Dobra sprzedaż i moralność płatnicza

Wartość sprzedaży w polskim internecie wyniosła w 2017 r. około 40 mld zł, a zakupów w sieci dokonywało 54 proc. polskich internautów (w 2016 r. było to 50 proc.), czyli prawie 15 mln osób – wynika z raportu „E-commerce 2018".

Publikacja: 17.07.2018 21:00

Dobra sprzedaż i moralność płatnicza

Foto: 123RF

Kupujący w sieci, najwięcej, średnio 82,6 zł miesięcznie przeznaczają na odzież, akcesoria i dodatki, 77,1 zł wydają na obuwie, a 37,3 zł na książki, płyty i filmy. Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie", w ciągu ostatnich sześciu miesięcy największa grupa osób robiła zakupy w sieci od dwóch do pięciu razy. Najczęściej robią zakupy w ten sposób mieszkańcy średnich i dużych miast (powyżej 100 tys. mieszkańców). Wśród mieszkańców wsi i małych miast (do 20 tys. mieszkańców) na zakupy w sieci zdecydowała się co czwarta z badanych osób. Z raportu wynika również, że aż 71 proc. internautów, nawet jeśli deklaruje, że nie kupuje przez internet, to szuka w nim inspiracji, informacji o produktach, opinii, porównuje ceny, sprawdza dostępność itp. Wyraźnie zwiększa się udział zakupów dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych. W ten sposób kupuje 52 proc. konsumentów mobilnych, częściej kobiety (59 proc.) i młodzi – 15–24 lata (66 proc.). Raport wskazuje też na różnorodność preferencji polskich konsumentów, w których 32 proc. stanowią sklepy stacjonarne, a 41 proc. wirtualne formy zakupów. Wśród badanych deklarujących, że nie kupują przez internet, dominują obawy (40 proc.) o płatność elektroniczną oraz niepewność, że towar zostanie dostarczony. Część badanych woli z kolei wcześniej produkt dotknąć i wypróbować, w tej grupie dominują osoby starsze, powyżej 55. roku życia. Szansą dla dynamicznego rozwoju e-handlu w przyszłości są ograniczenia działalności tradycyjnych sklepów w niedziele, rosnąca w gospodarce rola pokolenia Y i wejścia na rynek pokolenia Z. Dużym wyzwaniem może stać się konieczność dostosowania do wymogów RODO, komplikujących kontakty z klientami oraz wykorzystywanie danych w dotychczasowy sposób. Z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz w bazie BIK na temat zobowiązań przeterminowanych powyżej 30 dni, na kwotę wyższą niż 500 zł wynika, że dla wszystkich firm z branży „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy wysyłkowe lub internet" (PKD 4791), odsetek firm z opóźnionymi płatnościami, na koniec marca 2018 r. wynosił 4,0 proc. i jest on zdecydowanie niższy od średniej dla całej gospodarki, która sięga 5,7 proc. Występują jednak znaczące różnice w moralności płatniczej w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Gdy wśród małych firm z klasy 4791, przeterminowane zobowiązania kredytowe i pozakredytowe ma 3,9 proc., wśród spółek kapitałowych, problem tego rodzaju jest udziałem aż 8,1 proc. przedsiębiorstw.

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Analizy Rzeczpospolitej
Polska na celowniku najemców
Analizy Rzeczpospolitej
Transport i magazyny przeładowane problemami finansowymi
Analizy Rzeczpospolitej
Wielkie pudła? Współczesne magazyny to coś więcej
Analizy Rzeczpospolitej
Inwestorzy garną się nad Wisłę
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle