film to jak na razie największy polski przebój kinowy tego roku. Dla porównania w I kw. 2022 r. filmem polskim, który zgromadził największą widownię, była komedia „Kogel mogel 4”: zobaczyło ją prawie 760 tys. osób.

W sumie polskie produkcje przyciągnęły przed duży ekran w I kw. br. ponad 2,1 mln i mają 2-proc. udział w rynku.

W ujęciu bez UIP frekwencja kin w Polsce w I kwartale br. to 10,25 mln widzów, o 39 proc. więcej niż przed rokiem. Natomiast przychody to 208 mln zł, o 54 proc. więcej rok do roku.

To pokazuje, że średnia cena biletu urosła o prawie 10 proc., do 20,3 zł z 18,5 zł rok wcześniej. Największy wpływ na to miał „Avatar”, wyświetlany m.in. w 3D. Widzowie płacili za wejściówkę na ten film średnio ponad 24 zł.

Czytaj więcej

Jak wypadły polskie kina na tle Europy

Kina Helos należą do notowanej na warszawskiej giełdzie grupy mediowej Agora. Podsumowując wyniki 2022 r., zarząd spółki ocenił, że w 2023 r. widownia w kinach będzie o około 20 proc. niższa niż w rekordowym 2019 r., gdy sprzedało się ponad 60 mln biletów. Tomasz Jagiełło szacował zaś, że tegoroczny wynik sięgnie 50 mln wejściówek.

26 kwietnia Agora przedstawi plany rozwoju w kolejnych latach. Choć obejmujący kina segment Film i Książka daje jej największe przychody, to skupi się najprawdopodobniej na segmencie radiowym. Po przejęciu kontroli nad Eurozetem, nadawcą Radia Zet, to druga pod względem obrotów część biznesu holdingu. Agora ma obecnie 51 proc. udziałów Eurozetu, a jak mówił nam wcześniej Bartosz Hojka, prezes Agory – jak najszybciej chciałby mieć 100 proc. Eurozetu, na co potrzebuje dodatkowego finansowania.

Według Publicis Groupe wydatki na reklamę w radiu w 2022 r. urosły o 4 proc., do 788 mln zł. Agora oceniała, że o 6 proc., a jej prognoza na 2023 r. mówi o 1–4-proc. zwyżce.

Biznes
Ciemne chmury nad amerykańską zbrojeniówką. Wykorzystają to firmy z Europy?
Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski będzie działał do końca maja. Po 100 dniach zakończy pracę
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa