Allegro chce się intensywniej rozwijać

Tegoroczne nakłady mają sięgnąć 560–600 mln zł wobec 230 mln zł w 2020 r. Głównie przez budowę własnej sieci automatów do paczek.

Publikacja: 04.03.2021 21:00

Allegro chce się intensywniej rozwijać

Foto: Shutterstock

Allegro podpisało umowę z polską firmą Modern-Expo na dostarczenie automatów paczkowych do odbioru i nadawania przesyłek. Pierwsza partia pojawi się już w połowie roku, a do końca 2021 r. ich sieć zwiększy się do 1,5 tys. Umowa opiewa na 3 tys. urządzeń. – Nasza umowa z InPostem jest absolutnie niezagrożona, będziemy rozwijać współpracę – mówi Francois Nuyts, prezes Allegro.

W 2020 r. sprzedaż na platformie Allegro wyniosła 35,1 mld zł i była o 54 proc. wyższa niż rok wcześniej. Przychody spółki m.in. z tytułu prowizji wyniosły niemal 4 mld zł. Według prognoz w 2021 r. sprzedaż na platformie wzrośnie o kilkanaście procent r./r., przychody netto grupy wzrosną znacząco ponad 20 proc. r./r.

– Na koniec roku mieliśmy 128 tys. sprzedawców oraz 13 mln kupujących. Ich liczba w 2020 była większa niż kiedykolwiek. Średnio wydatki na jednego kupującego wzrosły o 36 proc., do 2,7 tys. zł – mówi Francois Nuyts.

Allegro zwiększa inwestycje – tegoroczne nakłady mają sięgnąć 560–600 mln zł wobec 230 mln zł w 2020 r. W latach 2022–2023 wyniosą 700–950 mln zł. – To efekt rozwoju magazynów, własnej sieci urządzeń do odbioru, jak i nowych biur – mówi Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

Wydarzeniem, które cieniem kładzie się na kursie, jest Amazon, który w tym tygodniu uruchomił już polską platformę. Choć podniosło się wiele głosów, iż debiut był skromny, to długofalowo może mocno zagrozić pozycji Allegro w Polsce. Tymczasem spółka zupełnie się do tej sytuacji nie odnosi. – To Amazon powinien się wypowiadać w tym temacie, a nie my. Odpływu sprzedawców w ostatnim czasie nie zauważyliśmy – mówi Francois Nuyts.

– Bardzo pozytywnie oceniam przepływy gotówkowe, które dają spółce niesamowitą siłę, aby czynić polski rynek online jeszcze bardziej atrakcyjnym dla klienta poprzez inwestycje w dostawy (początek i dalszy rozwój dostaw tego samego dnia) oraz nowe produkty. To wszystko będzie czyniło online coraz bardziej innowacyjnym oraz atrakcyjnym – mówi Tomasz Sokołowski, analityk BM Santander. – To wszystko pozwoli spółce również coraz szybciej zagospodarowywać nowe udziały rynkowe i utrzymywać znaczące przewagi konkurencyjne przed dopiero raczkującymi na polskim rynku zagranicznymi konkurentami o wciąż znikomej skali działania – dodaje.

Allegro zapowiedziało kontynuację wzrostu zatrudnienia, w 2021 chce dać pracę kolejnym 1,5 tys. pracowników, chce wciąż rozwijać ofertę, obecnie na platformie dostępne jest ok. 200 mln produktów. Spółka przejęła też Opennet, zajmujący się oprogramowaniem, jeśli chodzi o dostawy realizowane do automatów. Obecnie już niemal 80 proc. dostaw realizowanych jest w jeden–dwa dni, kupujący mają dostęp do sieci 25 tys. punktów odbioru – także w weekendy. W tym roku ruszy też kolejny magazyn logistyczny, dzięki czemu spółka chce rozwijać ofertę fulfilment. Inne cele to także rozwój platformy B2B i rozwój sprzedaży eksportowej.

Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane