General Motors ukrywał informacje o wadzie w samochodach?

Amerykański koncern motoryzacyjny General Motors wezwał do naprawy blisko ponad 1,6 mln samochodów kompaktowych z powodu wadliwego przełącznika zapłonu, która może prowadzić do nagłego wyłączenia silnika i wypadku. Według organizacji konsumenckiej Center for Auto Safety wada łączona jest z 303 przypadkami śmiertelnych wypadków w USA, Meksyku i Kanadzie.

Publikacja: 15.03.2014 12:07

General Motors ukrywał informacje o wadzie w samochodach?

Foto: Bloomberg

Problem wykryto w sześciu modelach samochodów: Chevrolet Cobalt (2005-07), Chevrolet HHR (2006-07), Pontiac G5 (2007),  Pontiac Solstice (2006-07), Saturn Ion (2003-07), i Saturn Sky z 2007 roku.

Producent wykrył, że ciężki brelok u kluczy do samochodu lub uderzenia klucza w stacyjce wywołane jazdą po nierównym terenie mogą powodować, że klucz samoczynnie się przekręca, wyłączając silnik i dopływ prądu. Kierowca traci wtedy wspomaganie kierownicy oraz wspomaganie układu hamulcowego. Jeśli w takiej sytuacji dojdzie do kolizji, mogą nie zadziałać poduszki powietrzne dla miejsc siedzących z przodu pojazdu.

Wadliwy przełącznik spowodował już śmierć 12 osób - podał koncern GM. We wszystkich przypadkach chodziło o zderzenie czołowe dwóch pojazdów, przy czym trzy osoby były pod wpływem alkoholu, a część nie miała zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Jednak zdaniem amerykańskich mediów przypadków śmiertelnych było znacznie więcej, bo aż 303. Na dodatek Center for Auto Safety twierdzi, że koncern o problemach wiedział już od 201 roku, ale poinformował klientów dopiero w lutym tego roku. Koncern poinformował, ze dane przedstawione przez organizacje są poddawane analizie i "na razie nie da się z nich wyciągnąć jednoznacznych wniosków", a także obstaje przy liczbie 12 ofiar śmiertelnych. Potwierdził też, że wszczęto wewnętrzne dochodzenie w sprawie zarzutów Center for Auto Safety.

Autoryzowane serwisy GM będą wymieniać przełączniki zapłonu bezpłatnie, ale nie określono jeszcze terminu całej akcji. Do czasu rozwiązania problemu producent apeluje do kierowców o odpięcie od kółek z kluczami wszystkich niepotrzebnych elementów.

Organizacje konsumenckie w USA domagają się, by koncern stworzył specjalny fundusz w wysokości 1 mld dolarów na odszkodowania dla bliskich wszystkich ofiar. GM grożą też pozwy sądowe, zwłaszcza jeśli potwierdzą się informacje o ukrywaniu informacji. Dochodzenie zapowiadają także władze federalne.

Problem wykryto w sześciu modelach samochodów: Chevrolet Cobalt (2005-07), Chevrolet HHR (2006-07), Pontiac G5 (2007),  Pontiac Solstice (2006-07), Saturn Ion (2003-07), i Saturn Sky z 2007 roku.

Producent wykrył, że ciężki brelok u kluczy do samochodu lub uderzenia klucza w stacyjce wywołane jazdą po nierównym terenie mogą powodować, że klucz samoczynnie się przekręca, wyłączając silnik i dopływ prądu. Kierowca traci wtedy wspomaganie kierownicy oraz wspomaganie układu hamulcowego. Jeśli w takiej sytuacji dojdzie do kolizji, mogą nie zadziałać poduszki powietrzne dla miejsc siedzących z przodu pojazdu.

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy