Pracodawcy znowu zapłacą więcej za zdrowie swoich pracowników

Firmy muszą się w tym roku pogodzić z kolejną dwucyfrową podwyżką cen pakietów opieki medycznej, które są najbardziej atrakcyjnym benefitem w oczach pracowników.

Aktualizacja: 10.02.2025 06:00 Publikacja: 10.02.2025 04:41

Pracodawcy znowu zapłacą więcej za zdrowie swoich pracowników

Foto: Adobe Stock

– Pakiety medyczne sponsorowane przez pracodawcę to dzisiaj standard w zachodnich spółkach, a także w dobrych polskich firmach – twierdzi Marcin Kowalski, dyrektor Działu Ubezpieczeń w firmie doradczej Mercer. Według niego to znaczący wzrost popularności pakietów medycznych w ostatnich latach jest jednym z powodów seryjnych podwyżek ich cen, które w ciągu ostatnich pięciu lat poszły w górę o 65 proc.

W tym roku cenowy rajd w prywatnej opiece medycznej na pewno się nie zatrzyma. Zdaniem eksperta Mercera pracodawcy muszą się często liczyć z 30-proc., a niekiedy nawet wyższą podwyżką stawek „na dzień dobry”.

Polak chce się leczyć

Dostawcy usług medycznych mają w ręku silny argument wzrostu kosztów. W tym rosnących wynagrodzeń pielęgniarek i lekarzy, którzy od lat są w Polsce w pierwszej piątce najbardziej deficytowych zawodów. Z danych Centralnego Rejestru Lekarzy RP wynika, że pod koniec 2024 r. co trzeci z medyków wykonujących zawód miał powyżej 60 lat, w tym co siódmy ukończył 71 lat.

Bartosz Kapczyński, członek zarządu ds. sprzedaży i obsługi klienta w Grupie Lux Med, zaznacza, że w związku z brakiem kadr medycznych na rynku i rosnącymi wymaganiami finansowymi zatrudnienie medyków jest obecnie największym wyzwaniem dla całej branży. Trudności występują w przypadku wielu specjalistów, m.in. endokrynologów, laryngologów, gastrologów i okulistów, a także kadry pielęgniarskiej.

Do tego dochodzą rosnące opłaty za media, koszty usług podwykonawców, koszty pracownicze, w szczególności kadry medycznej, oraz inwestycje w sprzęt i nowe technologie. Efekt? – Średni wzrost cen w 2025 r. szacowany jest na poziomie kilkunastu do 20 proc. Jednak w niektórych ofertach – zwłaszcza w przypadku kosztów opieki nad członkami rodzin – należy spodziewać się, że wzrost będzie większy – twierdzi Bartosz Kapczyński.

Wyjaśnia, że zmiany cen pakietów zależą przede wszystkim od tego, ile usług medycznych wykorzystują pacjenci i jakiego rodzaju są to usługi. Tymczasem Polacy coraz bardziej interesują się swoim zdrowiem i coraz więcej korzystają z opieki zdrowotnej, co jest też związane ze starzeniem się społeczeństwa. – To wszystko – zwłaszcza w przypadku abonamentowej i ubezpieczeniowej konstrukcji produktów – wpływa na wzrost cen – podsumowuje dyrektor z Grupy Lux Med.

Pakiety będą drożeć

O rosnących oczekiwaniach pacjentów mówi też Justyna Gościńska-Bociong, dyrektorka Działu Komunikacji Korporacyjnej Healthcare Services w Medicoverze. Według danych firmy pacjenci nie tylko zgłaszają się dziś częściej, ale też mają większe potrzeby zdrowotne niż kiedyś, co może wynikać nie tylko ze starzenia się społeczeństwa i rozwoju chorób cywilizacyjnych, lecz także ze zwiększonego zapotrzebowania na zaawansowane badania diagnostyczne.

Justyna Gościńska-Bociong zwraca uwagę, że pacjenci oczekują od dostawców usług medycznych poszerzania zakresu świadczeń dostępnych w pakietach przy jednoczesnym utrzymaniu ich cen. Co nie jest możliwe, bo – jak wylicza Medicover – wzrost kosztów związany z nakładem na opiekę, nowymi technologiami, wynagrodzeniami personelu medycznego, ilością świadczonych usług, jest dziś znacznie większy niż wzrost cen pakietów medycznych.

– Chcąc zagwarantować wysoką jakość świadczonych usług, musimy liczyć się ze zwiększonymi nakładami na opiekę medyczną, co przekłada się na wycenę świadczeń. Dotychczasowe podwyżki w tym zakresie są uzasadnione, a przyszłe, niestety, nieuniknione – zaznacza Justyna Gościńska-Bociong.

