Reklama
Rozwiń

Ważny rok dla Rail Baltica

Zdaniem Komisji Europejskiej rok 2019 będzie dla budowy kolei Rail Baltica kluczowy. Kraje budujące trasę, w tym Polska, są zdeterminowane, by zakończyć inwestycję do 2026 roku

Publikacja: 04.04.2019 13:00

Ważny rok dla Rail Baltica

Foto: Adobe Stock

Henrik Holole szef departamentu mobilności i transportu Komisji Europejskiej zapowiedział podczas forum poświęconego realizacji Rail Baltica w Wilnie, że najważniejsze jest, by nic dopuścić do opóźnienia prac.

- W niektórych krajach projekt wszedł już w fazę nieodwracalną, u innych jeszcze nie. Jak by nie było mam nadzieję, że i inni uczestnicy tego forum podzielają moją opinię - ten rok jest dla projektu szczególnie ważny - cytuje urzędnika litewska agencja prasowa LETA.

Litewski minister transportu Rokas Masiulis przyznał, że na Litwie myśli się już nie o tym, w jakim stadium jest budowa, ale o jej zakończeniu. A łotewski minister Talis Linkajtis podkreślił, że dla Rygi projekt jest priorytetem.

Polski wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel także był optymistą. W jego ocenie Polska zakończy swoją część trasy na czas. Sprawy tutaj „bardzo się posunęły do przodu". - Rozpoczęliśmy już budowę. A jeżeli zaczynamy budowę, to nie planujemy się cofać - mówił Bittel.

Forum Rail Baltica jest organizowane trzeci rok z rzędu. Organizatorem jest spółka joint venture RBRail wspólnie z narodowymi firmami realizującymi budowę w poszczególnych republikach nadbałtyckich - Rail Baltica Estonia, Eiropas dzelzcela linijas i Lietuvos gelezinkeliai.

Według przedstawionych w 2017 roku obliczeń konsultingowej firmy EY (dawny Ernst&Young), całkowity koszt budowy Rail Baltica z torami o szerokości europejskiej (1435 mm) od Tallina przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna) i do granicy z Polską wyniesie 5,8 mld euro. Z tego 85 procent to pieniądze z Unii a trzy republiki nadbałtyckie dołożą 1,15 mld euro.

Eksperci obliczyli, że zysk socjalno-ekonomiczny z projektu wyniesie w sumie 16 mld euro. W kwocie tej są dochody z przewozów pasażerskich i towarowych, zmniejszenie zanieczyszczeń, itp. Natomiast rentowność poszczególnych operatorów kolejowych zależna będzie od ich umiejętności przyciągnięcia pasażerów i towarów. Pociągi mają kursować z prędkością maksymalną 240 km/h (pasażerskie) i 120 km/h (towarowe).

Położenie torów od polsko-litewskiej granicy do Tallina ma się zakończyć w 2025 roku. Pierwszy pociąg pojedzie w 2026 roku. Ceny biletów szacowane są na 38 euro na trasie Ryga-Tallin (godzina i 55 min.) i Ryga-Wilno (2 godziny) i 76 euro między Tallinem a Wilnem (4 godziny 5 min).

Transport
Azerbejdżan, Izrael i Kazachstan wstrzymują loty do Rosji. Ma to związek z katastrofą
Materiał Promocyjny
Kalkulator śladu węglowego od Banku Pekao S.A. dla firm
Transport
Atak hakerski na Japan Airlines. „Bez wpływu na bezpieczeństwo lotów”
Transport
Krym zalany mazutem po katastrofie starych tankowców Putina
Transport
PKP Cargo powoli reguluje zobowiązania wobec pracowników
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Transport
Nazwa Lotnisko Chopina zostanie. Tylko będzie w Baranowie
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay