Dobra sprzedaż i moralność płatnicza

Wartość sprzedaży w polskim internecie wyniosła w 2017 r. około 40 mld zł, a zakupów w sieci dokonywało 54 proc. polskich internautów (w 2016 r. było to 50 proc.), czyli prawie 15 mln osób – wynika z raportu „E-commerce 2018".

Publikacja: 17.07.2018 21:00

Dobra sprzedaż i moralność płatnicza

Foto: 123RF

Kupujący w sieci, najwięcej, średnio 82,6 zł miesięcznie przeznaczają na odzież, akcesoria i dodatki, 77,1 zł wydają na obuwie, a 37,3 zł na książki, płyty i filmy. Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie", w ciągu ostatnich sześciu miesięcy największa grupa osób robiła zakupy w sieci od dwóch do pięciu razy. Najczęściej robią zakupy w ten sposób mieszkańcy średnich i dużych miast (powyżej 100 tys. mieszkańców). Wśród mieszkańców wsi i małych miast (do 20 tys. mieszkańców) na zakupy w sieci zdecydowała się co czwarta z badanych osób. Z raportu wynika również, że aż 71 proc. internautów, nawet jeśli deklaruje, że nie kupuje przez internet, to szuka w nim inspiracji, informacji o produktach, opinii, porównuje ceny, sprawdza dostępność itp. Wyraźnie zwiększa się udział zakupów dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych. W ten sposób kupuje 52 proc. konsumentów mobilnych, częściej kobiety (59 proc.) i młodzi – 15–24 lata (66 proc.). Raport wskazuje też na różnorodność preferencji polskich konsumentów, w których 32 proc. stanowią sklepy stacjonarne, a 41 proc. wirtualne formy zakupów. Wśród badanych deklarujących, że nie kupują przez internet, dominują obawy (40 proc.) o płatność elektroniczną oraz niepewność, że towar zostanie dostarczony. Część badanych woli z kolei wcześniej produkt dotknąć i wypróbować, w tej grupie dominują osoby starsze, powyżej 55. roku życia. Szansą dla dynamicznego rozwoju e-handlu w przyszłości są ograniczenia działalności tradycyjnych sklepów w niedziele, rosnąca w gospodarce rola pokolenia Y i wejścia na rynek pokolenia Z. Dużym wyzwaniem może stać się konieczność dostosowania do wymogów RODO, komplikujących kontakty z klientami oraz wykorzystywanie danych w dotychczasowy sposób. Z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz w bazie BIK na temat zobowiązań przeterminowanych powyżej 30 dni, na kwotę wyższą niż 500 zł wynika, że dla wszystkich firm z branży „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy wysyłkowe lub internet" (PKD 4791), odsetek firm z opóźnionymi płatnościami, na koniec marca 2018 r. wynosił 4,0 proc. i jest on zdecydowanie niższy od średniej dla całej gospodarki, która sięga 5,7 proc. Występują jednak znaczące różnice w moralności płatniczej w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Gdy wśród małych firm z klasy 4791, przeterminowane zobowiązania kredytowe i pozakredytowe ma 3,9 proc., wśród spółek kapitałowych, problem tego rodzaju jest udziałem aż 8,1 proc. przedsiębiorstw.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Analizy Rzeczpospolitej
Polski rynek e-commerce nie zwalnia mimo przeciwności
Analizy Rzeczpospolitej
Bezpieczna migracja – sposób na rozwój i skalowanie sklepu internetowego
Analizy Rzeczpospolitej
Biznes zanurzony w nowych technologiach
Analizy Rzeczpospolitej
Handel coraz bardziej przenosi się do sieci. To długofalowy trend
Analizy Rzeczpospolitej
Wynagrodzenia rosną, a w domowym budżecie brakuje pieniędzy