Posłanka Kinga Gajewska (PO) zapytała resort obrony narodowej o uzbrojenie i gotowości bojową samolotów szkolno-bojowych FA-50GF.
Z odpowiedzi na interpelację poselską, której udzielił wiceszef Ministerstwa Obrony Narodowej Paweł Bejda wynika, że koszt jednej godziny lotu samolotu FA-50GF wynosi ponad 37 tys. zł. Dla porównania koszt jednej godziny lotu samolotów MiG-29 to ponad 100 tys. zł., a F-16 - ponad 76 tys. zł.
Koszty eksploatacji samolotów koreańskich
O niskich kosztach eksploatacji koreańskich maszyn mówił w wywiadzie udzielonym Maciejowi Miłoszowi Kang Goo-young, prezes i CEO Korea Aerospace Industries. Powiedział, że szkolenie na FA-50 jest znacznie tańsze niż na samolotach F-16 czy F-35.
Czytaj więcej
Resort obrony dementuje doniesienia o zerwaniu kontraktów zbrojeniowych z firmami z Korei Południowej i podkreśla, że „nie będzie ulegać żadnej presji mającej przyspieszyć podpisywanie kolejnych kontraktów”.
- Koszt operacyjny godziny lotu FA-50 stanowi 40 proc. kosztu godziny lotu starszej wersji F-16, 25 proc. kosztów dla najnowszej wersji tego samolotu, czyli F-16V, i zaledwie 12 proc. kosztu lotu F-35. Patrząc z perspektywy efektywności szkolenia, po wyszkoleniu na FA-50 pilot potrzebuje zaledwie dziewięciu lotów, by wyszkolić się na samolocie F-16. Przy użyciu samolotów FA-50 wyszkolenie na samoloty F-16 stanowi zaledwie 30 proc. kosztów szkolenia tylko na F-16. Możliwości systemów uzbrojenia przenoszonych przez FA-50 zostały udowodnione nie tylko przez Republikę Korei, ale także przez klientów międzynarodowych - mówił Kang Goo-young.