Toyota stawia na wschodzące rynki

Połowa obrotów na rynkach wschodzących, 10 premier pojazdów hybrydowych i zysk operacyjny na poziomie biliona jenów (12 mld dol.) jak najszybciej — to główne punkty nowej strategii Toyoty do 2015 roku

Publikacja: 09.03.2011 17:50

Toyota stawia na wschodzące rynki

Foto: Bloomberg

Prezes Akio Toyoda przedstawił strategię „Global Vision", która ma otworzyć nowy rozdział firmy, która w ostatnich latach dwukrotnie doświadczyła dużych problemów. Raz w wyniku globalnego kryzysu gospodarczego a potem z akcjami serwisowymi z udziałem 20 milionów pojazdów, które mocno zaszkodziły jej reputacji.

Dwoma filarami nowej strategii są kraje dokonujące przemian ustrojowych (wschodzące rynki) i pojazdy przyjazne dla środowiska. W 2010 r. na wschodzące rynki przypadło 40 proc. sprzedaży.

Zwiększając na nich swą obecność Toyota zamierza osiągnąć zrównoważony portfel sprzedaży między Japonią, USA, Europą i wschodzącymi rynkami. – Od tej pory będziemy budować solidne podstawy generowania zysków, aby nawet w trudnych warunkach, przy średnim kursie dolara za 85 jenów i sprzedaży 7,5 mln pojazdów, moglibyśmy osiągać możliwie jak najszybciej marżę operacyjną 5 proc. i zysk operacyjny około biliona jenów. — stwierdził Toyoda. W tym roku Toyota zakładała marżę 2,9 proc. i zysk operacyjny 550 mld jenów.

— Oznacza to, że nawet gdyby doszło do ponownego spowolnienia gospodarczego i sprzedaż zmalałaby o 20 proc., to nadal będziemy w stanie osiągać zyski. To jest punkt wyjścia naszego planu długotrwałego wzrostu — dodał prezes Toyoty.

Aby osiągnąć zakładane cele liczba dyrektorów w zarządzie zmaleje z 27 do 11, co pozwoli przyspieszyć proces decyzyjny. Toyota zapowiadała to w ubiegłym roku w ramach zmiany globalnej działalności, mającej usprawnić akcje serwisowe. Prezes Toyoda wyjaśnił, że firma zlikwiduje ponadto jeden szczebel personelu zarządzającego, a każdy region geograficzny będzie mieć więcej do powiedzenia w zbliżaniu firmy do klientów.

Drugi filar — hybrydy

Dzięki Priusowi Toyota zdominowała w minionej dekadzie segment pojazdów hybrydowych. Teraz zapowiedziała 10 następnych premier do 2015 r. oprócz oferowanych już 14 wersji. Wydaje się — uważa analityk z Morgan Stanley, Stuart Pearson — że Toyota zakłada, iż w najbliższych 5-10 latach hybrydy będą stanowić kluczową część rynku.

Wyścig w tej dziedzinie trwa, dochodzi do nowych sojuszy, jak ostatnio BMW z PSA Peugeot Citroen, które zainwestują 100 mln euro w spółkę, która ma zapewnić hybrydowy napęd ich pojazdom od 2014 r.

Toyota zakłada, że łączna sprzedaż jej samochodów z małolitrażowymi Daihatsu i ciężarówkami Hino wzrośnie z 8,4 mln w 2010 do 10 mln w 2015 r.

Biznes
KE zapowiada deregulację, Chiny odpowiadają cłami odwetowymi, a Polska poza europejskim modelem AI
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Biznes
GPW: Spółki z sektora medycznego pod lupą
Biznes
Wojna celna Trumpa zawieszona, przemysł w Europie się stabilizuje, a Wielka Brytania chce resetu z UE
Biznes
Sądne dni w sporze o imperium Zygmunta Solorza
Biznes
Ontario zakazuje prowadzenia interesów z firmami z USA. Silny cios w Elona Muska