Klienci chcą płacić smartfonem i zegarkiem

Popularność płatności mobilnych będzie rosła. Są wygodniejsze, szybsze i bardziej przyjazne dla użytkownika niż tradycyjne formy.

Publikacja: 26.09.2024 22:49

Polacy chętnie korzystają z nowinek technologicznych, co idzie w parze z rosnącym poziomem cyfryzacji polskiego sektora finansowego. Na popularności zyskują płatności bezgotówkowe, a najszybciej rosnącym segmentem są płatności mobilne. Umożliwiają one zapłatę za produkty lub usługi przy użyciu smartfona, tabletu czy smartwatcha.

E-commerce zmienia reguły gry

W ujęciu globalnym rynek płatności cyfrowych ma rosnąć w latach 2024–2028 o niemal 10 proc. rocznie, do prawie 17 bln dolarów w 2028 r. – prognozuje Statista.

Z kolei według szacunków Market Research Community wartość samego tylko rynku płatności mobilnych w 2023 r. wyniosła 1,8 bln dolarów. Przewidywana średnia roczna stopa wzrostu tego segmentu wynosi aż 28 proc. Jeśli prognozy się sprawdzą, to za osiem lat wartość rynku przekroczy 16 bln dolarów.

Impulsem do odejścia od gotówki była pandemia. Wywindowała dynamikę wzrostu rynku e-commerce, co dodatkowo wzmocniło popularność płatności bezgotówkowych.

W Polsce udział sprzedaży przez internet w sierpniu 2024 r. zmniejszył się w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,2 proc. do 8 proc. Był też niższy niż w lipcu (8,8 proc.). Eksperci podkreślają jednak, że e-commerce niezmiennie jest najszybciej rosnącym sektorem polskiej gospodarki.

– Nowy raport Strategy& wskazuje, że do 2028 roku wartość rodzimego rynku e-commerce może osiągnąć 192 mld zł, co oznacza średni roczny wzrost na poziomie 8 proc. – wylicza Sebastian Błaszkiewicz, ekspert z Univio. Wskazuje też na najnowsze badanie e-Izby z którego wynika, że ponad połowa dyrektorów e-commerce największych firm prowadzących sprzedaż cyfrową oczekuje tempa rozwoju rynku w najbliższych dwóch–trzech latach w przedziale 10–15 proc., a co czwarty prognozuje wzrost na poziomie 15–20 proc.

Prawie 40 proc. Polaków robi zakupy online minimum pięć razy w miesiącu. Wśród najczęściej wybieranych produktów coraz większą część stanowią rzeczy codziennego użytku – żywność, chemia domowa i leki. Według najnowszych danych 48 proc. Polaków potwierdza, że robi zakupy spożywcze w sieci. To wzrost aż o 19 pkt proc. w stosunku do zeszłego roku, a wobec danych sprzed pandemii wzrost przekracza 40 pkt proc.

Na dobrą kondycję polskiego e-handlu wskazuje też wartość BaseLinker Index, czyli wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce. W sierpniu wartość indeksu wyniosła 143 pkt (wartość wyjściowa z 2022 r. to 100 pkt). Przed miesiącem odczyt wynosił także 143 pkt, a przed rokiem 125 pkt. Analiza danych indeksu, oparta na wynikach trzech tysięcy czołowych graczy w e-commerce w Polsce, pokazuje, że ich sprzedaż w internecie w sierpniu 2024 r. była wyższa od tej przed rokiem o niemal 15 proc. To efekt wzrostu liczby i wartości zamówień.

Szybkość i wygoda

Z badania Autopay wynika, że Polacy najczęściej opłacają swoje zakupy internetowe Blikiem. Od stycznia do grudnia ubiegłego roku użytkownicy Blika zrealizowali niemal 1,8 mld transakcji o wartości blisko ćwierć biliona złotych. Od początku działania systemu wykonano ich ponad 4,5 mld, o łącznej wartości przekraczającej 614 mld zł. Najwięcej transakcji w 2023 r. odnotowano w e-commerce: 921 mln. To oznacza, że co druga transakcja Blikiem odbywała się właśnie w tym kanale.

