Według danych z końca lutego 2022 r. w Polsce liczba zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym (osobowych i użytkowych) przekroczyła 42,7 tys. – Od początku tego roku zwiększyła się o 3177 sztuk, co oznacza, że wzrost rynku był o 71 proc. większy niż w tym samym czasie rok wcześniej – poinformowało w czwartek Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
W końcu ubiegłego miesiąca park elektrycznych samochodów osobowych liczył już 40,9 tys. sztuk. Auta w pełni elektryczne odpowiadały za 49 proc. zelektryfikowanej floty, natomiast pozostałą część – 51 proc. – stanowiły hybrydy plug-in. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1,8 tys. pojazdów. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lutego składała się z 10,7 tys. sztuk, a także liczba autobusów elektrycznych, która powiększyła się do 665 pojazdów.
Szeroka gama modeli
Według PSPA w tym przyroście pojazdów na prąd widać już efekty programu „Mój elektryk” mającego wspierać rozwój elektromobilności w Polsce. W lipcu 2021 r. możliwość otrzymania wsparcia w wysokości 18,75 tys. zł otrzymali klienci indywidualni, a w cztery miesiące później ruszyły dopłaty do elektrycznych samochodów osobowych dla przedsiębiorców i instytucji.
Choć obecna podstawowa wysokość refundacji kosztów zakupu e-auta jest taka sama jak w poprzednim programie wsparcia „Zielony samochód” zakończonym kompletnym fiaskiem, to w „Moim elektryku” Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej radykalnie zwiększył limit ceny dotowanego pojazdu – ze 125 do 225 tys. zł. Poszerzyło to gamę dostępnych modeli blisko pięciokrotnie – z małych samochodów miejskich do aut klasy kompaktowej i rodzinnych SUV-ów. Wprowadzono także bonus dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny z przynajmniej trójką dzieci: tu dopłata sięga 27 tys. zł, a limit wartości kupowanego auta został zniesiony.
Przedsiębiorstwa i podmioty instytucjonalne mogą ubiegać się o dotacje do zakupu samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem. Dla firmowych osobowych elektryków dotacja wynosi 18,75 tys. zł lub nawet 27 tys. zł, jeśli roczny przebieg pojazdu sięgnie co najmniej 15 tys. km. W przypadku samochodów dostawczych dopłata jest jeszcze wyższa, w zależności od przebiegu rocznego – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 proc. lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych kupna samochodu.