Wszystkie inwestycje mają pozytywnie kontrybuować do wartości Grupy, generować pozytywne przepływy pieniężne i przesuwać CIECH w górę łańcucha wartości, zwiększając w naszym miksie sprzedażowym udział produktów specjalistycznych i tym samym wysokomarżowych, takich jak soda do dializ, sól farmaceutyczna czy innowacyjne i wpisujące się w Europejski Zielony Ład środki ochrony roślin, takie jak Halvetic. Nie byłoby to możliwe bez odpowiedniego przygotowania organizacji do tego procesu, poprzez szereg zmian w obszarze planowania i nadzoru inwestycji, digitalizację procesów, działania badawczo-rozwojowe czy zmianę często niedocenianej kultury organizacyjnej.
Pandemia trwa, po kryzysie związanym z lockdownami przychodzą kolejne zaburzenia, takie jak globalny wzrost cen surowców. Jak w tej sytuacji odnajdzie się CIECH? Jest gotowy na nową normalność?
Nowa normalność jeszcze się do końca nie wyklarowała. Po relatywnie szybkim odbiciu gospodarki światowej ujawniły się wąskie gardła w logistyce, a wraz z nimi – rosnąca inflacja. Ostatnie miesiące na rynku surowców energetycznych to prawdziwy rollercoaster, który nakłada na firmy, szczególnie przemysłowe, konieczność m.in. rewizji skali i tempa planów dekarbonizacyjnych, szukanie efektywności czy konstruowanie na nowo łańcuchów dostaw. Czasy są wymagające, ale jestem umiarkowanym optymistą. Wykonaliśmy ogrom pracy, a dzięki szybkiej adaptacji do nowej rzeczywistości, dziś CIECH jest gotowy do dalszego rozwoju w oparciu o efekty działań z ostatnich lat. Wspierać nas w tym będą także partnerskie relacje z klientami, wśród których są najwięksi producenci szkła czy globalne koncerny z branży FMCG. Mocno pracowaliśmy nad poprawą tego obszaru w ostatnich latach, czego pozytywne efekty widać było chociażby w ostatnich miesiącach, kiedy gwałtownie wzrosły ceny surowców i negocjowaliśmy zmiany warunków kontraktów długoterminowych.
To oczywiście zasługa całego zespołu. Budowa wyjątkowego zaangażowania naszej kadry wymagała wzmocnienia kultury organizacyjnej Grupy: postawienia na inkluzywność, wspieranie różnorodności, dbałość o rozwój pracowników, wprowadzenia przejrzystej struktury i decentralizacji. Regularnie badamy poziom zaangażowania naszych pracowników i dostrzegamy postępy w porównaniu z 2019 rokiem. To jedno z większych osiągnięć naszej organizacji. Jestem przekonany, że działania które podjęliśmy i realizujemy, czynią nas gotowym na funkcjonowanie w nowej normalności, na konkurencyjnym rynku globalnym. Po trzech latach realizacji strategii mogę powiedzieć, że w CIECH nie ma obszaru, którego nie objęłyby zmiany.
Jaki będzie zatem 2022 rok dla CIECH?
Sytuacja rynkowa – nawet po uwzględnieniu utrzymującej się niepewności makroekonomicznej – jest optymistyczna. W przypadku sody, odpowiadającej za blisko 70 proc. generowanego wyniku EBITDA, według prognoz niezależnych ośrodków analitycznych czeka nas kilka lat niedoboru tego produktu na rynku. Wynika to w części z sytuacji w Chinach, które z wieloletniego eksportera sody, zmieniają się w jej importera, m.in. z powodu rosnącego wykorzystania sody do produkcji paneli fotowoltaicznych i baterii litowo-jonowych. To z kolei oznacza, że niedobór tego surowca w Azji będzie uzupełniany dostawami z Azji Mniejszej czy Ameryki. W Europie moce produkcyjne są maksymalnie wykorzystane, więc w kolejnych kwartałach podstawowe pytanie może dotyczyć nie ceny, a dostępności sody i pewności jej dostaw. Pozytywnie też patrzymy na rynek sody oczyszczonej, szczególnie jej najczystszej postaci, czyli odmiany produkowanej w Niemczech na rynek farmaceutyczny i medyczny, charakteryzującej się wysoką marżą.