Raportowanie ESG: warto przygotować się już dziś

Obowiązek raportowania ESG zgodny z Corporate Sustainability Reporting Directive (dyrektywą CSRD) będzie wkrótce obowiązywał praktycznie każdą polską firmę.

Publikacja: 23.05.2024 16:00

Raportowanie ESG: warto przygotować się już dziś

Foto: mat. pras.

Opinia partnera:

Zmiany są wprowadzane stopniowo i na początek dotyczyć będą tylko największych graczy. Jednakże menedżerowie wiedzą, że warto przygotować się już dziś.

Raport „Kluczowa rola wirtualnych bliźniaków w przyspieszeniu zrównoważonego rozwoju”, przygotowany przez Dassault Systèmes oraz Accenture, wskazuje, że aby osiągnąć zgodność z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ 2030, potrzebna będzie całkowita transformacja sposobów zarządzania produktami i usługami w całym cyklu życia produktu – od projektu, poprzez użytkowanie, aż po wycofanie z eksploatacji. Aby to osiągnąć, musimy znaleźć nowe sposoby współpracy w celu wzmacniania konkurencyjności, możliwości odpowiedzialnego wzrostu oraz wspólnego zagwarantowania, że rewolucje technologiczne spełnią swoją obietnicę i zapewnią zrównoważony rozwój.

Accenture i Dassault Systèmes wskazują na potencjał technologii wirtualnych bliźniaków, której globalny rynek w 2020 roku osiągnął wartość szacunkową 5,4 mld USD, a prognozowany wzrost to 36 proc. CAGR w ciągu kolejnych pięciu lat. Technologia wirtualnych bliźniaków pomaga w transformacji ku gospodarce o obiegu zamkniętym – pozwala firmom zmniejszyć koszty, zużycie zasobów i ograniczyć ślad wodny, równocześnie wspierając innowacyjność. Biorąc pod uwagę prognozowany wzrost zastosowania wirtualnych bliźniaków w ciągu kolejnych lat, można się spodziewać, że technologia ta odegra znaczącą rolę w transformacji przemysłu ku zrównoważonemu rozwojowi.

Jak ocenić wpływ na środowisko?

Wraz z rosnącymi obawami o środowisko i wymaganiami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju, postęp w kierunku zerowej emisji netto jest w toku – ale można zrobić znacznie więcej i co ważne – w krótszym czasie. Aby przyspieszyć zrównoważone innowacje, firmy mogą zacząć od wdrożenia zasad ekoprojektowania.

Projekt produktu lub usługi określa 80 proc. jego wpływu na środowisko w całym cyklu życia. Kiedy firmy włączają ekoprojektowanie do rozwoju swoich produktów, mogą uwzględnić zrównoważony rozwój w ramach całej sieci wartości. Zaawansowane rozwiązania, takie jak ocena cyklu życia produktu lub zakładu produkcyjnego (LCA – Lifecycle Assesment), pozwalają użytkownikom ocenić wpływ produktu na wszystkie aspekty środowiskowe w całym okresie jego istnienia. Rozwiązania te bazują na zewnętrznych bazach danych, opracowywanych przez niezależne organizacje, jak na przykład baza ecoinvent, które kwantyfikują wpływ na środowisko praktycznie wszystkich decyzji i działań firmy. Obecnie możliwe jest powiązanie tych baz danych z procesem opracowywania, weryfikacji i przygotowania produktu do produkcji, który to proces integruje obliczenia oceny cyklu życia na platformie 3DEXPERIENCE od Dassault Systèmes.

Budowanie lojalności dzięki świadomemu przywództwu

Skuteczne działania w kwestiach środowiskowych i społecznych są łatwiejsze, gdy mamy możliwość wykorzystania potencjału platformy biznesowej, która jest w stanie szybko wskazać właściwe działania, przy uwzględnieniu odpowiednich kosztów.

Rozszerzając rodzaje informacji dostępnych na platformie biznesowej o informacje z zakresu ESG i dane naukowe oraz wykorzystując sztuczną inteligencję do dostarczania praktycznych analiz, liderzy mogą być tak samo pewni swoich decyzji dotyczących ESG, jak i kierunku rozwoju biznesu. Co więcej, analizy uzyskane w ten sposób pomogą im bardziej precyzyjnie wyjaśnić strategię i postępy w obszarze ESG w sprawozdaniach dla organów regulacyjnych, pracowników, inwestorów, klientów i opinii publicznej. To rodzaj świadomego przywództwa, które z pewnością zbuduje lojalność wśród wszystkich interesariuszy.

- Ireneusz Borowski, Country Manager Poland, Dassault Systèmes

Opinia partnera:

Opinia partnera:

Zmiany są wprowadzane stopniowo i na początek dotyczyć będą tylko największych graczy. Jednakże menedżerowie wiedzą, że warto przygotować się już dziś.

Pozostało 95% artykułu
Barometr polskiego biznesu
Niepewność i zmiana stały się dla firm normą
Materiał partnera
Polska w UE – 20 lat rozwoju. Raport SGH
Barometr polskiego biznesu
Unijny zastrzyk gotówki paliwem dla inwestycji
Materiał partnera
Alior Bank stawia na pracowników
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Barometr polskiego biznesu
AI zaprząta głowy przedsiębiorcom
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje