Druga grzywna dla Toyoty

Toyota zgodziła się zapłacić 32,4 mln dolarów kar za dwie akcje przywoławcze, ale mimo tego liczy na zwiększenie sprzedaży w tym i w następnym roku

Publikacja: 21.12.2010 14:35

Druga grzywna dla Toyoty

Foto: AFP

Obie kary po ponad 16 mln dolarów każda są związane z dwiema akcjami przywoławczymi i zarzutami władz USA, że początkowe działania Toyoty były niedostateczne, a wymagane ogłoszenie o problemach było spóźnione — wyjaśnił resort transportu USA. Minister Ray LaHood wyraził teraz zadowolenie, że japońska firma zgodziła się zapłacić maksymalną karę i oczekuje, że w przyszłości będzie współpracować dla zapewnienia bezpieczeństwa konsumentów.

Pierwsza akcja i postępowanie wyjaśniające dotyczyły w 2007 r. wielosezonowych chodniczków, które nie likwidowały w pełni zastrzeżeń użytkowników, że mogą blokować pedał gazu. Dwa lata później doszło do tragicznego wypadku w Kalifornii, wtedy producent zareagował. Usterka dotyczyła niemal 5 mln pojazdów, a grzywna wyniosła 16,375 mln dolarów.

W drugiej sprawie chodziło o klika modeli Toyoty z lat 2004-5, w których wystąpiły problemy z układem kierowniczym. W 2004 r. przeprowadzono wstępną akcję usuwania usterki w autach Hilux w Japonii, ale władze w USA poinformowano dopiero rok później o wykryciu tego samego problemu w kilku modelach sprzedanych w USA w liczbie niemal miliona. Grzywna w tej sprawie wynosi 16,5 mln dolarów.

- Producenci pojazdów mają informować szybko urząd bezpieczeństwa transportu drogowego NHTSA o wszelkich usterkach dotyczących bezpieczeństwa i oczekujemy tego po nich — stwierdził szef tego urzędu, David Strickland.

– Toyota jest zadowolona z rozwiązania tych kwestii dotyczących terminowości informowania o akcjach serwisowych od 2005 r. — stwierdził szef Toyoty ds. jakości w Ameryce Płn., Steve St. Angelo. — Te porozumienia są okazją do zamknięcia tego etapu i przejścia do bardziej konstruktywnych stosunków z NHTSA oraz do skupienia się jeszcze bardziej na słuchaniu naszych klientów i spełnianiu ich oczekiwań w zakresie bezpiecznych i niezawodnych pojazdów — dodał.

W kwietniu Toyota zgodziła się zapłacić 16,4 mln dolarów kary za to, że nie poinformowała we właściwym czasie władz USA o pedałach gazu, które nie wracają do pierwotnej pozycji. Tak więc japońska firma zapłaci łącznie w tym roku 48,8 mln dolarów. Musiała też naprawić ponad 10 mln pojazdów na świecie.

Światowy lider może też pochwalić się osiągnięciami. W najnowszym rankingu niezawodności Auto Bild TÜV 2011 osiem modeli Toyoty uzyskało 17 pozycji w pierwszych dziesiątkach pięciu kategorii wieku pojazdów (2-3, 4-5, 6-7, 8-9 i 10-11 lat). Wynik ten daje Toyocie pozycję najbardziej niezawodnej marki i duży dystans do konkurentów – dwie kolejne marki ulokowały w pierwszych dziesiątkach różnych kategorii odpowiednio 8 i 10 pojazdów.

Ponadto dzięki dobrej sprzedaży na świecie Toyota pokryje nie tylko spadek rynku w Japonii, ale zwiększy łączną sprzedaż. W tym roku kalendarzowym będzie to 8,37 mln pojazdów trzech marek (Toyota, Daihatsu, Hino), o 7 proc. więcej niż rok temu, gdy firma miała do czynienia z akcjami przywoławczymi, falą procesów, śledztwami i kryzysem finansowym.

W 2011 r. planuje zwiększenie sprzedaży trzech marek o 3 proc. do 8,61 mln sztuk, w tym 7,7 mln samej Toyoty, mimo spadku w Japonii o 17 proc. wraz z wygaśnięciem rządowych dopłat. Na świecie rynek ma zwiększyć się o 8 proc. Produkcja w Japonii zmaleje o 4 proc. a zagranice wzrośnie o 6 proc.

Obie kary po ponad 16 mln dolarów każda są związane z dwiema akcjami przywoławczymi i zarzutami władz USA, że początkowe działania Toyoty były niedostateczne, a wymagane ogłoszenie o problemach było spóźnione — wyjaśnił resort transportu USA. Minister Ray LaHood wyraził teraz zadowolenie, że japońska firma zgodziła się zapłacić maksymalną karę i oczekuje, że w przyszłości będzie współpracować dla zapewnienia bezpieczeństwa konsumentów.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy