Wielka drogowa niewiadoma

Trwa 21 przetargów, w których rząd chce wybrać firmy mające wybudować w sumie ok. 300 km autostrad i dróg ekspresowych. Kolejne postępowania nie są planowane

Publikacja: 22.08.2011 20:43

Wielka drogowa niewiadoma

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

To może się zmienić, jeżeli Komisja Europejska zgodzi się na przesunięcie 1 mld euro z puli kolejowej na drogi.

– W najbliższym czasie planujemy otworzyć koperty w przetargach na budowę węzła autostradowego wraz z fragmentem autostrady A6 i 12,8 km trasy ekspresowej nr 17 na odcinku z Lubartowa przez Lublin do miejscowości Piaski – mówi Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mają zostać otwarte do 1 września tego roku.

W zeszłym tygodniu nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na dokończenie budowy autostrady A4 między Brzeskiem  a Wierzchosławicami, po polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI i SB Granit.

Jak podaje GDDKiA, w toku jest obecnie kolejnych 18 postępowań – nie wiadomo, kiedy zostaną rozstrzygnięte. Dotyczą budowy w sumie ok. 260 km dróg ekspresowych i autostrad. Większość została wszczęta w połowie zeszłego roku, najstarsze – dotyczące budowy 24 km obwodnicy Radomia w ciągu drogi ekspresowej nr 7 – we wrześniu 2009 r.

Rozpoczynania kolejnych inwestycji drogowych rząd na razie nie planuje. – We wrześniu powinniśmy zakończyć rozstrzyganie trwających postępowań. Wówczas okaże się, czy i jakie oszczędności mamy, i będziemy mogli podjąć decyzje dotyczące rozpoczęcia nowych inwestycji – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury.

Zgodnie z nowym rządowym programem w latach 2011  – 2015 na nowe drogi ma zostać wydanych 82,8 mld zł. Jeżeli w wyniku obecnie realizowanych zadań i rozstrzyganych przetargów pojawią się oszczędności  – ruszą prace na odcinkach znajdujących się na liście rezerwowej. Kolejne inwestycje mogą ruszyć, jeżeli zgodę na to wyrazi Rada Ministrów. Na jesieni okaże się, czy drogowcy będą dysponować kolejnymi 4 mld zł. To pieniądze przyznane Polsce na inwestycje klejowe, ale rząd zabiega o przesunięcie puli na budowę dróg.

– Inwestycje drogowe zostały zamrożone z powodu braku środków. Niepokojące jednak jest to, że wstrzymane zostały również prace związane z przygotowaniem nowych inwestycji – mówi Jerzy Polaczek, były minister transportu.

– Inwestycje w kryzysie muszą być priorytetem, zwłaszcza że po zakończeniu będą przynosić dochody do budżetu. W trakcie trwania zapewniają wykorzystanie unijnych dotacji i wpływy do budżetu z tytułu podatków. Nie stać nas na to, by wstrzymać budowę dróg – mówi Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury.

To może się zmienić, jeżeli Komisja Europejska zgodzi się na przesunięcie 1 mld euro z puli kolejowej na drogi.

– W najbliższym czasie planujemy otworzyć koperty w przetargach na budowę węzła autostradowego wraz z fragmentem autostrady A6 i 12,8 km trasy ekspresowej nr 17 na odcinku z Lubartowa przez Lublin do miejscowości Piaski – mówi Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mają zostać otwarte do 1 września tego roku.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
KE zapowiada deregulację, Chiny odpowiadają cłami odwetowymi, a Polska poza europejskim modelem AI
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Biznes
GPW: Spółki z sektora medycznego pod lupą
Biznes
Wojna celna Trumpa zawieszona, przemysł w Europie się stabilizuje, a Wielka Brytania chce resetu z UE
Biznes
Sądne dni w sporze o imperium Zygmunta Solorza
Biznes
Ontario zakazuje prowadzenia interesów z firmami z USA. Silny cios w Elona Muska