Będą rozprawy zdalne w postępowaniach administracyjnych

W postępowaniu administracyjnym pojawią się nowe regulacje dotyczące wyłączenia urzędników, możliwości przeprowadzania zdalnej rozprawy administracyjnej oraz doręczenia do skrytki pocztowej.

Publikacja: 21.10.2022 03:00

Będą rozprawy zdalne w postępowaniach administracyjnych

Foto: rp.pl / Paweł Rochowicz

Tak wynika z najnowszego projektu nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego przygotowanego przez resort sprawiedliwości. Zakłada on kilkanaście zmian, które jak wynika z uzasadnienia, mają m.in. wzmocnić gwarancje bezstronności poprzez usunięcie niejasności, a także usprawnić procedowanie.

Resort sprawiedliwości chce, aby organ właściwy miejscowo w dniu wszczęcia postępowania pozostawał właściwy w sprawie aż do jego zakończenia ostateczną decyzją lub postanowieniem, chociażby jej podstawy zmieniły się w toku. Modyfikacji ma ulec także regulacja dotycząca wyłączenia urzędnika. Po zmianie czynności dokonane przez pracownika podlegającego wyłączeniu mają do czasu ujawnienia okoliczności, które je powodują, oraz wyznaczenia innego pracownika do prowadzenia sprawy pozostawać w mocy. W zakresie niezbędnym do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy organ będzie mógł jednak ponowić czynności podjęte przez wyłączonego pracownika, w tym zmienić, uzupełnić lub uchylić wydane w sprawie postanowienia. Czynności dokonane przez wyłączonego pracownika z naruszeniem przepisu, który ogranicza jego czynności tylko do tych niecierpiących zwłoki ze względu na interes społeczny lub ważny interes stron (art. 24 par. 4 k.p.a), będą zaś pozostawać w mocy, jeżeli naruszenie to nie będzie wpływało na rozstrzygnięcie sprawy. Ewentualnie, gdy ich ponowienie przez pracownika niepodlegającego wyłączeniu nie mogłoby prowadzić do odmiennych ustaleń.

Czytaj więcej

Marek Isański: Czas poważnie myśleć o reformie sądownictwa administracyjnego

Nowelizacja ma wprowadzić też dodatkową formę doręczenia do skrytki pocztowej. Doręczenie na wskazany przez adresata adres skrytki będzie możliwe na wniosek. Wówczas pismo za pośrednictwem operatora pocztowego ma być składane w placówce, a zawiadomienie o tym ma trafiać do skrytki pocztowej adresata. Zawiadomienie o pozostawieniu pisma w placówce, wraz z informacją o możliwości jego odbioru, będzie zaś umieszczane w skrytce. Adresat, który zdecyduje się na taką formę doręczeń, będzie miał obowiązek informować urzędników o każdej zmianie adresu.

Ciekawym rozwiązaniem, które może usprawnić pracę w urzędach, będzie umożliwienie nagrywania czynności organu w formie zapisu audio lub audiowideo oraz wprowadzenie jako dodatkowej opcji zdalnej rozprawy administracyjnej.

Sądy i trybunały
Prawnicy surowo o projektach w sprawie neosędziów. „Mogą sparaliżować sądy”
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Nieruchomości
Nowy obowiązek działkowców. Nadchodzą zmiany na ROD
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Praca, Emerytury i renty
Zbliża się wypłata 13. emerytury. Ile wyniesie w 2025 roku?
Prawo w Polsce
Kto może wejść do twojego domu? I czy musi mieć nakaz?