Marcin Kowalski z Mercera zwraca uwagę, że podczas gdy popyt na usługi medyczne stale rośnie, to z podażą jest już gorzej. W Polsce nie przybywa firm, które tworzyłyby nowe pakiety medyczne, z kolei rynkowi potentaci – Lux Med, Medicover i EnelMed – intensywnie konsolidują rynek, wchodząc do kolejnych miast i przejmując mniejsze prywatne sieci przychodni, poradnie specjalistyczne, a nawet szpitale. Mają więc coraz silniejszą pozycję w negocjacjach, którą wzmacnia też ich silna marka.

Czytaj więcej

Płace mężczyzn skutecznie uciekają zarobkom kobiet

To jest rynek dostawcy

– To nie jest rynek klienta, ale rynek dostawcy usług medycznych – ocenia Marcin Kowalski. Według niego ta sytuacja wynika też z inercji klientów, którzy dowiadując się o kolejnej podwyżce, „płaczą i płacą”. Większość pracodawców nie szuka lepszych cenowo ofert, gdyż (także ze względów wizerunkowych) wolą, by ich dostawcą benefitów była firma z rozpoznawalną marką. Taką, która może być atutem w ofertach pracy kierowanych dziś nie tylko do specjalistów czy menedżerów, ale również do pracowników fizycznych.

Jak wspomina ekspert Mercera, podczas gdy jeszcze w minionej dekadzie niewiele firm wprowadzało pakiety medyczne dla pracowników fizycznych, to dzisiaj jest to już prawie norma. Prywatną opiekę medyczną oferują nawet firmy, które nie płacą najlepiej. Wybierają więc bardziej oszczędne wersje pakietów – nie za 130–250 zł, ale np. za 40–50 zł miesięcznie.

Według analizy Grant Thornton pakiety medyczne oferowano w 68 proc. ogłoszeń o pracy, które w grudniu ub. roku pojawiły się na największych portalach rekrutacyjnych. Wobec pogarszającej się dostępności usług w publicznej służbie zdrowia firmowe benefity medyczne zyskują na wartości. Tym bardziej że – jak wynika z danych Mercera – są zwykle w pełni sponsorowane przez pracodawcę.

W tegorocznym raporcie płacowym Hays Poland rozszerzony pakiet prywatnej opieki medycznej ponownie znalazł się na czele listy najbardziej atrakcyjnych świadczeń pozapłacowych. Wskazało go 45 proc. specjalistów i menedżerów. Jeszcze więcej pracowników (54 proc.) wymieniło pakiety medyczne wśród dziesięciu najbardziej pożądanych benefitów w badaniu Pluxee, minimalnie wyżej oceniając karty przedpłacone.

Wobec tej atrakcyjności pakietów medycznych pracodawcy rzadko z nich rezygnują. Nie widać też tendencji do „odchudzania” pakietów i zmian ich dostawców – co wymaga odpowiedniej gotowości organizacyjnej. – Ludzie przyzwyczajają się do systemów danej firmy, więc zmiana dostawcy byłaby kłopotliwa, zwłaszcza gdy nie ma dużych różnic w cenie – wyjaśnia Marcin Kowalski.

– Pakiety medyczne sponsorowane przez pracodawcę to dzisiaj standard w zachodnich spółkach, a także w dobrych polskich firmach – twierdzi Marcin Kowalski, dyrektor Działu Ubezpieczeń w firmie doradczej Mercer. Według niego to znaczący wzrost popularności pakietów medycznych w ostatnich latach jest jednym z powodów seryjnych podwyżek ich cen, które w ciągu ostatnich pięciu lat poszły w górę o 65 proc.

W tym roku cenowy rajd w prywatnej opiece medycznej na pewno się nie zatrzyma. Zdaniem eksperta Mercera pracodawcy muszą się często liczyć z 30-proc., a niekiedy nawet wyższą podwyżką stawek „na dzień dobry”.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wynagrodzenia
Pakiety medyczne dla pracowników będą coraz droższe
Wynagrodzenia
Płace mężczyzn skutecznie uciekają zarobkom kobiet
Wynagrodzenia
Dane GUS o płacach w firmach najsłabsze od roku. "A to niespodzianka!"
Wynagrodzenia
Średnia krajowa, mediana oraz najwyższe i najniższe zarobki w Polsce. Dane GUS
Wynagrodzenia
Łatwiej o pół etatu tam, gdzie nie są potrzebne skomplikowane umiejętności