Materiał partnera: Visa
W ostatnich miesiącach procesy, które były widoczne od dłuższego czasu, takie jak cyfryzacja firm, zwrot konsumentów w kierunku płatności cyfrowych oraz rozwój sprzedaży w kanałach internetowych, znacząco przyspieszyły. Pandemia Covid-19 zmieniła przede wszystkim oblicze handlu i przyzwyczajenia związane z płaceniem. Dla wielu osób zakupy online stały się koniecznością ze względu na wprowadzone ograniczenia, zamknięte galerie handlowe i nakaz zachowania dystansu społecznego.
Trend wzmożonego zainteresowania zakupami internetowymi potwierdzają dane Visa. W grudniu 2020 r. liczba transakcji w internecie z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce wzrosła o 20 proc. rok do roku. W niektórych krajach w Europie wzrost ten przekroczył nawet 40 proc. Zmiana zachowań zakupowych dotyczy również tych, którzy do tej pory nie robili zakupów w internecie. Na swoje pierwsze zakupy w okresie marzec–wrzesień 2020 r. zdecydowało się 15 proc. posiadaczy kart Visa w Polsce, którzy w tym samym okresie w 2019 r. nie kupowali w ten sposób.
Perspektywa mikroprzedsiębiorców
Firmy, które do tej pory przyjmowały tylko płatności gotówkowe lub nie były obecne w sieci, musiały szybko zaadaptować się do nowych warunków. Aż 82 proc. przedsiębiorców zadeklarowało w międzynarodowym badaniu przeprowadzonym na zlecenie Visa, że w ostatnich trzech miesiącach wprowadziło w swoich firmach zmiany oparte na technologiach cyfrowych (badanie „Visa Back to Business Study 2021 Outlook"). Przy cyfryzacji swojego biznesu przedsiębiorcy powinni zadbać przede wszystkim o wdrożenie metod płatności, które będą szybkie, wygodne i bezpieczne dla konsumentów.
Aby sprostać tym wyzwaniom, sprzedawcy internetowi mają do dyspozycji wiele narzędzi, które mogą ułatwić konsumentom płatności. Takim rozwiązaniem jest choćby „Kliknij, aby zapłacić z Visa", dzięki któremu wpisanie numeru karty jest konieczne tylko przy rejestracji w tej usłudze – przy kolejnych zakupach nie musimy już podawać hasła czy wypełniać formularzy. Inne narzędzie pozwala zapisać dane karty płatniczej w konkretnym sklepie, dzięki czemu za kolejne zakupy u danego sprzedawcy można zapłacić jednym kliknięciem. Tego typu ułatwienia mogą być kluczowe dla sprzedawców, ponieważ szybkie i proste przejście przez proces płatności może pomóc w obniżeniu wskaźnika porzuconych koszyków i w konsekwencji przyczynić się do zwiększenia przychodów.