Cyfrowi giganci nie będą mogli swawolić na rynku

Rząd chce wprowadzić nowe reguły chroniące konsumentów i przedsiębiorców przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi stosowanymi przez operatorów cyfrowych platform handlowych.

Publikacja: 19.04.2024 07:49

Cyfrowi giganci nie będą mogli swawolić na rynku

Foto: Adobe Stock

Przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii projekt ustawy ma zapewniać realizację kilku obowiązujących już unijnych rozporządzeń, gwarantujących ochronę słabszych uczestników rynku w dobie gospodarki cyfrowej i zdominowania rynku przez wielkie platformy sprzedażowe. Ustawa ma na celu, jak to ujęto w jej tytule: „zapewnienie stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego”. Chodzi tu nie tylko o ochronę konsumentów, ale też interesów małych przedsiębiorców wobec dużych graczy będących pośrednikami internetowymi.

Czytaj więcej

Amazon ma zapłacić gigantyczną karę. Jest decyzja polskiego urzędu

Ustawa ma rozszerzyć uprawnienia prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w postępowaniach dotyczących sytuacji, gdy owi mali przedsiębiorcy czy konsumenci mają sprzeczne interesy z dominującymi wielkimi platformami internetowymi, których właściciel równocześnie jest właścicielem wyszukiwarek internetowych. Często dochodzi do zjawiska wykorzystywania pozycji dominującej, zwłaszcza jeżeli usługodawca integruje różne usługi w jednym środowisku cyfrowym, tj. np. prowadzenie serwisu społecznościowego, oferującego określone produkty i usługi, jednocześnie pełniącego rolę platformy sprzedażowej (np. Google czy Amazon).

Nowe uprawnienia prezesa UOKiK dotyczą zwalczania takich czynów jak np. nagłe i nienależycie komunikowane i podejmowane przez dostawców zmiany w regulaminie korzystania z usługi czy nieudzielanie użytkownikom biznesowym informacji o zawieszeniu lub usunięciu ich konta lub niekomunikowanie przyczyn.

Platformom internetowym będzie można postawić też zarzut braku publikacji lub niewłaściwe sformułowanie ogólnych zasad dotyczących przetwarzania danych; niejasnych zasady pozycjonowania w wyszukiwarkach lub jawnej dyskryminacji użytkowników biznesowych i faworyzowanie podobnych, własnych produktów czy usług.

Nowe przepisy rozszerzą też definicję czynu nieuczciwej konkurencji o zakres usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarek internetowych. Wskażą też, że minister właściwy ds. gospodarki będzie mógł udzielać przedsiębiorcy informacji w związku z naruszeniem przepisów unijnych rozporządzeń regulujących te sprawy.

Ustawa ma wejść w życie dość szybko, bo już w dniu następującym po dniu ogłoszenia. Najpierw jednak konieczne jest formalne przyjęcie projektu przez rząd, a potem akceptacja parlamentu i prezydenta.

Etap legislacyjny: konsultacje publiczne

Przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii projekt ustawy ma zapewniać realizację kilku obowiązujących już unijnych rozporządzeń, gwarantujących ochronę słabszych uczestników rynku w dobie gospodarki cyfrowej i zdominowania rynku przez wielkie platformy sprzedażowe. Ustawa ma na celu, jak to ujęto w jej tytule: „zapewnienie stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego”. Chodzi tu nie tylko o ochronę konsumentów, ale też interesów małych przedsiębiorców wobec dużych graczy będących pośrednikami internetowymi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił