Pszczołka chce namiesza w polskim rynku słodyczy czekoladowych

Pszczółka należąca do Krajowej Spółki Cukrowej rzuca rękawicę producentom wyrobów czekoladowych. Zamierza walczyć nie tylko o udziały w rynku krajowym, ale i w eksporcie.

Aktualizacja: 05.05.2015 23:34 Publikacja: 05.05.2015 22:00

Latem 2015 roku Fabryka Cukierków Pszczółka rozpocznie budowę zakładu wyrobów czekoladowych w Lublin

Latem 2015 roku Fabryka Cukierków Pszczółka rozpocznie budowę zakładu wyrobów czekoladowych w Lublinie.

Foto: Bloomberg

Budowa lubelskiego zakładu wyrobów czekoladowych i karmelków Fabryki Cukierków Pszczółka za ponad 80 mln zł ma ruszyć najpóźniej w sierpniu tego roku. Zakład ma być gotowy na przełomie lat 2016/2017. Pracę znajdzie tam docelowo 450 osób, czyli ok. 330 więcej, niż dziś zatrudnia Pszczółka.

Wśród producentów słodyczy pojawiają się głosy, że inwestycja firmy należącej do Krajowej Spółki Cukrowej (KSC) – zwanego Polskim Cukrem lidera polskiego rynku słodkich kryształków – może namieszać w branży czekoladowej.

Napięcie podsyca sama Pszczółka. – Doświadczenie i zaproponowane przez nas technologie pozwolą nam konkurować z największymi producentami wyrobów czekoladowych i czekolady w Polsce i za granicą – zaznacza Leszek Wertejuk, prezes Pszczółki.

Jakość i innowacje

Budowa silnej grupy spożywczej ma przygotować kontrolowaną przez Skarb Państwa KSC (pod koniec 2013 r. ogłoszone zostało trzecie podejście do jej prywatyzacji) do uwolnienia unijnego rynku cukru w 2017 r. Na ten produkt nadal przypada ok. 70 proc. przychodów spółki.

– Poszerzenie oferty o słodycze to zdecydowanie dobry ruch, gdyż zapewnia stały zbyt dla części produkcji cukru po sensownej cenie oraz pozwala zarabiać na wartości dodanej, jaką generuje sektor cukierniczy – uważa Łukasz Chmielewski z Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/FAPA).

O sukces może być jednak trudno. – Rynek wyrobów czekoladowych jest w Polsce bardzo konkurencyjny, a o udziały w nim ostro walczą zarówno globalni gracze, jak i krajowe firmy – mówi Marek Przeździak, prezes Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco. – Nic jednak nie jest dane raz na zawsze i nowy gracz może sporo dla siebie ugrać, jeżeli w ofercie połączy wysoką jakość z atrakcyjną ceną, a także postawi na innowacyjność i marketing.

– Dla konsumentów liczą się przede wszystkim smak i jakość wyrobów czekoladowych, a także marka – zaznacza Wojciech Osiński, dyrektor działu słodyczy Nestlé Polska.

Piotr Grauer, ekspert KPMG, nie spodziewa się, aby inwestycja Pszczółki zagroziła takim silnym graczom jak Wedel czy Wawel. – To, co ich wyróżnia, to bardzo silna marka, której nie posiada Pszczółka – zaznacza Grauer. – Zbudowanie nowej, efektywnej fabryki nie sprawi od razu, że produkty firmy będą kupowane przez klientów.

Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa PwC, zwraca uwagę, że nowo powstały zakład może być skazany na produkcję marek własnych po to, aby wykorzystać moce produkcyjne. A to nie gwarantuje wysokiej rentowności.

Pszczółka uchyliła już sobie furtkę do branży czekoladowej. – Rynek świetnie przyjął nasze karmelki oblewane czekoladą, a także bakalie w czekoladzie – zaznacza szef lubelskiej firmy. – Ponadto posiadamy ugruntowaną pozycję w dystrybucji, w tym stale umacniających się sieciach handlowych.

Przeciętny Polak zjada ok. 4 kg wyrobów czekoladowych rocznie – szacuje Polbisco. To oznacza, że wciąż nam daleko do dojrzałych rynków na Zachodzie. – Spożycie słodyczy czekoladowych w przeliczeniu na mieszkańca jest w Polsce nadal dwa razy mniejsze niż w rozwiniętych krajach, takich jak Wielka Brytania czy Niemcy. Mimo to ich sprzedaż ma szanse rosnąć tylko o kilka procent rocznie – mówi Przeździak. – Siła nabywcza polskich konsumentów jest nadal niższa niż na zachodzie Europy, a słodycze nie są produktem pierwszej potrzeby, które muszą się znaleźć w koszyku zakupowym.

Eksport ma znaczenie

Dlatego kluczowe jest zwiększanie eksportu. Pszczółka już teraz sprzedaje za granicę ok. 15 proc. produkcji. Jej cukierki można znaleźć m.in. w USA, Wielkiej Brytanii czy Azerbejdżanie.

Opinia

Jan Kolański | prezes grupy Colian

Na polskim rynku słodyczy jest nadal miejsce dla nowych graczy. Jednak wejście na niego jest znacznie trudniejsze niż jeszcze dziesięć–15 lat temu, gdy wystarczyły dobry produkt i ciekawa komunikacja marketingowa. Dzieje się tak, ponieważ rynek jest już w znacznym stopniu uporządkowany, a pozycja najsilniejszych graczy ustabilizowana. Dużym wyzwaniem dla nowego producenta jest coraz silniejsza konkurencja, również ze strony marek własnych sieci handlowych. Aby przekonać konsumentów do kupowania nowych produktów, producenci muszą dostarczyć słodycze wyróżniające się innowacyjnością, wysoką jakością i formą podania, a także zainwestować w komunikację.

Pieniądze na fabrykę w Specjalnej Strefie Ekonomicznej Euro-Park Mielec pochodzą z dokapitalizowania przez KSC. W branży cukierniczej mówi się, że – mimo spadku cen cukru – KSC będzie stać na kolejne inwestycje. Ponadto zapewni Pszczółce dostęp do cukru. – Koszty zakupu cukru to 3–5 proc. ceny wyrobu czekoladowego na półce sklepowej. Dlatego nawet gdyby Pszczółka miała dostęp do cukru za cenę o połowę niższą od rynkowej, to z punktu widzenia konsumentów różnica będzie niezauważalna – uprzedza Łaptaś.

Budowa lubelskiego zakładu wyrobów czekoladowych i karmelków Fabryki Cukierków Pszczółka za ponad 80 mln zł ma ruszyć najpóźniej w sierpniu tego roku. Zakład ma być gotowy na przełomie lat 2016/2017. Pracę znajdzie tam docelowo 450 osób, czyli ok. 330 więcej, niż dziś zatrudnia Pszczółka.

Wśród producentów słodyczy pojawiają się głosy, że inwestycja firmy należącej do Krajowej Spółki Cukrowej (KSC) – zwanego Polskim Cukrem lidera polskiego rynku słodkich kryształków – może namieszać w branży czekoladowej.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?