Na drogi wyjedzie 2 tys. hybryd

Hybrydy mało palą, a ich ceny schodzą do poziomu aut z silnikami Diesla

Publikacja: 15.04.2013 14:32

Na drogi wyjedzie 2 tys. hybryd

Foto: Bloomberg

Na polskich drogach mocno wzrośnie liczba samochodów hybrydowych. Według Jerzego Szymłowskiego, prezesa Polskiego Związku Automobilowego cytowanego przez agencję Informacyjną Newseria, w tym roku należy się spodziewać sprzedaży nawet 2 tys. takich pojazdów. - – Wyraźnie widać tendencję w kierunku obniżenia cen i prawie dorównywania cen samochodów hybrydowych do cen samochodów o napędzie spalinowym – stwierdza Szymowski.

Przykładem jest Toyota: w ubiegłym roku wprowadziła do sprzedaży miejskiego hybrydowego Yarisa w cenie porównywalnej do takiego samego modelu z silnikiem Diesla. – Stoimy przed rewolucją – zapowiadał wówczas Robert Mularczyk, rzecznik Toyota Motor Poland. Chodziło nie tylko o niską cenę, ale fakt, że zastosowanie napędu hybrydowego nie zmniejszyło miejsca ani w kabinie pasażerskiej ani w przedziale bagażowym.

- To rynek, który będzie się coraz szybciej rozwijał – podkreśla Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics. Jeśli w latach 2007-2009 rejestrowano po niespełna 300 takich aut rocznie, trzy lata temu już dwa razy tyle, a dwa lata temu sprzedaż wzrosła znowu o połowę: według Instytutu Samar, w 2011 roku zarejestrowano w Polsce 897 samochodów z napędem hybrydowym.

Toyota jest niekwestionowanym pionierem hybryd. Według danych sprzedażowych Toyota Motor Europe, w pierwszym kwartale 2013 roku z łącznej sprzedaży  197,3 tys. aut marek Toyoty i Lexusa, aż 20 proc. stanowiły samochody hybrydowe. To dwa razy więcej niż przed rokiem.

W Polsce zadebiutowała właśnie hybrydowa Toyota Auris, która na rynku francuskim stanowi aż 70 proc. całkowitej sprzedaży modelu. Auto w mieście spala 3,7 litra paliwa i ma 10-letnią gwarancję na akumulatory napędu hybrydowego.

Tymczasem to właśnie w mieście auta hybrydowe pokazują najwięcej zalet. Oszczędności są największe w jeździe miejskiej, bo przy niskiej prędkości silniki spalinowe mają niską wydajność i zużywają dużo paliwa.

– Kiedy się poruszamy głównie po mieście, w żółwim tempie w korkach, to zużycie paliwa takiego samochodu jest niższe niż samochodu konwencjonalnego – podkreśla cytowany przez Newserię prof. Lech Sitnik z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej.

Jak działa hybryda?

Napęd hybrydowy to połączenie silników spalinowego i elektrycznego, które mogą pracować jednocześnie lub na przemian, w zależności od potrzeb. Przy niewielkich prędkościach, w mieście wykorzystywany jest zwykle silnik elektryczny. Włącza się np. w trakcie ruszania, podczas zjazdów ze wzniesień bez obciążenia. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny, a układ podziału mocy rozdziela  moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator. W czasie szybkiego przyspieszania pracują już oba silniki. Natomiast podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła. Wytwarzana energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze napędu hybrydowego.

Do niedawna napędy hybrydowe budowano w oparciu o silniki elektryczne i benzynowe. Teraz w hybrydach pojawiły się także Diesle. Zaletą takiego rozwiązania jest jeszcze niższe zużycie paliwa.

Biznes
GPW: Spółki z sektora medycznego pod lupą
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Biznes
Wojna celna Trumpa zawieszona, przemysł w Europie się stabilizuje, a Wielka Brytania chce resetu z UE
Biznes
Sądne dni w sporze o imperium Zygmunta Solorza
Biznes
Ontario zakazuje prowadzenia interesów z firmami z USA. Silny cios w Elona Muska
Biznes
Szef MAP Jakub Jaworowski ostrzega spółki. Chodzi o wydatkowanie środków publicznych