Wynika z nich, że już w siedmiu kategoriach spożywczych marki własne mają ponad 50 proc. udziału w sprzedaży. Liderem jest wędzony łosoś – aż 65 proc. jego sprzedaży przypada na takie produkty. W chemii tak wysokimi udziałami może się pochwalić sześć kategorii, z odkamieniaczami do pralek na czele, w których 65 proc. sprzedaży to marki własne.
Firma podaje, że w 2013 r. wartościowy udział marek własnych w sprzedaży koszyka FMCG (dóbr szybkozbywalnych) wyniósł 18,2 proc. i wzrósł o 1,5 pkt proc. w porównaniu z 2012 r. – Wartościowo sprzedaż produktów marek własnych w ujęciu rok do roku wzrosła o prawie 9 proc., podczas gdy sprzedaż produktów markowych spadła o ponad 2 proc. – mówi Tomasz Krysiak, starszy konsultant z Nielsena.
Marki własne najczęściej można znaleźć w dyskontach, w których generują średnio 75 proc. obrotów. Jednak nie we wszystkich są one tak wysokie.
– Jeśli chodzi o sprzedaż w sztukach, to udział marek własnych wynosi 20 proc., natomiast w obrotach 15 proc. – mówi Mariola Skolimowska, rzeczniczka sieci Netto. – Zauważamy też inną prawidłowość: tam, gdzie jesteśmy obecni od lat, marki własne sprzedają się znacznie lepiej niż w tych miejscowościach, w których debiutujemy – dodaje.
Nielsen podaje, że 22 proc. konsumentów kupowało więcej produktów marek własnych niż przed rokiem. Ponad połowa deklaruje, że powodem, dla którego kupują produkty marek własnych, jest ich niższa cena. – Ale nie tylko cena się liczy. Co trzeci konsument kupuje te produkty ze względu na poprawiającą się jakość, a ponad 25 proc. uważa, że jakość produktów marek własnych jest taka sama jak produktów markowych – dodaje Tomasz Krysiak.
Zmiany na rynku
– Marki własne mają już ponad 20 proc. udziału w rynku i docelowo mogą osiągnąć nawet do 40 proc. Więcej nie, ponieważ w przeciwieństwie do wielu państw zachodnich nasz rynek handlowy jest zbyt bogaty w różnego typu formaty sklepów. W przypadku mniejszych powierzchni sprzedaży szeroka oferta marek własnych nie ma sensu ekonomicznego – ocenia Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.