Na drugim miejscu pod względem wybieranej formy płatności za zakupy internetowe są szybkie przelewy elektroniczne, a na trzecim płatności kartą. Respondenci zgodnie deklarują, że o wyborze ulubionej formy decydują przede wszystkim wygoda, szybkość oraz łatwość. Widać też, że preferowana forma zależy mocno od wieku. Osoby z najmłodszej grupy zdecydowanie częściej wybierają Blik (71 proc.) niż z najstarszej (29 proc.). Tam największą popularnością cieszą się szybkie płatności elektroniczne. Osoby starsze stosunkowo często wybierają też samodzielne przelewy na konto sklepów.

Z raportu przygotowanego na zlecenie Fiserv, właściciela marki PolCar PolCard, wynika, że 74 proc. Polaków najczęściej płaci bezgotówkowo w supermarketach, a 58 proc. w aptekach. Podobny odsetek (57 proc.) płaci cyfrowo za paliwo i zakupy na stacjach paliw. Z kolei w przypadku drogerii i sklepów kosmetycznych płatności bezgotówkowe deklaruje niemal połowa badanych.

Prawie co drugi Polak jest zainteresowany innowacyjnymi usługami płatniczymi. Mowa m.in o takich metodach, jak autoryzacja płatności odciskiem palca (21 proc. zainteresowanych), dłoni (11 proc.), tęczówką oka (8,5 proc.), twarzą (7,5 proc.) czy z wykorzystaniem głosu (7,1 proc.). Z badań płynie jednoznaczny wniosek, że im niższe wykształcenie, tym większy sceptycyzm do innowacyjnych usług płatniczych. Niemal trzy czwarte osób z wykształceniem podstawowym lub zawodowym nie jest zainteresowane żadną z wymienionych nowatorskich form płatności. Natomiast na „tak” jest 45 proc. respondentów, którzy ukończyli studia wyższe. Podobnie jeśli chodzi o miejsce zamieszkania. Polacy z większych miejscowości są bardziej skłonni do korzystania z innowacyjnych metod. W grupie entuzjastów są przede wszystkim osoby młode (w wieku 18–29 lat) oraz zarabiające najwięcej.

Cyfrowy ekosystem

Wraz z rozwojem nowych technologii poszczególne rodzaje płatności coraz mocniej się przenikają. Z jednej strony to wyzwanie ze względu na konieczność synchronizacji i standaryzacji. Z drugiej natomiast wygoda dla klientów. Przykładem może być usługa płacenia za pomocą zegarka, oferowana m.in. przez firmę Visa. Po utworzeniu wirtualnego portfela ustawia się hasło, które będzie go aktywowało. Po dodaniu karty można płacić zbliżeniowo za pomocą smartwatcha. Co ważne, tego typu transakcje są chronione poprzez tokenizację, czyli zastąpienie numeru karty unikalnym, losowo wygenerowanym numerem. To zwiększa bezpieczeństwo całego procesu.

Polacy chętnie korzystają z nowinek technologicznych, co idzie w parze z rosnącym poziomem cyfryzacji polskiego sektora finansowego. Na popularności zyskują płatności bezgotówkowe, a najszybciej rosnącym segmentem są płatności mobilne. Umożliwiają one zapłatę za produkty lub usługi przy użyciu smartfona, tabletu czy smartwatcha.

E-commerce zmienia reguły gry

Pozostało 94% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie
Analizy Rzeczpospolitej
Doświadczenie klienta a rozwój płatności na polskim rynku
Analizy Rzeczpospolitej
Sektor finansowy coraz częściej trafia na celownik hakerów
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowo znaczy wszędzie