– Od pewnego czasu w kontaktach z urzędami skarbowymi dominuje komunikacja elektroniczna, nie powinno więc być żadnych problemów z przesłaniem i odbiorem dokumentów. W ostateczności można wysłać ich kopie pocztą. Nie powinno być też kłopotów z wyjaśnieniami, jeżeli są niezbędne, można przesłać je w formie pisemnej, e-mailem albo pocztą – dodaje Janusz Menkina.
Piotr Świniarski podkreśla, że w czasie epidemii urzędnicy powinni zliberalizować zasady kontaktów z podatnikami. Zapowiadało to zresztą Ministerstwo Finansów.
Faktycznie, w przygotowanych przez resort finansów propozycjach do pakietu antykryzysowego czytamy o „większej elastyczności Krajowej Administracji Skarbowej przy realizacji zadań", a także o możliwości zawieszenia, na czas obowiązywania stanu epidemicznego, kontroli i postępowań podatkowych. Wniosek w tej sprawie może złożyć podatnik. Zawiesić postępowanie bądź kontrolę będzie mógł też organ, który je prowadzi. A także minister finansów poprzez ogólnokrajowe rozporządzenie.
– Kontrole zasadniczo prowadzi się w siedzibie przedsiębiorcy, oczywiste jest więc, że w obecnej sytuacji powinny zostać wstrzymane – mówi Janusz Menkina.
Są interaktywne formularze dla firm
Przypomnijmy, że urzędy skarbowe mają być zamknięte dla interesantów przynajmniej do 27 marca. Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej zachęca do załatwiania spraw przez internet i zdalnego kontaktu. Zapewnia, że wszystkie wydawane przez urzędy skarbowe zaświadczenia, np. o niezaleganiu z podatkami, można uzyskać elektronicznie.
Ministerstwo Finansów zachęca też do przesyłania online zeznań rocznych. Między innymi przez Twój e-PIT, dostępny przede wszystkim dla zarabiających na etacie. Przedsiębiorcy mogą złożyć zeznanie przez aplikację e-Deklaracje, w której są już interaktywne formularze PIT-36 i PIT-36L. Najprawdopodobniej zresztą termin na roczne rozliczenie zostanie przesunięty.