Gość podał, że z transakcji bezgotówkowych w relacjach biznesowych dominuje przelew. - Liczbowo transakcji jest mało, ale wartościowo są spore - mówił Groszek. - W relacjach biznesu z konsumentami dominują płatności kartami, stanowią ponad 90 proc. płatności bezgotówkowych – dodał.
Groszek tłumaczył, że pierwszym ogniwem ekosystemu płatniczego są wydawcy kart, albo producenci instrumentów płatniczych. - W przypadku Polski to są te same podmioty. Wydawcami kart i BLIKa są banki. Drugim ogniwem są organizacje, które autoryzują transakcje. W przypadku Polski dominują Visa i Mastercard. Trzecim ogniwem są agenci rozliczeniowi, którzy dla konsumenta są niewidoczni. Agent instaluje terminal, serwisuje go i rozlicza transakcje – mówił.
Nasycenie terminali w Polsce jest o połowę mniejsze niż średnia w Unii. - 4-5 razy mniejsze niż w krajach, gdzie nasycenie jest wysokie – ocenił gość.
- Jeżeli byłoby przyzwyczajenie klienta do płacenia bezgotówkowego to terminale zostałyby „wymuszone" wśród sklepików. Potrzebny jest nacisk z rynku. W krajach, gdzie bywały takie sytuacje nastąpił przełomowy wzrost transakcji bezgotówkowych – dodał.