Europa nie kupuje aut

Sprzedaż nowych pojazdów spadła w tym roku już o 4 proc.

Publikacja: 17.09.2008 02:41

Europa nie kupuje aut

Foto: Rzeczpospolita

Od stycznia do września w Europie zarejestrowano ponad 10,4 mln nowych samochodów osobowych – podało, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Aut (ACEA). To o 3,9 proc. mniej niż przed rokiem. Dwucyfrowe spadki notują w tym roku m.in. Włochy, Irlandia, Hiszpania, Szwecja. Największy rynek kontynentu, niemiecki, jeszcze rośnie (o 1,7 proc.), ale w sierpniu odnotował ponad 10-proc. spadek.

Co gorsza, w kolejnych miesiącach spadki się pogłębiają. W lipcu, licząc rok do roku, rynek europejski skurczył się o 7,3 proc. W sierpniu było to już 15,6 proc.

– Nie ma żadnych przesłanek, by na rynkach europejskich w końcówce tego roku negatywne tendencje miały się zmienić – komentuje Witold Nowicki, dyrektor generalny Toyota Motor Poland. – Klienci odwracają się zwłaszcza od dużych i drogich aut, np. SUV. Kupują najmniejsze modele. Z powodu ceny, oszczędności na paliwie, ale i przepisów proekologicznych, które weszły ostatnio w kilku krajach.

Rzeczywiście, patrząc na wyniki poszczególnych marek, najlepiej wypadają producenci małych pojazdów. Sprzedaż w należącej do grupy BMW marce Mini rośnie o 11,7 proc., a w zależnym od Daimlera Smarcie o 19,7 proc. Wzrost, i to o 20 proc., odnotowuje też Nissan. Na plusie w Europie są jeszcze Mazda, Dacia, Fiat, Kia i BMW.

Jednak większość producentów musi pogodzić się w Europie ze spadkami. Przodują w nich Alfa Romeo (-32,1 proc.), Lexus (-25 proc.) i Land Rover (-23,8 pr0c.).

Polska na tle Europy wygląda jeszcze całkiem nieźle. Dzięki 212,4 tys. rejestracji nowych aut osobowych rynek rośnie w tym roku o 9,1 proc. Jednak ostatnie dwa wakacyjne miesiące przyniosły już spadki – w lipcu o 1,2 proc., w sierpniu – o 0,9 proc. – Jesień niewiele tutaj zmieni – przewiduje Nowicki. – Może być nieco lepiej niż w roku ubiegłym, ale nie spodziewam się, by polscy klienci nagle tłumnie ruszyli do salonów. W całym 2008 r. będzie wzrost, ale to dzięki dobremu początkowi roku, kiedy rynek miał kilkunastoprocentową dynamikę.

W sierpniu dwucyfrowy wzrost rynku odnotowano już tylko na Słowacji (o 16,1 proc.). Po ośmiu miesiącach tego roku najdynamiczniej na kontynencie rozwijają się rynki: Litwy (23 proc.), Słowacji (19,2 proc.) i Bułgarii (17,2 proc.).

701,4 tys. aut osobowych i dostawczych wyprodukowały przez osiem miesięcy roku fabryki w Polsce – podał Instytut Samar. To o 31 proc. więcej niż przed rokiem. Z tego na eksport trafiło 97,4 proc. produkcji. Liderem pozostaje Fiat, na którego przypada 45,6 proc. wytworzonych samochodów. W samym sierpniu produkcja sięgnęła 54,3 tys. sztuk, co było najniższym miesięcznym wynikiem od dwóch lat. Ekspercie, z Instytutu Samar tłumaczą to urlopami w fabrykach oraz przygotowywaniem linii montażowych do produkcji modeli z nowego rocznika.

Od stycznia do września w Europie zarejestrowano ponad 10,4 mln nowych samochodów osobowych – podało, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Aut (ACEA). To o 3,9 proc. mniej niż przed rokiem. Dwucyfrowe spadki notują w tym roku m.in. Włochy, Irlandia, Hiszpania, Szwecja. Największy rynek kontynentu, niemiecki, jeszcze rośnie (o 1,7 proc.), ale w sierpniu odnotował ponad 10-proc. spadek.

Co gorsza, w kolejnych miesiącach spadki się pogłębiają. W lipcu, licząc rok do roku, rynek europejski skurczył się o 7,3 proc. W sierpniu było to już 15,6 proc.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Ciemne chmury nad amerykańską zbrojeniówką. Wykorzystają to firmy z Europy?
Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski będzie działał do końca maja. Po 100 dniach zakończy pracę
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa