Aktualizacja: 22.03.2020 14:31 Publikacja: 22.03.2020 14:26
Foto: materiały prasowe
Do akcji #zostanwdomu dołącza festiwal Malta i sięga do swoich archiwów – w niedzielę 22 marca o godz. 20:00 na kanale YouTube będzie można zobaczyć zapis światowej premiery opery Pawła Mykietyna Czarodziejska góra w reżyserii Andrzeja Chyry, z librettem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk i scenografią Mirosława Bałki. Zostań w domu i zobacz operę, „od której rozpoczęły się dzieje opery polskiej w XXI wieku”.
– Od „Czarodziejskiej góry" rozpoczęły się dzieje opery polskiej w XXI wieku – napisał Jacek Marczyński w muzycznym podsumowaniu 2015 roku w „Rzeczpospolitej”. Dzieło Thomasa Manna na warsztat teatralny i muzyczny wzięło czterech artystów: kompozytor Paweł Mykietyn, reżyser Andrzej Chyra, dramatopisarka Małgorzata Sikorska-Miszczuk oraz artysta sztuk wizualnych Mirosław Bałka. Utwór powstał na zamówienie Malta Festival Poznań 2015.
W niedzielę (22.03) o godzinie 20:00 na kanale YouTube festiwalu Malta odbędzie się transmisja zapisu opery z 2015 roku. Dokumentację spektaklu zrealizował Colour Pictures Paweł Zabel. Materiał zostanie po raz pierwszy pokazany w całości. Transmisja odbędzie się TUTAJ.
Libretto powstało w oparciu o słynną powieść Thomasa Manna opisującą intelektualne, emocjonalne i duchowe dojrzewanie Hansa Castorpa w sanatorium Berghof w Davos. W maltańskiej interpretacji Czarodziejska góra staje się historią o miłości, zdradzie, zemście i śmierci. To okrutna podróż głównego bohatera przez cztery pory roku i siedem bajkowych lat. Według Andrzeja Chyry: „Czarodziejska góra” jest w istocie opowieścią o stanie naszego umysłu i naszej cywilizacji. Opowieścią bardzo dziś aktualną.
– Myślę, że to dobry pomysł – wracać do lektur, które kiedyś zrobiły na nas ogromne wrażenie, i zobaczyć, jak działają dzisiaj – mówi w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” noblistka Olga Tokarczuk, która po raz szósty sięga do lektury Czarodziejskiej góry Tomasza Manna.
Po maltańskiej premierze opera wyruszyła w Polskę. Można ją było oglądać na festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie, na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach oraz w Nowym Teatrze podczas Warszawskiej Jesieni.
– Ta całość jest jedynym w swoim rodzaju stopem rozbrzmiewającej z głośników wybitnej muzyki, złożonej z dźwięków elektronicznych, instrumentalnych i naturalnych, ze znakomitym śpiewem i kreacjami aktorskimi solistów różnych pokoleń (obok uznanych gwiazd, jak Jadwiga Rappé czy Urszula Kryger, młodzi obiecujący artyści, m.in. Barbara Kinga Majewska, Szymon Komasa, Szymon Maliszewski, Marcin Habela) oraz statyczną, klaustrofobiczną scenografią Mirosława Bałki (...) Wszystkie elementy są istotne i mimo że muzyka tu dominuje, jest częścią całości – recenzowała w „Polityce” Dorota Szwarcman.
Spektakl, a także jego twórcy, zdobyli wiele nagród. Nagrodę im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera sezonu otrzymał Andrzej Chyra. Paweł Mykietyn, kompozytor opery, dostał Nagrodę Specjalną miesięcznika „Teatr” oraz Koryfeusza Muzyki Polskiej 2015 w kategorii „Osobowość Roku”. Barbara Kinga Majewska, odtwórczyni roli Kławdii, znalazła się natomiast w trójce nominowanych do Paszportu „Polityki” w kategorii „Muzyka Poważna”.
Opera powstała jako koprodukcja festiwalu Malta, Krakowskiego Biura Festiwalowego i Programu II Polskiego Radia.
Ten weekend w pogodzie to typowa przełom jesieni i zimy. Będzie raczej pochmurno i mokro, z opadami śniegu i deszczu ze śniegiem oraz deszczu. W dzień temperatura w przeważającej części kraju będzie na plusie, nocami kilkustopniowy mróz. Ja długo utrzyma się taka aura?
Średnio co 16. dziecko, które rodzi się obecnie w Polsce, jest cudzoziemcem. Ale są województwa, gdzie już jedna dziesiąta noworodków nie ma polskiego obywatelstwa.
Przemyt ponad 180 migrantów do Niemiec zorganizował gang, w którym działała mieszkająca tam Polka i jej syn. Organizatorzy procederu zostali sprowadzeni do Polski i już usłyszeli zarzuty.
„Opiekunami” 17-latków za kierownicą mają być ich niewiele starsi, bo już 24-letni, koledzy. Nikogo nie przypilnują, bo sami często uprawiają piracką jazdę i chwalą się tym w internecie – ostrzegają eksperci.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Pion śledczy IPN w Warszawie zakończył śledztwo w sprawie zbrodni popełnionych przez Niemców na obywatelach polskich w obozie koncentracyjnym Dachau. Umorzył je, bo prawdopodobnie sprawcy nie żyją. Ale nie ma takiej pewności.
„Nowy świat na Marsie” Roberta Zubrina należy czytać wraz z wcześniejszą książką „Czas Marsa”, która ukazała się w połowie lat 90. A to w celu odnotowania zmian, jakie nastąpiły w astronautyce w ciągu ostatnich 30 lat.
„Abalone Go” to podróżna wersja klasycznej gry logicznej.
Poezja Zdzisława Lipińskiego jest zdyscyplinowana i skondensowana. Bardziej uwydatnia ciszę, przeciwwagę dla rozgadanej kultury masowej.
„Viva Tu” to pierwsza płyta Manu Chao od 17 lat. Artysta wynagradza nam oczekiwanie z nawiązką.
Podczytuję po raz kolejny opowieści o Wiedźminie przed premierą nowej książki i czekam na domknięcie serialu „Yellowstone” – jednej z najlepszych tego typu produkcji od lat.
„Ojciec” Agaty Dudy-Gracz to przypowieść o artyście zafiksowanym na swoim dziele. Co jeszcze jest gotów zrobić dla sztuki oprócz zdeptania własnej rodziny?
To, czego jesteśmy świadkami, to zupełnie nowy ustrój naprzemiennej „tyranii wyborczej”, w którym zmieniają się u władzy dwa nienawidzące się autorytaryzmy. Ze staroświeckiej demokracji została tylko atrapa głosowania.
John Cabot i jego załoga przycumowali do brzegu 24 czerwca 1497 roku jako pierwsi Europejczycy, którzy postawili stopę w Ameryce Północnej od czasów Normanów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas