Komisja Nadzoru Finansowego policzyła skargi

Sposób udzielania kredytów i jakość obsługi budzą najwięcej zastrzeżeń

Publikacja: 25.11.2010 01:21

Interwencje niezadowolonych klientów

Interwencje niezadowolonych klientów

Foto: Rzeczpospolita

W trzecim kwartale do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęło ponad 2,1 tys. skarg od klientów podmiotów rynku finansowego. Od stycznia do września było ich łącznie prawie 6,4 tys. Dla porównania, w całym 2009 roku do nadzoru wpłynęło prawie 9 tys. zażaleń.

Na działalność banków w samym trzecim kwartale poskarżyło się 928 klientów, było ich nieco więcej niż w poprzednich kwartałach, a łącznie od początku roku ponad 2,6 tys.

– Analiza skarg pozwoliła na stwierdzenie, że w dalszym ciągu stosunkowo istotnym problemem w działalności banków komercyjnych są sprawy związane z udzielanymi przez banki kredytami konsumenckimi oraz pożyczkami, jakością oferowanych usług, obsługą rachunków, udzielanymi kredytami hipotecznymi oraz wysokością opłat i oprocentowania – czytamy w raporcie UKNF.

Problemy poruszane przez skarżących dotyczyły np. zwrotu składki ubezpieczeniowej z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu, kwestii ustalania wysokości kwoty wymaganej do całkowitego wcześniejszego rozliczenia kredytu, czy też praktyki banków odnośnie do informowania klientów o zaległościach w regulowaniu zobowiązań wobec banku i sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym.

Wśród skarg na firmy ubezpieczeniowe przeważają te, które są związane z polisami OC posiadaczy samochodów. Najczęściej zarzuty dotyczyły opieszałości w wypłacie odszkodowań oraz spraw związanych z wysokością odszkodowań. Taką tendencję potwierdzają też dane rzecznika ubezpieczonych. Do końca września trafiło tam 8665 skarg, o 39,5 proc. więcej niż w trzech kwartałach 2009 r. Najwięcej dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych (55,8 proc. wszystkich).

Jednak z raportu przygotowanego przez nadzór finansowy wynika również, że w wielu przypadkach skargi na ubezpieczycieli wynikają z zatajenia lub podania niepełnych informacji o stanie zdrowia ubezpieczonych przed zawarciem umowy.

Z kolei najliczniejsza grupa skarg na OFE dotyczyła problemów związanych z transferowaniem środków między otwartymi funduszami emerytalnymi, a także prowadzeniem działalności akwizycyjnej.

W dalszym ciągu utrzymuje się stosunkowo niewielka liczba skarg na podmioty rynku kapitałowego. W trzecim kwartale było ich zaledwie 61.

Uwagi zgłoszone odnośnie do działalności firm inwestycyjnych dotyczyły zasad realizacji zleceń oraz sposobu świadczenia usług. W przypadku towarzystw funduszy inwestycyjnych zgłoszone zastrzeżenia dotyczyły przede wszystkim jakości obsługi, wyceny jednostek uczestnictwa, sposobu prowadzenia polityki inwestycyjnej.

Klienci instytucji finansowych mogą korzystać także z instytucji sądów polubownych. Sąd polubowny działa przy rzeczniku ubezpieczonych, a arbiter bankowy przy Związku Banków Polskich.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=m.krzesniak@rp.pl]m.krzesniak@rp.pl[/mail][/i]

W trzecim kwartale do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęło ponad 2,1 tys. skarg od klientów podmiotów rynku finansowego. Od stycznia do września było ich łącznie prawie 6,4 tys. Dla porównania, w całym 2009 roku do nadzoru wpłynęło prawie 9 tys. zażaleń.

Na działalność banków w samym trzecim kwartale poskarżyło się 928 klientów, było ich nieco więcej niż w poprzednich kwartałach, a łącznie od początku roku ponad 2,6 tys.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Banki
WIBOR leci w dół. O ile mogą spaść raty kredytów mieszkaniowych?
Banki
Alior zarobił mniej niż oczekiwano. Analitycy zaskoczeni
Banki
Były prezes Pekao nie dostał absolutorium od nowych władz
Banki
Kolejny bardzo dobry, choć nie rekordowy, kwartał dla banków
Banki
NBP ma już 20 proc. rezerw w złocie. Będzie duży transport z Londynu do Polski