Kondycja handlu ma bezpośrednie przełożenie na PKB i stabilność finansową kraju. A warto zauważyć, że sytuacja handlu w dużej mierze zależy od wzajemnych powiązań z innymi sektorami. Zmiany w jednym elemencie tego systemu mogą wywołać efekt domina na różnych płaszczyznach. Jednym z kluczowych wyzwań jest stabilność finansowa. W ostatnim czasie obserwujemy znaczny wzrost problemów w terminowych rozliczeniach firm z tego sektora.

Na tle pozostałych sektorów gospodarki, np. budownictwa czy transportu, handel wyróżnia się najwyższym odsetkiem podmiotów – 86 proc., które mają klientów płacących faktury po terminie. Konsekwencje tego zjawiska są poważne, opóźnienia w płatnościach wpływają na kondycję finansową firm handlowych, prowadząc do narastania zatorów płatniczych, a odbija się to na ich własnej sytuacji finansowej. Ponad 44 proc. firm z tego sektora podkreśla, że „zamrożone” faktury negatywnie wpływają na ich wypłacalność, obniżają płynność finansową i utrudniają regulowanie własnych zobowiązań. Co więcej, mają wpływ na możliwości inwestycyjne, co w dłuższej perspektywie może hamować ich rozwój.

Kula śnieżna kłopotów

Narastający problem nieterminowych płatności względem banków i kontrahentów widzimy w danych zgromadzonych w naszych bazach, tj. Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowej BIK. Na koniec lutego br. łączne zaległości handlu detalicznego i hurtowego zbliżyły się do 9 mld zł. Zaległe zobowiązania detalistów wzrosły w ciągu roku o 182 mln zł (6 proc.), przekraczając już 3,3 mld zł. Wzrost niespłaconych w terminie zobowiązań detalistów to wyraźny sygnał pogarszającej się sytuacji finansowej. Udział nierzetelnych dłużników wśród przedsiębiorstw handlu detalicznego wynosi 4 proc., co oznacza, że aż 36 127 podmiotów z tej branży nie płaci na czas lub wcale – o 961 więcej niż przed rokiem. Problemy finansowe detalistów mają bezpośredni wpływ na sektor handlu hurtowego, którego zaległości odnotowane w naszych bazach wzrosły o 195 mln zł (5 proc.), osiągając ponad 4,3 mld zł na koniec lutego br. Ponad 24,4 tys. hurtowni zmaga się ze spłatą bieżących rachunków, kredytów i faktur wobec kontrahentów. W ciągu roku ich liczba wzrosła o 1422 nierzetelne płatniczo firmy, co oznacza, że obecnie 7 proc. hurtowni ma problemy z płynnością finansową. W tej sytuacji kluczowe staje się sprawdzanie kondycji finansowej kontrahentów przed podjęciem współpracy. Weryfikacja ich wiarygodności płatniczej może uchronić innych przedsiębiorców przed nieprzewidzianymi stratami i problemami we wzajemnych rozliczeniach.

Mieć znaczenie w biznesie

Przedsiębiorcy mogą korzystać z  wielu narzędzi do weryfikacji kontrahentów. Od publicznych rejestrów gospodarczych zarządzanych przez państwo, przez metody nieoficjalne, podyktowane branżową praktyką i zdrowym rozsądkiem, aż po raporty, które rynkowi dostarcza BIG InfoMonitor we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej. Raporty mogą szczegółowo przedstawić sytuację finansową firmy, uwzględniając jej zadłużenie oraz wiarygodność kredytową.

Przedsiębiorcy powinni na każdym kroku dążyć do minimalizowania ryzyka. Weryfikacja kontrahentów jest kluczowym elementem tego procesu. Pozwala wykryć firmy z problemami finansowymi, których reputacja i rzetelność budzą wątpliwości. Dzięki temu nasz biznes zyska. Płynność finansowa będzie pod stałą kontrolą, a firma będzie postrzegana jako wiarygodny partner w biznesie.