Firmy stawiają na nowe produkty

Od lat najszybciej rośnie sprzedaż zmywarek. Teraz klienci szukają suszarek do ubrań czy sprzętów do przygotowywania zdrowych posiłków. Producenci już na te potrzeby odpowiadają.

Publikacja: 09.05.2017 20:21

Zmywarka jeszcze dekadę temu była towarem niemal luksusowym, dzisiaj to standard w ponad 30 proc. gospodarstw domowych. Ich sprzedaż rośnie w tempie dwucyfrowym już od lat i nic nie zapowiada spowolnienia.

Dwucyfrowo rośnie też sprzedaż suszarek do ubrań, wciąż w Polsce uważanych za amerykańskie dziwactwo znane głównie z filmów. Tymczasem z racji klimatu – długie zimy – suszenie ubrań akurat u nas powinno się doskonale przyjąć. Powoli się tak dzieje, jednak suszarki obecnie posiada jedynie kilka procent domów. Ale sytuacja jest bardzo dynamiczna.

Krótki impuls 500+

– Klienci będą sięgać po lepszej jakości, wyspecjalizowany sprzęt, a to przełoży się na wzrost średniej ceny przeciętnego produktu. W kontekście wzrostu rynku racjonalne wydaje się oczekiwanie spowolnienia dynamiki w drugim i trzecim kwartale (ze względu na wysokie wyniki w analogicznym okresie roku 2016) i stabilizacji wzrostu w końcówce roku – mówi Andrzej Tuleja, dyrektor zarządzający Whirlpool na Polskę i kraje bałtyckie.

– Rynek się stabilizuje, trudno liczyć na spektakularne zwyżki. W 2016 r. mieliśmy impuls zakupowy, gdy na rynku pojawiły się pieniądze z programu 500+, ale skończyło się to znacznie szybciej, niż się spodziewaliśmy – mówi Jacek Rutkowski, prezes Amiki. – Ostatecznie rynek wzrósł znacznie mniej, niż branża liczyła. Jeśli chodzi o ten rok, to prawdopodobnie dynamika będzie jeszcze niższa, może na poziomie tylko 3 proc. – dodaje.

Konsumenci szukają nowych ofert w ramach kategorii już obecnie chętnie kupowanych. – Tradycyjne sokowirówki wypierane są przez nowoczesne wyciskarki, duże roboty ręczne zastępują blendery ręczne lub roboty planetarne. Największy wpływ na to mają prężnie rozwijające się technologie, ale także trendy kulinarne i zmieniające się upodobania konsumentów – mówi Piotr Płochocki, założyciel marki MPM.

Firmy muszą odpowiadać na nowe oczekiwania konsumentów. – Przeznaczeniem współczesnych kuchni nie jest już tylko gotowanie. W tej przestrzeni toczy się domowe życie. We Franke nie kreujemy trendów, ale na bieżąco śledzimy aktualne wybory konsumentów, by spełniać ich potrzeby. Analizujemy różnice pomiędzy oczekiwaniami nabywców a funkcjonalnością urządzeń i to jest właśnie dla nas przestrzeń do innowacji – mówi marek Szymański, prezes Franke Polska.

Moda na gotowanie, zdrowy styl życia kreuje nowe potrzeby. – Rynek sprzętu AGD w Polsce, zwłaszcza urządzeń wspierających przygotowywanie potraw, od kilku lat rozwija się bardzo dynamicznie. Polscy klienci coraz uważniej śledzą trendy kulinarne i nowości technologiczne w kuchni. To widoczny efekt panującej mody na zdrowe jedzenie i co się z tym wiąże, rosnącej świadomości dobrego odżywiania się – mówi Wojciech Ćmikiewicz, dyrektor sprzedaży Thermomix w Polsce. To wielofunkcyjne urządzenie pozwala na planowanie menu oraz łatwe i szybkie przygotowywanie posiłków. – W Polsce w roku 2016 kolejnych 65 tys. klientów cieszyło się zakupem urządzenia, a na świecie sprzedawane jest ono co 23 sekundy – dodaje Wojciech Ćmikiewicz.

Funkcje z umiarem

Jednak firmy muszą zachować umiar w prezentowaniu nowości. – Rynek sprzętu AGD zmienia się w bardzo szybkim tempie. Konsument zasypywany jest z każdej strony nowościami. Każda z nich ma innowacyjne rozwiązania technologiczne, które w teorii mają ułatwić codzienne czynności domowe – mówi Ewa Tomaszek, prezes firmy Galicja Tomaszek, założycielka marki Kernau. – Rzeczywistość często wygląda nieco inaczej. Zbyt duża liczba programów i funkcji wręcz komplikuje użytkowanie produktów AGD. Dokładne, kilkukrotne przeczytanie instrukcji, nauczenie się obsługi urządzenia czy też jego zaprogramowanie w niepotrzebny sposób angażuje nas, zabierając czas i energię, a na końcu tej ścieżki i tak używamy zaledwie kilku podstawowych funkcji wybranych sprzętów – dodaje.

Podaje przykład piekarników, które potrafią mieć po kilkadziesiąt funkcji i automatycznych programów, a przeciętny konsument wykorzystuje na co dzień zaledwie od trzech do pięciu funkcji. – Obserwując rynek, postanowiłam stworzyć markę, która dostarczy konsumentowi wyłącznie potrzebne funkcje, faktycznie używane – mówi Ewa Tomaszek.

Nowością w ofercie firmy jest ekologiczny utylizator odpadów organicznych – Smart Cara. System mielenia, suszenia oraz chłodzenia odpadów redukuje je o 90 proc., a reszta może zostać wykorzystana np. jako nawóz.

Analizy Rzeczpospolitej
Polska na celowniku najemców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Analizy Rzeczpospolitej
Transport i magazyny przeładowane problemami finansowymi
Analizy Rzeczpospolitej
Wielkie pudła? Współczesne magazyny to coś więcej
Analizy Rzeczpospolitej
Inwestorzy garną się nad Wisłę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle