Wszystkie inwestycje mają pozytywnie kontrybuować do wartości Grupy,
generować pozytywne przepływy pieniężne i przesuwać CIECH w górę
łańcucha wartości, zwiększając w naszym miksie sprzedażowym udział
produktów specjalistycznych i tym samym wysokomarżowych, takich jak soda
do dializ, sól farmaceutyczna czy innowacyjne i wpisujące się w
Europejski Zielony Ład środki ochrony roślin, takie jak Halvetic. Nie
byłoby to możliwe bez odpowiedniego przygotowania organizacji do tego
procesu, poprzez szereg zmian w obszarze planowania i nadzoru
inwestycji, digitalizację procesów, działania badawczo-rozwojowe czy
zmianę często niedocenianej kultury organizacyjnej.
Pandemia trwa, po kryzysie związanym z lockdownami przychodzą
kolejne zaburzenia, takie jak globalny wzrost cen surowców. Jak w tej
sytuacji odnajdzie się CIECH? Jest gotowy na nową normalność?
Nowa normalność jeszcze się do końca nie wyklarowała. Po relatywnie
szybkim odbiciu gospodarki światowej ujawniły się wąskie gardła w
logistyce, a wraz z nimi – rosnąca inflacja. Ostatnie miesiące na rynku
surowców energetycznych to prawdziwy rollercoaster, który nakłada na
firmy, szczególnie przemysłowe, konieczność m.in. rewizji skali i tempa
planów dekarbonizacyjnych, szukanie efektywności czy konstruowanie na
nowo łańcuchów dostaw. Czasy są wymagające, ale jestem umiarkowanym
optymistą. Wykonaliśmy ogrom pracy, a dzięki szybkiej adaptacji do nowej
rzeczywistości, dziś CIECH jest gotowy do dalszego rozwoju w oparciu o
efekty działań z ostatnich lat. Wspierać nas w tym będą także
partnerskie relacje z klientami, wśród których są najwięksi producenci
szkła czy globalne koncerny z branży FMCG. Mocno pracowaliśmy nad
poprawą tego obszaru w ostatnich latach, czego pozytywne efekty widać
było chociażby w ostatnich miesiącach, kiedy gwałtownie wzrosły ceny
surowców i negocjowaliśmy zmiany warunków kontraktów długoterminowych.
To oczywiście zasługa całego zespołu. Budowa wyjątkowego
zaangażowania naszej kadry wymagała wzmocnienia kultury organizacyjnej
Grupy: postawienia na inkluzywność, wspieranie różnorodności, dbałość o
rozwój pracowników, wprowadzenia przejrzystej struktury i
decentralizacji. Regularnie badamy poziom zaangażowania naszych
pracowników i dostrzegamy postępy w porównaniu z 2019 rokiem. To jedno z
większych osiągnięć naszej organizacji. Jestem przekonany, że działania
które podjęliśmy i realizujemy, czynią nas gotowym na funkcjonowanie w
nowej normalności, na konkurencyjnym rynku globalnym. Po trzech latach
realizacji strategii mogę powiedzieć, że w CIECH nie ma obszaru, którego
nie objęłyby zmiany.
Jaki będzie zatem 2022 rok dla CIECH?
Sytuacja rynkowa – nawet po uwzględnieniu utrzymującej się
niepewności makroekonomicznej – jest optymistyczna. W przypadku sody,
odpowiadającej za blisko 70 proc. generowanego wyniku EBITDA, według
prognoz niezależnych ośrodków analitycznych czeka nas kilka lat
niedoboru tego produktu na rynku. Wynika to w części z sytuacji w
Chinach, które z wieloletniego eksportera sody, zmieniają się w jej
importera, m.in. z powodu rosnącego wykorzystania sody do produkcji
paneli fotowoltaicznych i baterii litowo-jonowych. To z kolei oznacza,
że niedobór tego surowca w Azji będzie uzupełniany dostawami z Azji
Mniejszej czy Ameryki. W Europie moce produkcyjne są maksymalnie
wykorzystane, więc w kolejnych kwartałach podstawowe pytanie może
dotyczyć nie ceny, a dostępności sody i pewności jej dostaw. Pozytywnie
też patrzymy na rynek sody oczyszczonej, szczególnie jej najczystszej
postaci, czyli odmiany produkowanej w Niemczech na rynek farmaceutyczny i
medyczny, charakteryzującej się wysoką marżą.