Buty Relaksy wracają do sklepów

Kultowa marka obuwnicza od 4 października znowu w sklepach

Publikacja: 30.09.2013 07:54

Moda na produkty retro co kilka lat powraca.

Moda na produkty retro co kilka lat powraca.

Foto: Materiały Producenta

Produkowane w Nowym Targu od lat 50., ich szczyt popularności przypadł na lata 70 i 80. Do dzisiaj Relaksy są doskonale znane każdemu, kogo choć część dzieciństwa przypadła na czas PRL. W latach 90. marka co najwyżej była żartobliwie wspominana, ale teraz jej właściciel, czyli firma obuwnicza Wojas postanowił przywrócić ją do życia.

Szturm na sklepy

Buty trafią do sklepów 4 października w cenie 399 zł. Wykonane są ze skóry (pierwotne wersje powstawały z tworzyw sztucznych), jednak wygląd oraz kolorystyka od razu wydają się doskonale znane tym, które je pamiętają.

– Marka w pierwszej kolejności będzie sprzedawana w około 150 sklepach firmowych Wojas. Dopuszczamy sprzedaż w sklepach multibrandowych innych firm. Wynika to z faktu, iż projekt cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem – mówi Dominik Doliński z agencji NeumannBrown, która odpowiada za projekt butów oraz koncepcję ich powrotu na rynek.

– Produkt będzie oferowany również w sklepie internetowym Wojas, a następnie w innych internetowych sklepach multibrandowych – dodaje.

Na razie nie wiadomo, jakie cele sprzedażowe stawia sobie Wojas, wchodząc na rynek z takim produktem.

– Dla hipsterów to chyba coś absolutnie wymarzonego i tu jestem spokojny o sukces. Dla innych grup pewną barierą może być jednak dość wysoka cena – przyznaje jeden z konkurentów z rynku obuwniczego.

Retro w modzie

To kolejna legendarna marka wracająca po latach uśpienia na rynek. Zazwyczaj w tym kontekście wymieniane jest Frugo, ale niedawno zapadła też decyzja o reanimacji marek Optimus i Pewex. Z kolei inne, podobnie jak Relaksy, kojarzące się z okresem PRL, także dzisiaj przy ogromnej konkurencji na rynku radzą sobie doskonale – jak choćby Biały Jeleń czy kosmetyki Brutal lub Pani Walewska.

– Wykorzystanie starej marki do wejścia i zbudowania pozycji na rynku może być korzystne. Zwłaszcza jeśli dana marka jest dobrze kojarzona i posiada dużą rozpoznawalność. Wielu konsumentów darzy dużą sympatią stare marki, z którymi często mają miłe skojarzenia – mówi Jarosław Kosiński, partner OC&C Strategy Consultants.

– Bardzo ważne jest wypracowanie całego konceptu produktu, który odpowie na obecne potrzeby rynku. W sytuacji gdy stara marka wpisuje się w ten koncept, może to być dobry pomysł, aby ją wykorzystać. Jednak często produkty z minionej epoki nie pasują do istniejących realiów rynkowych i potrzeb konsumentów – zaznacza Kosiński.

IMM, Raport NOM, marzec 2025

"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce

Czytaj u źródła

Trudny bagaż

Marki z długim stażem rynkowym z jednej strony są doskonale wszystkim znane, lecz jednocześnie kojarzą się często z produktami czy usługami niespecjalnie nowoczesnymi i mało zorientowanymi na potrzeby konsumentów. Zetknęła się z tym choćby marka Wars, która w 2008 r. przeszła gruntowną zmianę – od logo przez umundurowanie pracowników, menu, naczynia aż po lifting wagonów i wprowadzenie badań poziomu obsługi.

– Mam wrażenie,  że dziś już nie potrzeba nam rewolucji, ale długotrwałego i konsekwentnie prowadzonego procesu zmian – mówi Paweł Dudek, prezes Warsa. – Wszyscy markę znają, ale nie wszyscy klienci InterCity z niej korzystają. Zadajemy sobie pytanie, jak sprawić, by ci drudzy korzystali więcej i częściej, a ci, którzy jeszcze z usług Warsa w podróży nie korzystali – żeby zaczęli – dodaje.

Jak mówi, z bagażu ponad 65-letniej tradycji możemy wybierać dobre i sprawdzony sposoby obsługi, to, co klienci cenią sobie dziś, a starać się unikać błędów lub działań, które wcześniej nie przyniosły najlepszych efektów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Trump łagodzi cła, Chiny chcą powrotu do normalności. Polska stawia na innowacje
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne