W 2023 samochody osobowe będą dalej drożeć. Najnowsze prognozy

W 2023 r. posiadacze samochodów będą je naprawiać i remontować, zamiast wymieniać na nowe.

Publikacja: 26.12.2022 21:00

W 2023 samochody osobowe będą dalej drożeć. Najnowsze prognozy

Foto: Adobe Stock

W przyszłym roku samochody osobowe będą dalej drożeć. Najnowsza prognoza platformy sprzedażowej Carsmile, do której dotarła „Rzeczpospolita”, zakłada 10-procentowe podwyżki przy stabilnym kursie złotego lub nawet większe, jeśli polska waluta się osłabi.

To wywinduje i tak wysokie ceny aut: jak podał Instytut Samar, w listopadzie 2022 r. średnia cena samochodu wyjeżdżającego z salonu wynosiła 159,7 tys. zł i wzrosła r./r. o 14,4 proc. A gdy kupujący korzystali z kredytu, leasingu czy innych form finansowania, gdzie rata wyliczana była w oparciu o stopę WIBOR, odczuwalny wzrost kosztu auta poszybował w rok średnio o jedną czwartą.

Czytaj więcej

W salonach więcej aut, za to klientów mniej

Wyhamuje popyt

Nieco lepiej będzie z zaopatrzeniem salonów: dzięki większej dostępności komponentów w przyszłym roku wzrośnie produkcja aut, co przełoży się na skrócenie oczekiwania na zamówiony u dilera pojazd do trzech–sześciu miesięcy z dziesięciu miesięcy (tyle trzeba było czekać na auto zamówione pod koniec sierpnia). Ale zaporowe ceny będą ograniczać popyt. Przyszłoroczne rejestracje aut osobowych mają sięgnąć zaledwie 410 tys., przy czym w prognozach odczuwa się pesymizm i dużą niepewność rynku. Ma to skłonić dilerów do sięgania po bonusy dla przyciągnięcia klientów, zwłaszcza indywidualnych.

Według Carsmile w salonach już widać stopniowy powrót rabatów. – Przynajmniej w okrojonej formie zobaczymy też wyprzedaż rocznika 2022. Ale spodziewam się, że w 2023 roku posiadacze aut będą je raczej naprawiać i remontować, niż wymieniać, więc będzie to dobry rok dla warsztatów – twierdzi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Za to prognozy na 2023 r. zakładają duży wzrost udziału w rynku samochodów czysto elektrycznych: do 4,5– –5 proc. z obecnych 2,3 proc.

Rynek z prądem

Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) ich sprzedaż sięgnie 19 tys. dzięki większej ofercie (na 2023 r. zapowiedziano 20 premier) i dopłatom z programu „Mój elektryk”.

– Po nieznacznym wzroście instalowanych w 2022 r. stacji ładowania w 2023 r. oczekujemy wyraźnego skoku w rozwoju infrastruktury – zapowiada Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Mizerne perspektywy ma natomiast projekt polskiego e-auta Izera. Choć przed miesiącem wybrano Chińczyków do roli partnera zaplanowanej przez rząd inwestycji, to nie zapewniono jej finansowania. Budowę fabryki izery przesunięto dopiero na 2024 r.

Biznes
Zbrojeniówka odpali jeszcze bardziej
Biznes
Nadchodzi złota era przemysłu zbrojeniowego
Biznes
Bruksela szuka ryzykownych inwestycji. By wiedza nie trafiła w złe ręce
Biznes
Kogo upolował Hindenburg Research? Długa lista firm oskarżanych o oszustwa
Biznes
Dania szykuje się na Donalda Trumpa. Premier zwołuje pilne spotkanie
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego